۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۰۸۰۱۷
حجت الاسلام تقوایی تبیین کرد؛

شعارهای فمینیستی؛ سقوط آزاد زنان از هویت اصیل

معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام معتقد است از منظر اسلام، زن وقتی در جامعه حضور پیدا می کند باید شایستگی های اخلاقی مهارتی و بصیرتی خود را عرضه کند نه جذابیت هایش را.
حجت الاسلام مهدی تقوایی

حجت الاسلام مهدی تقوایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام اظهار داشت: هر مکتب و مذهبی از زاویه دید خود به زنان نگاه می کند در بعضی از ادیان زن تا حد الهه بالا می برد و در بعضی ادیان و مکاتب در حد یک حیوان انسان‌نما تنزل پیدا می کند.

وی افزود: امروزه در کشور ما دو دیدگاه در تقابل با یکدیگرند اول؛ دیدگاه اسلامی و دوم دیدگاه فمینیستی. از دیدگاه اسلامی زن دارای همان کرامت انسانی است که مرد است و در بیان و بنان آیات قرآن کریم و روایات معصومین زن نقش تعدیل کننده زندگی و تعلیم و تربیت فرزندان و مدیریت امور منزل را دارد. در روایات از زن تحت عنوان ریحانه یاد می شود که باید کرامتش توسط تمام اعضای خانواده حفظ شود و تنها تفاوتی که بین زن و مرد وجود دارد اختلاف در کارکردهای اجتماعی و تفاوت نقش او چه در خانواده  و چه در جامعه است.

معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام خاطرنشان کرد: زن به علت خصوصیاتی که دارد حضور او در اجتماع مشروط به حفظ حجاب است و مساله حجاب یک اصل مترقی در جهت تامین سلامت جامعه است. از منظر اسلام زن وقتی در جامعه حضور پیدا می کند باید شایستگی های اخلاقی مهارتی و بصیرتی خود را عرضه نماید نه جذابیت هایش را؛ بنابراین حجاب تشریع گردیده تا زن به عنوان یک انسان با فضیلت در جامعه مطرح شود نه صرفا به خاطر جذابیت های ظاهری اش و این گاهی در جهت ترسیم جامعه اسلامی است.

شعارهای فریبنده فمینیستی

وی با بیان اینکه تفکر فیمینیستی، ارزشی برای زن قائل نیست، گفت: تفکر فمینیستی می خواهد زن عینا تمام حقوق شرایط زندگی و حتی کارکردهای اجتماعی مرد را دارا باشد. در حقیقت این تفکر ارزشی برای زنان قائل نیست و می خواهد زن را به مرد تبدیل کند که متاسفانه این تفکر در جامعه ما به شدت شیوع پیدا کرده که دو عامل دارد اول اینکه دیدگاه اسلام درباره زنان خوب تبیین نشده و دوم اینکه جامعه در دام شعارهای فریبنده فمینیستی افتاده است. با توجه به مطالبی که عرض شد متاسفانه نه حتی ما بین قشرهای مذهبی هم این آگاهی را معمولا سراغ نداریم و اگر آنها به اصول اسلامی عمل می کنند صرفا من باب تعبد است و در این زمینه باید مسؤولان فرهنگی و حتی مراکز علمی کشور فرهنگ سازی کنند.

حجت الاسلام تقوایی تصریح کرد: از دیدگاه اسلام زن در جامعه دارای جایگاه و منزلت والایی است و جالب این که مهم ترین وظیفه را اسلام به عهده زنان قرار داده و این هم به علت توانمندی های زنان است و این وظیفه، وظیفه انسان سازی است و تربیت انسان های شایسته اگر ما در صدر مسؤولیت های اجتماعی تعلیم و تربیت را قرار دهیم و مهم‌ترین وظیفه را تربیت افراد جامعه بدانیم پس زن حساس ترین و مهم‌ترین مسؤولیت اجتماع را به عهده دارد که متاسفانه الان با طعنه زنی ها این وظیفه رو به فراموشی  است و این طعنه زنی ها توسط جنبش فمینیستی انجام می گیرد که خود از تفکر مدرنیته  متولد شده است.

وی ادامه داد: البته یکی از خصوصیات تفکر مدرن برچسب گذاشتن بر تفکرات معارض با خود است. البته این را هم نباید از نظر دور داشت که اسلام هیچ وقت با حضور زنان در اجتماع مخالف نیست و در بسیاری از مواقع حتی تشویق به این امر شده و اگر ما تاریخ علوم اسلامی را مطالعه کنیم بسیاری از زنان جزو سلسله روات علمای اخلاق، عرفان، فقها و حتی علمای انساب هستند و این جدای از حضور زنان از عترت پیامبر اکرم(ص) در فعالیت های اجتماعی است فقط اسلام دو شرط برای حضور قرار داده که انجام صحیح مسؤولیت اصلی خود، دوم حفظ حجاب. متاسفانه امروز شاهد فاصله گرفتن زنان از تفکر اسلامی در این زمینه هستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند ما شاهد نسلی بی عاطفه و فاقد مهارت های اصلی زندگی خواهیم بود.

معضل بیکاری برای مردان

این مدرس حوزه یادآور شد: یک زمانی اصطلاحی را از یکی از اساتید شنیدم و آن اینکه مردم ما اسلامی فکر می کنند ولی سکولار زندگی می کنند  و دین را در امور دنیوی خود دخالت نمی دهند. متاسفانه همین نگرش در بین برخی مسؤولان ما وجود دارد اگر ما تاملی در مورد فعالیت های دولت ها داشته باشیم می بینیم آنها درست سیاست هایی را دنبال می کنند که بر خلاف دستورات دین مبین اسلام است. در بسیاری از ادارات که ضرورتی وجود ندارد سهم بیشتری از استخدام مشمول زنان می شود و اگر درصدی حساب کنیم درصد به کارگیری زنان در حال افزایش است در صورتی که معضل بیکاری برای مردان مشکلی اساسی است.

وی بیان داشت: این سیاست هم بر سبک زندگی در جامعه و هم بر مساله ازدواج و طلاق تاثیر مستقیم دارد. مثلا وقتی ما می بینیم در صدا و سیما از زنانی تقدیر می شود یا زندگی آنها مستند می شود که تمام تلاش خود را در نقش هایی خارج از خانه به کار می برند و معیار زن موفق را این گونه معرفی می کنند نباید انتظار جامعه ای صددرصد اسلامی داشته باشیم. سیاست های غلط دولت در ارتباط با مسائل زنان و عدم تبیین صحیح آموزه های اسلامی توسط حوزه های علمیه و قشر علمی فرهنگی و وجود تفکرات و سبک زندگی غربی و نداشتن برنامه در جهت مقابله با آن عواملی است که سبب تغییرات هویتی و دور شدن از رسالت اصلی خود است.

حجت الاسلام تقوایی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام بین زن و مرد در دست یافتن به مقامات معنوی هیچ تفاوتی وجود ندارد و زن همان کرامت انسانی را دارد  که مرد دارد و حتی زن دارای قداستی بیشتر است که همیشه مورد نظر اسلام است، گفت: اگر ما شاهد تفاوت در امور حقوقی مانند دیات، ارث هستیم همه اینها به خاطر تامین زندگی خود زنان است بدون اینکه نیاز به تلاش خارج از منزل داشته باشند. مثلا اگر دیه مرد دو برابر زن است به خاطر این است که خانواده مردی که فوت کرده به سرمایه بیشتری نیاز دارد تا خانواده ای که زن آن از دنیا رفته است. چون در اول خانواده نیروی کارگر و تامین کننده خود را از دست داده ولی در خانواده دوم آن خانواده هنوز قادر به تامین احتیاجات مادی خود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقش اصلی زن تربیت فرزندان صالح است. این وظیفه بسیار مهم و خطیری است که شاید تنها از یک زن بربیاید؛ از این رو حضور زنان در اجتماع و فعالیت اجتماعی نباید هیچ خدشه ای به وظیفه اصلی آنان وارد سازد چرا که اگر وظیفه اول درست انجام نشود بی تردید نسل مناسبی تربیت نخواهد شد./۸۷۹/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات