۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۰۵۱۶۴
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

بررسی توان علم رجال، زمینه‌ساز اجتهاد

قناعت‌گر، ایجاد فضای آزاداندیشی در حوزه علمیه و از بین بردن خلل‌های شبکه توزیع نظریات دانشمندان در عرصه توان علم رجال را از اهداف تدوین کتاب «بررسی توان علم رجال» برشمرد.
کتاب «بررسی توان علم رجال» مصطفی قناعت‌گر

مصطفی قناعتگر، نویسنده کتاب «بررسی توان علم رجال»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهداف اصلی کتاب خود گفت: ایجاد فضای آزاداندیشی در حوزه علمیه و نیز از بین بردن خلل‌های شبکه توزیع نظریات دانشمندان در عرصه توان علم رجال، دو هدف اصلی اینجانب برای تدوین این کتاب است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه تأکید‌های بسیار داشته‌اند، ابراز کرد: متأسفانه در حوزه‌های علمیه در عرصه کرسی‌ها و مکتوبات آزاد اندیشانه کار چندانی نشده است.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه در عرصه علم رجال کتاب‌های بسیاری منتشر شده است، اظهار کرد: در نوشتارها نسبت به ضرورت علم رجال و ادله موافقان و مخالفان، بحث شده است؛ اما این بحث‌ها در عرصه‌ی توزیع و بازگویی دارای نقص‌های فروانی است.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: بسیاری از محققان حوزوی نسبت به توان علم رجال اطلاع کمی دارند و حتی زمانی که به درجه اجتهاد می‌‌رسند، نسبت به این موضوع مقلد هستند؛ بنابراین مجتهدانی وجود دارند که در علم رجال مجتهد نیستند و نسبت به توان علم رجال مجتهدانه کار نکرده‌اند.

وی در ادامه سخنانش درباره ویژگی‌های کتاب «بررسی توان علم رجال» گفت: این کتاب در عرصه نقد و بررسی توان و کارآمدی علم رجال نگاشته شده است و به سبب پرداختن خاص به این سرفصل مهم، توجه پژوهشگران و طلاب را بیش از گذشته به این مطلب جلب می‌کند، تا اینکه زمینه فعالیت‌های اجتهادی و به دور تقلید در این عرصه نیز فراهم شود.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه در این کتاب نظریات علمای موافق و مخالف و مجتهدان جدید و قدیم را در علم رجال به اختصار گرداوری کرده‌ام، گفت: در این کتاب هیچ گونه نظریه‌‌ی شخصی و نوینی درباره علم رجال بیان نکرده‌ام و تنها به ارائه ادله موافقان و مخالفان درباره این علم پرداخته‌ام و جمع بندی در این باره بر عهده خوانندگان گذاشته شده است.

قناعتگر ابراز کرد: درباره توان علم رجال از نظریات علمای بزرگی همچون: استاد کل؛ مرحوم وحید بهبهانی، مرحوم میرزای نائینی، آیت الله خوئی، آیت الله سید مصطفی خمینی، علامه مجلسی، شیخ طوسی، مجلسی اول و ... و همچنین بیانات و نظریات  دانشمندان معاصر همچون: رهبر معظم انقلاب، (که کتابی به نام «چهار کتاب اصلی علم رجال» نگاشته‌اند)،  مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی،  شهید صدر،  آیت الله شیخ محمد سند و آیت الله شبیری زنجانی نیز در این کتاب استفاده شده است.

 وی با بیان اینکه در قسمت پایانی این کتاب متن یک مناظره و یک کرسی آزاداندیشی درباره توان علم رجال نیز آورده شده است، گفت: در این بخش منابع این مناظره و کرسی آزاداندیشی را نیز استخراج کرده ام که این بخش به جذابیت علمی نوشتار افزوده است./998/ت۳۰۲/ش

ارسال نظرات