۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۰۵۱۰۰
امام جمعه موقت قزوین:

آموزش و پرورش براساس مبانی اسلامی اقدام و عمل داشته باشد

حجت الاسلام قابل گفت: آموزش و پرورش به عنوان اصلی مهم و وزارتخانه‌ ای اساسی است که در آنجا زیر بنای شخصیتی فرزندان مملکت پایه ریزی می‌شود، بنابراین لازم است براساس مبانی اسلامی و مقررات تدوین شده اقدام کند.
حجت الاسلام علی قابل

حجت الاسلام علی قابل، امام جمعه موقت قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره اولویت نهاد آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان، گفت: با توجه به اینکه دین رسمی کشور ما شیعه بوده و در اصول قانون اساسی نیز بارها از کلمه اسلام یاد شده روشن است که قوانین تدوین شده و به کار گرفته شده در کشور نباید از چارچوب اسلام و اهل بیت(ع) جدا باشد.

وی سپس با بیان نقش مهم آموزش و پرورش در کشور، عنوان کرد: آموزش و پرورش به عنوان اصلی مهم و وزارتخانه‌ ای اساسی است که در آنجا زیربنای شخصیتی فرزندان مملکت پایه ریزی می‌شود، بنابراین لازم است بر اساس مبانی اسلامی و مقررات تدوین شده اقدام کند.

حجت الاسلام قابل ادامه داد: با توجه به جایگاه آموزش و پرورش در دوره‌های گوناگون نسبت به تنظیم سند آموزش دقت می‌شود و در حال حاضر نیز در این راستا از سند ملی برخوردار هستیم، ضمن اینکه در کنار آن از دیدگاه‌های بزرگانی همچون امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز می‌توان بهره برد، بنابراین طبیعی است که باید آموزش و پرورش مهد تربیت فرزندانی درخور شان جمهوری اسلامی باشد.

وی درباره اهمیت تربیت معنوی دانش آموزان، ابراز داشت: با توجه به مبانی تربیتی قرآن و اسلام تربیت معنوی از جایگاهی والا و ارزشمند برخوردار است و قرآن سفارش به فراگیری علم و تربیت کرده است.

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به نقش امانتداری معلم، یادآور شد: معلم امانتداری است که امانتی الهی و انسانها به او سپرده می‌شود، بنابراین آموزش و پرورش باید به این امر توجه داشته داشته باشد.

وی سپس به نقش آموزش در دوران کودکی اشاره کرد و ابراز داشت: تاثیر و اهمیت آموزش در سنین کودکی یک اصل ثابت شده علمی است و باید آموزش از همان ابتدا مورد توجه قرار گیرد چرا که کودک شایستگی آموختن را دارد و آموزش در این سنین مانند نوشته بر سنگ بر لوح ضمیر کودک باقی می‌ماند.

حجت الاسلام قابل ادامه داد: محتوای آموزشی در دوران کودکی مهم است و سند 2030 در این زمینه یک توطئه صهیونیستی، سرمایه داری و لیبرالی برای پرورش انسانها برابر با ایده‌های خودشان است، آنان خواستار این امر هستند که در ملت ها کسی نباشد که باور به آزادمنشی و تفکری جدای از سرمایه داری داشته باشد، آنان خواهان یک برده و انسان مسخ شده برای دنیای خود هستند.

وی درباره چگونگی نهادینه ساختن آداب و اخلاق اجتماعی در دانش آموزان، عنوان کرد: با توجه به تعلیمات اسلامی، ابتدا لازم است خود معلم عامل به دستورات و آداب دینی باشد، او باید نسبت به نیازهای فکری انسان، جایگاه و استعداد انسان و دستورات دینی آگاهی داشته و عامل به آنها باشد تا بتواند معلمی شایسته بوده و از تاثیر گذاری برخوردار باشد.

این کارشناس دینی با اشاره به رابطه میان آموزش فرهنگ ایثار و شهادت و خشونت طلبی در دانش آموزان، اظهار داشت: خشم و غضب به همراه رحمت و مهربانی هر دو از فطریات بشر هستنند و با توجه به دستور قران باید انسان بر مبنای فطریات تربیت شود، البته لازم است غصب و رافت هر دو سمت و سو داده شوند و یکی از رسالتهای انبیا نیز همین نکته بوده است، بنابراین آموزش فرهنگ ایثار و شهادت منجر به خشونت نخواهد شد.

حجت الاسلام قابل در پایان در رابطه با ذلت بار بودن سند 2030، عنوان کرد: سند 2030 یک خیانت به نسلها است، چرا که ما دارای تمدن عمیق علمی، فرهنگی و معنوی هستیم و جامعه‌یی بدوی نیستیم که به برنامه دیگران نیازمند باشیم./955/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات