۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۵۰۷۵۵۷
حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی عنوان کرد:

سوره عصر و ارتباط آن با امام زمان

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در تفسیر سوره مبارک «عصر» با اشاره به سومین آیه این سوره، گفت: منظور از توصیه به حق و صبر از منظر امام صادق(ع)، توصیه به امامت و صبر در زمان غیبت حضرت حجت(عج) است.
محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی در بیست و پنجمین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر آیات مهدوی» در دارالزهراء(س) قم به آیات سوره مبارک عصر اشاره کرد و گفت: یکی از آیات و سوره هایی که می توان گفت به وجود مبارک امام زمان(عج) اشاره دارد، آیات سوره مبارک عصر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به به تبیین معانی این آیات پرداخت و گفت: در نخستین آیه این سوره مبارک، به عصر سوگند خورده و بیان می شود که همه انسان ها در خسران هستند، مگر کسانی که عمل صالح انجام دادند و ایمان آوردند و توصیه به حق و صبر کردند.

وی ادامه داد: مهمترین خسران، عمر انسان است و هر نفسی که انسان می کشد، به مرگ نزدیک می شود؛ همچنین کارهایی که انسان انجام می دهد ممکن است سبب خسران انسانیت شود و از شأنی که خدای متعال برای او قرار داده، پایین بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی بیان داشت: از امام صادق(ع) پرسیدند معنای این آیه که فرموده، قسم به عصر، آیا این عصر همان چیزی است که ما می بینیم یا معنای دیگری دارد؟ ایشان پاسخ دادند، منظور از عصر، زمان ظهور حضرت مهدی(عج) است؛ پس عصر ظهور، زمان بسیار ارزشمندی است که خداوند متعال به آن قسم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: سؤال دیگری مطرح می شود که آیا این خسران شامل شیعیان و مؤمنان هم می شود؟ حضرت پاسخ می دهند، دشمنان ما اهل بیت(ع) در خسران هستند، مگر کسانی که به اهل بیت(ع) و آیات خداوند ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امام صادق(ع) در تفسیر آیه «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» می فرمایند، توصیه به حق به معنای توصیه به امامت است؛ پس اگر انسان می خواهد در خسران نباشد و در جبهه حق باشد، باید توصیه به امامت کند.

وی به تفسیر بخش دوم آیه سوم سوره مبارک عصر اشاره کرد و ابراز داشت: توصیه به صبر از منظر امام صادق(ع)، به معنای توصیه به صبر در زمان غیبت حضرت حجت(عج) است؛ چرا که در این زمان ناراحتی ها و مشکلات مردم زیاد می شود و مؤمنان با خاطرنشان کردن ظهور امام زمان(عج)، یکدیگر را امیدوار کرده و به صبر توصیه می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با اشاره به «امام عصر(عج)» اظهار داشت: امام زمان(عج) به معنای پیشرو زمان بوده و از خود زمان هم جلوتر است؛ «امام» به معنای پیشوا و مقتدا است و زمان و زمانیت هم به امام اقتدا می کند و اختیارش در دست امام است.

وی ادامه داد: امام زمان، ولی عصر است، به این معنی که ولایت عصر با امام است؛ همه قرون و اعصار یک ولی دارد و در هر زمانی عصر و زمان در اختیار او است؛ خورشید و ماه، شب و روز و زمان را به وجود می آورند، پس خورشید و ماه هم در اختیار امام زمان هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر زمان در اختیار امام زمان باشد، همان زمانی که کودک را جوان می کند و جوان را پیر می کند، این زمان در کسی که زمان در اختیارش باشد، نمی تواند اثر بگذارد و او را پیر کند؛ پس اختیار این زمان، با امام زمان(عج) است و نباید اشکال کنیم که چرا زمان بر حضرت حجت(عج) تأثیر نمی گذارد.

وی با بیان این که ما باید معنای حقیقی آیات قرآن کریم را درک کنیم، گفت: اگر توانستیم معنای واقعی این آیات مبارک را درک کنیم، امام زمان(عج) را شناخته و درک می کنیم؛ فلسفه طولانی شدن عمر حضرت مهدی(عج) با شناخت این آیات برای ما کاملا روشن می شود./840/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات