۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۵۰۷۵۰۶
س ان ان:

اتهامات عربستان و امارات به قطر ریاکارانه است

پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی نوشت برخی اتهامات علیه قطر به علت سرپوش گذاشتن بر اقدام تاریخی خود سعودی ها در تأمین مالی گروه های افراطی است.
قطر عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی سی ان ان در گزارشی درباره اختلافات میان کشورهای عربی نوشت: اتهامات عربستان و امارات علیه قطر ریاکارانه است و احتمال موافقت قطر با درخواستهای آنها از جمله قطع روابط با ایران و تعطیلی شبکه الجزیره صفر است.

پایگاه اینترنتی این شبکه تلویزیونی در گزارشی به قلم کریس دویل در تحلیلی درباره بحران های خاورمیانه (غرب آسیا) بویژه بحران اخیر در قطر نوشت: بحران در خاورمیانه کم نیست. سوریه همچنان گرفتار جنگ است و بدترین فاجعه بشری از زمان جنگ جهانی دوم در آن رخ داده است. عراق با دولت اسلامی عراق و شام (گروه تکفیری-تروریستی داعش) برای بازپس گیری موصل درگیر است و هزاران نفر از مردم در این کشور آواره شده اند و یک همه پرسی در منطقه های کردنشین در پیش است. در یمن نیز 18 میلیون و 800 هزار نفر بخاطر هم جنگ و هم محاصره دریایی و هوایی نیاز مبرم به کمک دارند و تقریبا 100 هزار نفر از بیماری وبا رنج می برند.

دو میلیون فلسطینی در غزه، کمتر از 4 ساعت در روز برق دارند و احتمال وقوع جنگ دیگری با رژیم صهیونیستی قوت می گیرد. لیبی نیز سه دولت دارد و هزاران نفر از مردم بی خانمان شده اند.

در هر یک از این بحران ها، افراط گرایانی مانند داعش و القاعده رشد کرده و موفق بوده اند. بنابراین اختلافات و کشمکش ها در خلیج (فارس)- جایی که عربستان سعودی و امارات عربی متحده یک حمله رو به جلوی کامل برای قطع روابط دیپلماتیک، اقتصادی و عمومی با قطر به راه انداخته اند- باعث می شود که هر یک از این بحران ها بی نهایت سخت تر شوند.

در رسانه ها، اتهامات زیادی علیه قطر مطرح شده و این کشور با موجی از اتهامات روبه رو شده است که در مورد اکثریت قریب به اتفاق آنها، هنوز هیچ شواهد و مدارک معتبری برای تاییدشان وجود ندارد. به دنبال این اتهامات، قطر با مجموعه ای از خواسته ها روبه رو شده است که عملا برآورده کردن آنها از سوی این کشور غیرممکن است.

برخی از این اتهامات، ریاکارانه است. اتهامات عربستان سعودی علیه قطر این خطر را به همراه دارد که اقدام تاریخی خود سعودیها در تأمین مالی گروه های افراطی و ایدئولوژی های غیرقابل تحمل آنها کانون توجه قرار گیرد.

هیچ یک از طرفین در این کشمکش، سابقه درخشان ندارد. انتقادات معتبر زیادی می توان از قطر داشت. علاوه بر قطر، بسیاری از بازیگران منطقه ای- از جمله عربستان سعودی و ترکیه و همچنین آمریکا و برخی کشورهای اروپایی-  از گروه هایی در سوریه حمایت کرده اند که ثابت کرده اند میانه رو نیستند.

یکی از درخواستهایی که (از سوی عربستان و امارات) از قطر شده است، تعطیلی شبکه الجزیره، شبکه خبری دولتی این کشور، است. پوشش خبری الجزیره عربی بی طرفانه نیست بلکه ضد برخی کانال های خبری دیگر در منطقه تنظیم شده است. علاوه بر این، می توان گفت الجزیره بیش از هر رسانه دیگری در تحول چشم انداز رسانه های منطقه نقش داشت و  به طرح مباحثاتی در مورد موضوعات تابو می پرداخت. آزادی بیان نباید قربانی بحران شود.

برای جهان خارج، که بسیاری از آنها روابط دوستانه با همه طرفها دارند، جانبداری یک گزینه ایده آل نیست. تنش زدایی یک مسیر ترجیحی است. آخرین اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا حاکی از یک ناامیدی گسترده است و فاش می کند که سعودی ها و امارات عربی متحده نه هیچ مدرکی در حمایت از ادعاهای خود ارائه کرده اند و نه گام هایی در جهت اتخاذ اقدامات معقول برای آرام کردن این وضعیت برداشته اند. این بدان معنی است که تنها مفر برای سعودی ها و امارات عربی متحده کاهش چشمگیر درخواستهای غیر واقعی خود از قطر است.

آنها به خوبی می دانند که این درخواست ها از قطر عملی نیست و ابزار تسلیمی به دوحه داده اند که احتمال موفقیت آن- نه در 10 روز بلکه در 1000 روز نیز - صفر است. حتی برای ناظران قدیمی از جمله من، کاملا روشن نیست با توجه به خطری که وجود دارد، آنها چرا این کار را کردند.

تنها توضیحی که من فکر می کنم می توان ارائه داد، این است که سعودی ها و امارات عربی متحده با ارائه این پیشنهادها که به شدت زیاده خواهانه اند، مطمئن هستند که می توانند قطر را مجبور به تسلیم کنند و آن را سر جای خود بنشانند و مجبور کنند تا سلطه عربستان در منطقه را بپذیرد.

قطر قصد ندارد روابط خود را با ایران قطع کند آنهم وقتی که بزرگترین میدان گازی جهان بین دو کشور مشترک است. علاوه بر این، قطر می تواند استدلال کند که بسیاری از کشورهای منطقه نیز با ایران روابط دارند. امارات عربی متحده سالهاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است.

بزرگترین خطر در اینجا این است که همه طرفها بر موضع خود اصرار دارند و به دلیل ترس از لطمه دیدن وجهه شان که یک ویژگی مهم سیاست ها در خلیج (فارس) است، تمایلی به تغییر ندارند. هرچه بیشتر این روند ادامه داشته باشد، این احتمال افزایش می یابد که شورای همکاری خلیج (فارس) نیز به پایان راه برسد. در آن سوی آب (خلیج فارس)، ایران از این امر به طور کامل بهره برداری خواهد کرد- در حال حاضر تامین کننده واردات مواد غذایی حیاتی قطر است. روسیه نیز از این فرصت استفاده خواهد کرد تا نفوذ خود را در منطقه به منظور ضربه زدن به آمریکا افزایش دهد./۸۴۷/ب102/ف

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظرات