۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۰۶۰۴۲
به همت پژوهشگاه معارج؛

جلد سوم کتاب رجال تفسیری منتشر شد

پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با همکاری پژوهشکده قرآن و عترت، جلد سوم کتاب رجال تفسیری را روانه بازار نشر کرد.
 کتاب رجال تفسیری

به گزارش خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با همکاری پژوهشکده قرآن و عترت، جلد سوم کتاب رجال تفسیری را که به معرفی و بررسی راویان روایات تفسیری می پردازد،  منتشر و روانه بازار نشر  کرد.

این کتاب در بردارنده مباحث مختلفی راجع به جایگاه و مراتب راویان حدیث می باشد.

در مقدمه درباره هدف از نگارش این کتاب چنین آمده است:

چنانچه مبرهن است افرادی که رجال یک حدیث‌اند، از حیث درایت و عقلانیت در یک رتبه نیستند؛ چنانکه راویان حدیث با مخاطبان و مروی الیهم نیز برابر نیستند، لذا در روایات آمده است: «ربّ حامل فقه لیس بفقیه و ربّ حامل فقه إلی من هو أفقه منه».

در میان متون دینی، قرآن کریم مهم‌ترین منبع معرفتی دین و سنت است. بسیاری از مباحث تفسیری قرآن از طریق روایات معصومین (ع) صورت می گیرد، اما شناسایی این روایات از حیث صحت و سقم نیازمند بررسی دقیق راویان آنها است.

شناخت حالات راوی از جهت گرایش‌های فکری، وثاقت و صداقت و رعایت امانت در نقل حدیث مورد تأکید بزرگان دین بوده است و علم رجال، دانشی است که در آن از حالات راوی از نظر برخوردار بودن و نبودن او از شرایط قبول خبر بحث می‌شود. از همین رو شاهد تألیف صدها کتاب رجالی توسط دانشمندان اسلامی در این علم و شناخت راویان هستیم. بنابراین علمای اسلام دانش‌های حدیث فراوانی را مانند: رجال الحدیث، درایة الحدیث، غریب الحدیث، مختلف الحدیث و فقه الحدیث پایه‌ گزاری نموده‌اند.

اثر حاضر که اختصاص به شرح حال «راويان روايات تفسيری» دارد، در نوع خودش يک اثر علمی جديد محسوب می گردد؛ زيرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راويان تفسيری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است.

معرفی اجمالی اين اثر از اين قرار است:

جلد سوم اين اثر، در بردارنده نام 114 راوی است که از ادامه نام «احمد» شروع می شود و تا نام «اسحاق» ادامه می یابد.

درباره هر يک از راويان به پنج محور پرداخته شده است:

بيوگرافی اجمالی راويان با بهره گيری از گزارش رجاليون و تحقيق در روايات راوی؛  تعيين طبقه و عصر راوی و مصاحبت وی با معصوم (علیه السلام)؛ معرفی استادان و شاگردان راوی؛ مشخص کردن مذهب و گرايش فکری راوی و تبيين مکانت و جايگاه حديثی راوی با استفاده از قرائن و نقد و بررسی آنها.

گفتنی است در استفاده از کتب رجالی، تنها به رجال شيعه بسنده نشده است، بلکه از رجال اهل سنّت و ديدگاه رجاليّون آنها نيز استفاده شده است و ذيل هر عنوان تمام منابع شيعه و سنّی که نام راوی در آنها ذکر شده معرفی شده است.

همچنین در معرفی و شناخت بيشتر راوی، تنها به گزارش رجاليّون بسنده نشده است، بلکه روايات وی از جهت کمّی و کيفی؛ و نيز استادان و شاگردان ايشان نيز مورد عنايت بوده است.

امید است این اثر ارزشمند مورد توجه و عنایت پژوهشگرانِ حوزه علوم و تفسیر قرآن قرار گیرد./۹۹۸/د ۱۰۱/ش

ارسال نظرات