عقیده مشروعیت بخشی مردم به حاکمیت شرک به خدا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز گذشته در جلسه درس خارج فقه تقریب که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد به اظهارات برخی مسؤولان در مورد مشروعیت امام و حاکم نظام اسلامی از سوی مردم واکنش نشان داد و تأکید کرد: ما در فقه نظام سیاسی این مسأله را بیان کرده ایم که مردم موجودیت و قدرت حاکمیت را تأمین می کنند ولی مشروعیت حاکمیت عقلا محال است که از جانب مردم صادر شود.
وی افزود: در بسیاری از برهه های تاریخی اکثریت جامعه مسیر خطا را طی کرده اند و به دلیل سوء انتخاب حاکم، جامعه اسلامی را به انحراف کشیده اند؛ این یک اصل اساسی در قرآن کریم است که آنچه بر مردم از گرفتاری ها و مشکلات فرود می آید در نتیجه سوء انتخاب آنها است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه مردم نمی توانند مبنای حق یا مشروع بودن دولت باشند، خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی نیز این یک اصل اساسی است که مشروعیت حاکمیت باید از خدا گرفته شود و حاکم مطلق یعنی خداوند مشخص می کند که چه کسی بر مردم ولایت داشته باشد، در دوره ای ائمه معصومین و در دوره فعلی با توجه به مبانی دینی ولی فقیه باید مردم حکم رانی کند.
وی مشروعیت بخشی به حاکمیت و امامت را شرک در حاکمیت مطلق خدا دانست و یادآور شد: غالبا شرک مطرح شده در قرآن شرک در حاکمیت است، همچنانکه وقتی از آیه «وَ مَا يُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ« در مورد جمع ایمان و شرک از امام صادق(ع) سؤال شد فرمودند: «این شرک، شرک در طاعت است نه شرک در عبادت»، شرک در طاعت به این معنا است که ما در کنار خدا فرمان شخص دیگری را به صورت مستقل لازم الاتباع بدانیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما در اسلام حاکمیت را منحصر در خدا می دانیم به این معنا که هرکس بخواهد بر مردم ولایت پیدا کند باید از سوی خدا انتخاب شود، همچنانکه در هرجامعه ای مدیران و رؤسای ادارات آن از سوی یک شخصیت برتر که در رأس قرار دارند انتخاب می شوند، بنابراین هرکس منکر این اصل اساسی باشد منکر اصول مذهب تشیع شده است.
وی با بیان اینکه مردم در جامعه اسلامی نقش قدرت دهی به حاکم را برعهده دارند، عنوان داشت: مردم در جامعه اسلامی در مقابل حاکم اسلامی دو وظیفه اطاعت و نصرت را برعهده دارند، ولی به هرحال آنها در این مسأله مختار هستند؛ به همین جهت است که گاهی یک حاکم مشروع و لازم الاتباع در جامعه به دلیل عدم قدرت کافی در عمل کاری نمی تواند بکند.
آیت الله اراکی ادامه داد: مطابق روایتی که از حضرت زهرا(س) مطرح شده این مسأله به دست می آید که مردم اختیار دارند که از حاکم مشروع منصوب از جانب خدا تبعیت نکنند و یا حاکمی نالایق را برای خود انتخاب کنند ولی باید بدانند که خون و مال خود را به تاراج گذاشته اند.
وی نظریه مشروعیت بخشی مردم به حاکمیت را ناشی از فلسفه سیاسی غرب دانست و تأکید کرد: فلسفه سیاسی بویژه بعد از عهد رنسانس مبتنی بر الحاد و نفی خدا پایه گذاری شد و به همین جهت آنها مشروعیت و قدرت را یکی می دانستند که در این صورت استبداد دولت ها به راحتی توجیه می شود، درحالی که گفتیم طبق اصول اسلامی مشروعیت بخشی و قدرت دهی دو مقوله کاملا جدا از هم هستند که مردم در اولی نقشی ندارند ولی در مورد دوم مختار هستند./1330/پ۲۰۲/ی