۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۵۰۵۹۲۷
امام جمعه موقت كاشان:

وظيفه پدر و مادر در خانواده انسان پروري است

امام جمعه موقت كاشان گفت: وظيفه پدر و مادر در خانواده تن پروري و جسم پروري خانواده نيست، بلكه انسان پروري است و اغلب انسان از اين موضوع مهم غافل مي شود.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار شنبه شب در جلسه تفسير قرآن در مسجد آيت الله رضوي كاشاني، آيات قرآن را داراي فصاحت و بلاقت خواند و افزود: جملات قرآن كوتاه، اما معني قرآن خيلي بلند است.

وي افزود: خداوند در آيه 132 سوره مباركه طاها خطاب به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد ‹‹وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوي›› اهل خود را دعوت به نماز كن و خود نيز نسبت به نماز اهتمام داشته باش و ما از تو رزق و روزي نمي خواهيم، بلكه ما رزق و روزي به تو مي دهيم و عاقبت بخيري براي كساني است كه تقوا داشته باشند.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه آيه 132 سوره مباركه طاها يكي از آياتي است كه در رابطه با تربيت خانواده است، اظهار داشت: تربيت خانواده يكي از مسائلي است كه از آن غفلت مي‌شود چرا كه، پدر خانواده كه براي تأمين معاش خانواده تلاش مي‌كند از هدف اصلي خود كه تربيت خانواده است، غافل مي‌شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار عنوان كرد: وظيفه پدر و مادر در خانواده تن پروري و جسم پروري خانواده نيست، بلكه انسان پروري است و اغلب انسان از اين موضوع مهم غافل مي شود.

به گفته وي، از اين آيه اين گونه استنباط مي‌شود كه هر چند زن در رابطه با تربيت خانواده مسؤول است اما مسؤوليت اصلي هدايت خانواده بر عهده مرد خانواده است، از اين رو مرد هم بايد مسائل جسماني خانواده را هدايت و مديريت كند و هم مسائل هدايتي را مديريت كند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: هدايت خانواده بايد به صورت امر و فرمان باشد، چرا كه مرد در خانواده بايد اقتدار و قاطعيت، همراه با اخلاق داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه به اشاره به اينكه آغاز عرصه هدايت به وسيله امر به معروف و نهي از منكر است، گفت: در امر به معروف و نهي از منكر ابتدا از خانواده بايد آغاز كرد و خانواده را از دروغ و غيبت و گناهان صغيره و كبيره بر حذر كرد.

وي همچنين از نماز به عنوان پايه و اساس هدايت نام برد و افزود: هر كس اهل نماز، آن هم نماز با احترام و با اخلاص باشد، نماز او را از گناهان و فحشا و منكرات حفظ مي‌كند و به طرف خوبي‌ها هدايت مي‌كند.

امام جمعه موقت كاشان نماز را بالاتر از همه واجبات خواند و گفت: شيطان تا زماني كه مؤمن نماز خودش را اول وقت اقامه كند پيوسته از مؤمن هراسان است، اما اگر مؤمن نماز خود را ضايع كند، شيطان بر او غلبه خواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار يكي از مهمترين عوامل جرم و جنايت در جامعه را بي توجهي به فريضه واجب نماز دانست و اظهار داشت: پيامبر اكرم(ص) رهبري يك نهضت توحيدي جهاني را برعهده داشت، از اين رو  ارشاد مردم بالاترين مسؤوليت پيامبراكرم(ع) بود.

وي افزود: خداوند خطاب به پيامبراكرم(ص) مي‌فرمايد، مراقب باش مسؤوليت سنگين خارج از خانواده تو را از خانواده غافل نكند، از اين رو امروز اشتغال و مشغله كاري برخي از افراد در خارج از خانواده سبب شده است تا نسبت خانواده خود غافل باشد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: رهبران ديني در عرصه ارشاد و هدايت بايد ابتدا از خود و خانواده شروع كنند تا بتوانند مردم را هدايت كنند، از اين رو خداوند به پيامبر نمي گويد مردم را امر به نماز كن بلكه مي فرمايد، زن و بچه خود را امر به نماز كنيد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: اين فصاحت و بلاغت قرآن است كه مي تواند مطالب بلندي را در جملات كوتاه در خودش قرار دهد، از اين رو خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها›› به اين معني كه خود نيز بر نماز صبر كن، چرا كه هم بايد امر به نماز كند و هم خود اهل نماز باشد.

وي افزود: هدايت ابعاد عملي دارد، از اين رو امر به معروف و نهي از منكر هم بايد عملي باشد و هم لساني باشد، بنابراين اگر پدر و مادر اهل نماز باشند اين عمل پدر و مادر سبب خواهد شد تا فرزندان آنها نيز اهل نماز خواهند بود.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند در ادامه اين آيه به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد هر چند كه ما به تو مي گوييم نماز را اقامه كن، اما اينگونه تصور نشود كه ما به اين نماز نياز داريم ‹‹لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً›› بلكه ما رزق و روزي هم به تو دهيم نه اينكه ما از تو رزق و روزي بخواهيم ‹‹ نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوي›› اگر مي خواهي در اين دنيا عاقبت به خير باشيد، اهل تقوا باشيد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: پيامبر مي فرمايد، بيشترين چيزي كه در آخرت به واسط آن وارد بهشت مي شوند، تقوا است، از اين رو  يكي از عوامل ايجاد تقوا و رسيدن به بهشت، نماز است./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات