۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۰۶۲۰۵

پاسخ علمی آیت‌الله تحریری به سخنان جنجالی یکی از دولتمردان

آیت‌الله تحریری درباره برخی سخنان دولتمردان در روزهای اخیر واکنش نشان داد و با تشریح مباحث علمی در این باره این سخنان را در راستای توجیه فعالیت های تبلیغی سیاسیون و انحراف افکار مردم از برخی کم کاری ها دولت دانست.
محمدباقر تحریری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، مدیر مدرسه علميه معیّر تهران و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در جمع روزداران اردبیل به برخی سخنان دولتمردان اشاره کرد و این سخنان را در ایام شهادت حضرت علی (ع) باطل توصیف کرد گفت: به نظر می‌رسد بحث این افراد درباره صب در پاسخ به سخنان رهبری در جمع شعرا مبنی بر اینکه «شما کارهای دشمن را هجو کنید» است.

وی با بیان اینکه بالاترین صب را با جمله «الا و انّ الدعیّ ابن الدعیّ» امام حسین (ع) به عبید الله داشته است ابراز داشت: امام علی (ع) که در جنگ صفین آن را فرموده است برای این است که ما منطق داریم، چرا ما مباحث را خلط می‌کنید؟ آیت الله جوادی آملی فرموده‌اند که مسأله امامت و ولایت فقیه از مسائل اصولی است، ای کاش دولتمردان امامت و رهبری شهید مطهری و ولایت فقیه آیت الله جوادی آملی را تورق می‌کردند تا این سخنان بر زبانش جاری نشود.

مدیر مدرسه علمیه معیر تهران، سخنان برخی دولتمردان را برگرفته از خطبه 92 نهج البلاغه دانست و توضیح داد: وقتی بعد از قتل عثمان به علی (ع) برای رهبری مراجعه می‌کنند؛ حضرت با مردم اتمام حجت می‌کند، «من را رها کنید و به سراغ دیگری بروید، منتها حجت را تمام می‌کنند که اگر نزد من آمدید من اینطوری هستم، برنامه‌ام این است، ما مشکلاتی را در پیش داریم، مسائل به این صافی نیست که شما آمدید» یعنی شما حکومت علی را می‌خواهید، باید آمادگی داشته باشید. در آنجا فرمود اگر بفهمم کسی با اموالی که در حکومت عثمان تقسیم شده ازدواج کرده است من آن ازدواج را باطل می‌کنم.

وی مردم را تنها پذیرنده ولایت علی (ع) ارزیابی کرد و ادامه داد: آیت الله جوادی فرمودند «ولایت در کنار نماز و روزه شمرده شده است و به هیچ چیز مانند ولایت توصیه نشده است» حضرت علی (ع) هم در خطبه 92 ادامه می‌دهند «بدانید که اگر من جواب شما را بدهم اگر شما را دوست داشته باشم طبق علمم عمل می‌کنم نه بر سنت خلفا، من به سخن کسی هم گوش نمی‌دهم» احتمالاً منش را هم دیکتاتوری می‌گویند؛ امامت یعنی این، اگر کسی پذیرفت باید مطیع باشد، اگر ما ولایت فقیه را پذیرفتیم باید مطیع باشیم، اگر فرمود ما از برجام بهره‌ای نبردیم باید مطیع باشیم، نه مدام توجیه کنیم.

وی با اشاره به بعضی‌ها سخنان افراد که مدام دم از امام خمینی (ره) می‌زنند، اما خلاف آن عمل می کنند، اظهار داشت: صب‌هایی که امام نسبت به آمریکا کرده است را فراموش کردید؟ آیا ما نباید آمریکا و این خط فکری را صب کنیم؟ چرا اینقدر نپختگی می‌کنیم؟ امام خمینی فرمود «به سخنان این گروه‌ها گوش ندهید که این‌ها سخنان منافقانه می‌گویند، نهج البلاغه می‌گویند، قرآن می‌خوانند، می‌خواهند اهداف شوم خودشان را از این‌ها استفاده کنند، ج 15 صحیفه امام، صفحه 246»

وی استفاده دولتمردان از بخشی از نهج البلاغه را برای مشروعیت دادن به رأی مردم ارزیابی کرد و گفت: نقض کلام دولتمردان این است که اول گفته است معاویه در برابر امام به حق قرار گرفت؛ حال امامت به حق علی (ع) به رأی مردم است؟ اگر این باشد که همان دیدگاه سقیفه است که آیت الله جوادی آملی در این سخنانش گفت «این‌ها نپختگی است که بخواهد خود را مطرح کند، همانطور که دیگران هم به گونه‌ای خود را مطرح کردند و نابود شدند»، در برابر امام به رأی مردم تکیه می‌کردند، زمان بنی‌صدر و زمان یکی از رؤسای فتنه، رئیس اصلاحات.

بعد حضرت علی (ع) فرمود، اگر دنبال من نیایید من شاید شنواتر باشم از شما؛ نسبت به آنکه دنبالش رفتید، نه اینکه بروید و انتخاب کنید، این نحو انتخابات قطعاً از ناحیه غرب است که با کلک و دروغ کسی بیاید، البته نسبت به ایشان چنین چیزی را نمی‌گوییم، اما به هر حال تخلفات در انتخابات غوغا می‌کند، شما در گوشه ایشان ملاحظه می‌کنید، چه دروغ‌هایی، چه خیانت‌هایی بعضی فرمانداران، بعضی دهداران کردند، این را مدام بیاییم در برابر ولی فقیه علم کنیم.

آیت الله جوادی آملی حفظه الله کلام بسیار لطیفی فرمودند، اول امامت را کنار می‌زنند، بعد امام را؛ این فرمایش ایشان هشدار است، لذا صحبت مکرر می‌شود که ما مبانی اعتقادیمان را محکم کنیم به خاطر این است؛ اصل است.

حضرت آیت الله مصباح حفظه الله می‌فرمود ما سال‌ها پای درس حضرت آیت الله بهجت می‌رفتیم، بنده هم شاهد بودم، بارها از مسأله امامت ایشان صحبت می‌کرد و ما تعجب می‌کردیم، الان چه وقت بحث این مسائل است؟ دیگر پنبه این مسائل زده شده است، ما در نظام شیعی هستیم، ایشان فرمود که فهمیدیم با این جریاناتی که در حوزه علمیه رخ داد، در علم امام شک کردند، ما باید دقت داشته باشیم، سراغ آن کسانی که استحکام اعتقادی دارند و توان فهم معارف دین با جمع کردن این‌ها با همدیگر دارند، نه هر عمامه به سری؛ به عنوان اینکه بلندگوی دین است، مبنای دینی می‌گوید.

از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه سئوال شد فلان روشنفکر که خیلی انقلابی بود و قبل از انقلاب دنبالش بودند چطوری است؟ ایشان فرمود که تفکر اسلامی ندارد؛ این‌ها را باید دقت داشته باشیم، ما همواره خود را به خدای متعال و اهل بیت بسپاریم و این روشنگری‌ها را به دیگران هم بگوییم، این آقایان مسائل روز را با مباحث اعتقادی خلط نکنند و آن طرفداری‌های ما از مقام ولایت فقیه که جایگاه مستحکم و اینکه دشمن به خاطر چه دشمنی می‌کند؟ به خاطر پافشاری‌های ما دشمنی می‌کند، پافشاری‌های ما در اصول طرد دشمن است، آن وقت این صحبت‌ها می‌آید که بله امام حسین (ع) هم با عمر سعد برای صلح مذاکره کرد، این‌ها نشانه‌هایی از مظلومیت امیر المؤمنین علی (ع) است که هنوز ما به آن مقام والای امیر المؤمنین و اهل بیت (ع) نرسیده‌ایم، اگر این بینش‌ها در ما به طور صحیح شکل نگیرد قطعاً موقع مرگ مشکل پیدا خواهیم کرد./۸۳۶/ 201/ص

 

ارسال نظرات