۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۵۰۶۳۲۶
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

ویژگی مؤمنان حقیقی از منظر قران کریم

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که مؤمن ۵ ویژگی برجسته دارد، گفت: واژه ایمان به‌تنهایی بار معنایی ندارد بر این مدار ایمان با متعلق پس از خود هویت اصلی اش را پیدا می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به این‌که ایمان حقیقی دو بال دارد، اظهار داشت: علم و عمل دو بال تعیین‌کننده برای حقیقت ایمان هستند.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه بابیان این‌که علم بخشی از ایمان است که به‌تنهایی برای رستگاری بشر کافی نیست، عنوان داشت: قوم یهود در زمان رسول گرامی اسلام به رسالت و حقانیت نبی اکرم (ص) علم داشتند؛ اما این علم زمینه نجات و هدایت آن‌ها نشد این در حالی است که عمل بدون علم نیز زمینه نفاق و انحراف در دین است چنانکه خوارج نماد عمل بدون علم در تاریخ اسلام هستند.

وی ادامه داد: علم و عمل در کنار هم دو بال تعیین‌کننده ایمان در انسان هستند و وجود این دو بال برای مؤمن زمینه مسئولیت‌های فردی و اجتماعی را فراهم خواهد آورد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این که هویت حقیقی ایمان اعتقاد است، گفت: واژه ایمان به‌تنهایی بار معنایی ندارد بر این مدار ایمان با متعلق پس از خود هویت اصلی خود را پیدا می‌کند برای مثال ایمان به خدا حقیقت مورد تأکید اسلام است چنانکه این حقیقت برای واژه امام نیز صدق می‌کند؛ بنابراین واژه‌های ایمان و امام به‌تنهایی بار مثبت و منفی ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه با اشاره به این‌که ایمان بر دو قسم است، ابراز داشت: ایمان «مستقر» و «مستودع» یا به‌عبارت‌دیگر ایمان اجاره‌ای و ایمان ملکی دو قسم تبیین شده قرآن کریم است تا جایی که خداوند متعال در آیه 98 سوره انعام می‌فرماید «وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ؛ و هم اوست خدایی که همه شما را از یک‌تن در آرامگاه (رحم) و ودیعت گاه (صلب) بیافرید. ما نیکو آیات خود را برای اهل بصیرت مفصل بیان نمودیم.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که ایمان عاریه‌ای با یک امتحان از قلب انسان محو خواهد شد، اظهار داشت: اگر مؤمن در ایمان خود به درجه‌ای از یقین برسد که علائم مؤمنان مورد وصف قرآن کریم در او ظاهر شود برمدار صراط مستقیم رستگار خواهد شد.

وی ادامه داد: نقل‌شده است که روزی رسول خدا (ص) در مسجد نگاهش به جوانی افتاد که چرت می‌زد و سرش پایین می‌افتاد. رنگش زرد بود و قامتش لاغر و چشمانش به گودی فرورفته. رسول خدا (ص) به او فرمود حالت چگونه است عرض کرد من به‌یقین رسیده‌ام؛ نبی اکرم (ص) از گفته او متعجب شد و فرمود «همانا هر یقینی را حقیقتی است. حقیقت یقین تو چیست عرض کرد ای رسول خدا همین یقین من است که مرا اندوهگین ساخته و بیداری شب و تشنگی روزهای گرمم بخشیده و از دنیا و آنچه در آن است بی‌رغبت گشته‌ام تا آنجا که گویا عرش پروردگارم را می‌بینم که برای رسیدگی به‌حساب خلق برپاشده و مردم برای حساب گردآمده‌اند گویا اهل بهشت را می‌نگرم که در نعمت می‌خرامند و بر کرسی‌ها تکیه زده، یکدیگر را معرفی می‌کنند و گویا اهل دوزخ را می‌بینم که در آنجا معذب‌اند و به فریادرسی می‌طلبند و گویا اکنون آهنگ زبانه کشیدن آتش دوزخ در گوشم طنین‌انداز است.»

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که مؤمن 5 ویژگی برجسته دارد، عنوان داشت: اولین ویژگی مؤمن این است که یاد خدا در او اثر دارد این در حالی است که تأثیرپذیری از شنیدن قرآن کریم دومین صفت مؤمنان حقیقی بیان‌شده است.

وی ادامه داد: توکل بر خدا، اقامه نماز و انفاق از دیگر ویژگی مهم مؤمن از منظر آیات ابتدایی سوره انفال است چنانکه خداوند متعال در این آیات فرموده است «مؤمنان حقیقی آنان‌اند که چون ذکری از خدا شود دل‌هایشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آن‌ها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند؛ آنان که نماز را به پا می‌دارند و از هر چه روزی آن‌ها کرده‌ایم انفاق می‌کنند.»/837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات