۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۰۶۶۳۰
فرمانده بسیج مردمی عراق:

اتهام ایران به حمایت از تروریسم غیر معقول است/ مشکلات منطقه باید با گفت‌وگو حل شود

فرمانده بسیج مردمی عراق با غیر معقول دانستن حمایت ایران از تروریسم گفت: حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های داعش در راستای مصالح همه جهانیان بود.
فالح الفیاض رییس بسیج مردمی عراق

به گزارش بخش رصد خبرگزاری رسا، فالح الفیاض، فرمانده بسیج مردمی عراق در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی المیادین، با اشاره به آخرین تحولات امنیتی این کشور بیان داشت: رزمندگان عراقی هر روز پیشرفت خوبی در پاکسازی موصل قدیم از لوث جریان تروریستی داعش دارند و در روزهای آینده شاهد شکست طرح تشکیل دولت اسلامی در عراق و پیروزی کامل رزمندگان اسلام بر این جریان تروریستی خواهیم بود.

وی با اشاره به این که نباید گذشته عراق به ویژه پیش از سال 2014 میلادی را فراموش کرد، افزود: دیدگاه مردم عراق نسبت به حکومت در چند سال اخیر در مناطق مختلف پس از شناخت کامل افکار و اقدامات افراطی داعش تغییر کرده است و عراق در دوران کنونی به این توانایی رسیده که می‎تواند از خود در برابر تروریسم محافظت کند.

فرمانده بسیج مردمی عراق ارتباط بین شیعه و سنی، اقلیم کردستان و حکومت مرکزی و طوائف و اقشار مختلف عراق را دارای حساسیت ویژه‎ای دانست و تصریح کرد: بسیج مردمی فقط به یک طائفه خاص تعلق ندارد بلکه از اقشار مختلف نظیر شیعه، اهل سنت، کرد و ... نیز در این نهاد نظامی حضور دارند و در خط مقدم در حال مبارزه با تروریسم هستند. بسیج مردمی این فرصت را برای اقشار مختلف مردم جهت مبارزه با تروریسم فراهم کرد و اگر مردم استان موصل و جریان‎های نظیر پیشمرگ در عملیات آزادسازی این استان مشارکت نداشتند، عملیات با مشکلات جدی مواجه می‌شد.

ارزش فتوای حضرت آیت الله سیستانی در آینده بیشتر شناخته می‌شود

وی بیان اینکه اهمیت و ارزش فتوای حضرت آیت الله سیستانی در آینده بیشتر شناخته می‎شود، ادامه داد: بسیج مردمی مایه افتخار و عزت مردم است. همیشه این شبهه وجود داشت که اگر آمریکا نبود عراق توانایی عبور از دیکتاتوری صدام را نداشت؛ در پاسخ به این شبهه باید گفت که داعش یک جریان تروریستی است که جهانیان را با چالش جدی مواجه کرده و به طور یقین خطرش از صدام بیشتر است اما همه دیدند که چگونه ملت عراق با فتوای حضرت آیت الله سیستانی زیر یک پرچم جمع شدند و این دشمن سرسخت را زمین گیر کردند. ملت عراق با خون اثبات کردند که خود می‎توانند آینده کشورشان را بسازند.

فالح الفیاض ادامه داد: بسیج مردمی یک نهاد نظامی، قانونی و اکنون تحت امر حیدر العبادی، فرمانده  کل نیروهای مسلح است بنابراین هر جا که نیاز باشد طبق دستور فرمانده حاضر و به خدمت رسانی می‌پردازد.

وی با اشاره به اختلافات قطر و عربستان گفت: بسیج مردمی تحت تاثیر هیچ فشار و دستور خارجی نیست بلکه فقط از فرمانده کل قوا دستور می‎گیرد و کاری به دستورات و فشارهای آمریکا ندارد و در خاک عراق هر جا نیاز باشد، عملیات انجام می‎دهد.

فرمانده بسیج مردمی عراق با اشاره به درخواست مسؤولان اقلیم کردستان جهت برگزاری رفراندوم برای جدایی از این کشور اظهار داشت: عراق اکنون در شرایطی نیست که به چنین خواب و خیال‎هایی توجه کند و مرزهای عراق مورد احترام همه جهانیان است بنابراین باید آن را محترم بشاریم. شرایط داخلی اقلیم کردستان، حکومت مرکزی و اختلافات آن‎ها به گونه‎ای نیست که این مساله پیچیده به سادگی قابل حل باشد. اقدامات داعش در عراق اثبات کرد که مشکلات عراق نزاع میان شیعه و سنی نیست بلکه تروریست به مناطق مختلف اقلیم کردستان نظیر اربیل یورش بردند و مردم را قلع و قمع کردند. حمله داعش به عراق ضرورت اتحاد و همبستگی را بیش از پیش برای مردم عراق ثابت کرد.

وی حضور نظامیان آمریکا در عراق را مطابق قانون دانست و تاکید کرد: عراق به طور مستقیم با تروریسم مبارزه می‎کند و حضور نظامیان و مستشاران کشورهای خارجی در عراق براساس توافق‌نامه‎های همکاری نظامی است. ما هر نوع حمایت و همکاری نظامی کشورهای مختلف برای مبارزه با تروریسم را پذیرفتیم و از هر کشوری که در این زمینه با ما همکاری دارد، تشکر می‎کنیم. عراق اجازه حضور نظامی به معنای حضور نظامیان و تجهیزات نظامی را به کشورهای دیگر نمی‎دهد بلکه با متخصصان و مشاوران نظامی آن‎ها همکاری می‎کند. شرایط و وضعیت کنونی عراق به گونه‎ای است که به مستشاران بیشتری احتیاج ندارد و هر چه به زمان پایان طومار داعش نزدیک می‎شود از تعداد این مستشاران نیز کم خواهد شد.

فیاض دیدار دو ارتش عراق و سوریه در مرز‎های استان موصل را اقدامی طبیعی دانست و تاکید کرد: عراق همیشه به حق حاکمیت سوریه احترام می‎گذارد و در زمینه‎های مختلف با این کشور همکاری‎ دارد. سیاست عراق همیشه به گونه‎ای است که به انتخاب مردم سوریه برای آینده خود احترام می‎گذارد و حاضر به همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ خطوط مرزی با این کشور است.

بسیج مردمی تحت فرمان آمریکا نیست

وی در واکنش به اقدام آمریکا برای جلوگیری از ارتباط ارتش عراق و سوریه گفت: حکومت عراق حق دارد مطابق با مصالح خود با هر کشوری ارتباط داشته باشد و از مرزهایش در برابر دشمنان محافظت کند. اگر عراق قرار بود تحت فشار سیاسی و نظامی کشورهای مختلف از مصالح خود عقب نشینی کند الان در مرز سوریه حضور نداشت.

رییس بسیج مردمی عراق افزود: عراق در دوران حضور جریان تروریستی داعش در مرز سقوط قرار گرفت بنابراین از همه ظرفیت‎های خود و کشورهای هم‎پیمانش برای حفظ حکومت خود استفاده کرد و نتیجه مثبت آن را هم دید.

وی نشست سران کشورهای عربی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که در ماه گذشته میلادی رخ داد را غیر صحیح دانست و تصریح کرد: اگر مشکلی در منطقه وجود دارد باید با گفت‎وگو و تعاملات دو جانبه و چند جانبه حل و فصل شود. روابط عراق با ایران و عربستان قابل مقایسه نیست و هر کدام در زمینه‎های خاص خودش است و حکومت عراق حق دارد که بر اساس مصالح خود با هر کشوری ارتباط داشته باشد.

الفیاض به حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به جریان تروریستی داعش در منطقه دیر الزور اشاره کرد و بیان داشت: این حمله موشکی مبارزه با تروریسم و در راستای مصالح عراق و همه جهانیان بود. عراق بر خلاف برخی کشورها نظیر آمریکا مواضع صریح و روشنی در برابر تروریسم دارد و از هر کشوری که بخواهد با داعش مبارزه کند حمایت و زمینه‎های آن را فراهم می‎کند.

وی در پاسخ به این سوال که دیدگاه رییس بسیج مردمی عراق نسبت به پیام سپاه از حمله موشکی به داعش چیست، گفت: هر کس نسبت به این حمله موشکی می‎‎تواند دیدگاه خاص خود را داشته باشد.

فرمانده بسیج مردمی عراق اتهام ایران به حمایت از تروریسم را موافق عقل ندانست و ادامه داد: نمی شود کشوری تروریسم را بوجود بیاورد سپس سایر کشورهای را به پشتیبانی از آن متهم کند. این گونه اتهام‎ها غیر صحیح است. عراق بیشتر از آمریکا با ایران تعامل و ارتباط دارد.

وی سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به عربستان را از قبل برنامه ریزی شده دانست و گفت: سفر نخست وزیر عراق به عربستان به معنای حمایت از این کشور در برابر قطر نیست و عراق همیشه درپی افزایش ارتباط و همکاری‎های خود با کشورهای همسایه است و این سفر یک سفر معمولی و متداول بود. عراق یک کشور تاثیر گذار در منطقه است به طوری که خاورمیانه بدون عراق قابل تصور نیست و مواضع و دیدگاه‎های خودش را با یک سفر تغییر نخواهد داد./۹۹۴/ ۹۲۳/ع1145

ارسال نظرات