۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
کد خبر: ۵۰۵۷۱۶
آیت الله سبحانی:

قوانین اسلام به نیازهای نامتناهی روز پاسخ می دهد

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به روایات فروان، قواعد فقهیه، عقل و اجتهاد به عنوان مبانی فقهی در اسلام تأکید کرد که اسلام با همین قوانین به جدیدترین سؤالات روز پاسخ می دهد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به قطعیت خاتمیت دین اسلام اظهار داشت: خاتمیت به این معنا است که آیین اسلام تا روز قیامت پاسخگوی نیازهای بشری از نظر قوانین اقتصادی، اجتماعی اخلاقی و غیر آن است و این مسأله مسلم و مقرون به برهان است.

وی افزود: گاهی سؤال می شود تمدن هرچه بیشتر پیشرفت می کند رویدادهای جدیدتری پیش می آید که این رویدادها در عصر پیامبر نبوده است، بنابراین چگونه قوانین محدود اسلام به این حوادثی که در صد سال اخیر پیش آمده و هر روز نیز بیشتر می شود، پاسخ می دهد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه ما این مسأله را در کتاب مفاهیم القرآن بحث کرده ایم، ابراز داشت: علتی که اسلام می تواند با قوانین محدود به مسائل نا متناهی پاسخ بدهد چهار مسأله است؛ نخست آنکه اسلام قوانین کلی دارد که در بسیاری از موارد کارساز است، چراکه قواعد فقهیه دارای یک ماده پویا هستند که در غالب موارد جوابگو است.

وی ابراز داشت: مطلب دوم آن است که ما روایات فقهی فراوانی داریم که تا 50 هزار مورد می رسد، هرچند روایات فقهی از نظر اهل سنت کم است، چراکه آنها فقط روایات پیامبر را می پذیرند، بنابراین این تعداد حدیث در بسیاری از موارد می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

استاد برجسته درس خارج به حجیت عقل در اسلام به عنوان دلیل سوم پاسخگویی اسلام به نیازهای روز اشاره و خاطرنشان کرد: ما چهار مورد حجت داریم که کتاب، سنت، اجماع و عقل است، بنابراین عقل یکی از حجت ها است البته نه اینکه عقل بتواند در هر مورد نظر بدهد ولی در قلمرو مصالح و مفاسد عمومی و حسن و قبح عقلی ورود دارد.

وی با بیان اینکه در روایات عقل حجت باطنی شمرده شده است، تأکید کرد: عقل شریعت ساز نیست ولی می تواند از حکم شرعی برای ما خبر بدهد؛ مسأله چهارم در این امر اجتهاد است که این مورد هم مشرّع و قانون ساز نیست ولی تلاش می کند از روی رشته ای از ادله، احکام نو ظهور را پاسخگو باشد.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: شما ببینید علامه حلی در قرن هفتم کتاب تحریر الاحکام  را می نویسد و در آن کتاب 40 هزار حکم شرعی را استنباط کرده است و در ادامه علمای ما فقه را بارور تر کرده اند که می تواند همه حوادث را پاسخگو باشند و امروز نمی شود فردی به دفتر مرجعی تماس بگیرد و سؤالی را مطرح کند که پاسخی برای آن نباشد./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات