۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۰۸۶۲۵
رييس جمهور:

شهيد بهشتي عالم استثنايي حوزه علميه بود

حجت الاسلام والمسلمين روحاني گفت: شهيد بهشتي از جمله علمايي بود كه در حوزه‌ علميه نگاهي جديد را تزريق مي‌كرد.
حسن روحانی رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی رييس جمهور صبح امروز در همایش سراسری قوه قضائیه که در محل اجلاس سران تهران برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: مرحوم شهید بهشتی از آغاز فعالیتی که بنده شاهد آن بودم یعنی از آغاز دهه 40 هم به فکر تربیت دانش‌آموزان ویژه در آن دبیرستان دین و دانش قم بود و هم به فکر تأسیس مدرسه دینی با ویژگی‌هایی که او آن را لازم می‌دانست برای طلاب آن عصر و زمان، ایشان مسئولیت مدرسه‌ای را ابتدا در سال 40 و 41 برعهده داشت به نام مدرسه علوی که در آنجا علاوه بر دروس حوزوی، دروس دیگری هم تدریس می‌شد که از جمله آن می‌توان به دروس ریاضیات، تاریخ، محاوره زبان عربی و بسیاری از دروس دیگری که در آن مدرسه توسط اساتید تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: خود ایشان هم یک درسی را متکفل بود و برعهده داشت به نام سیرت‌النبی و تاریخ زندگی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام؛ این درس را هفته‌ای یکبار و صبح‌های پنجشنبه در یک جلسه طولانی 2 و 3 ساعته توضیح می‌دادند و گاهی ایشان به دلایلی دیگر دروس مدرسه را برعهده می‌گرفت که ما کتاب «حاشیه ملاعبدالله» اولین کتاب منطقی که طلاب می‌خوانند از محضر ایشان استفاده کردیم و ایشان تدریس می‌کردند. البته ایشان هم‌زمان مکاسب را نیز در حوزه تدریس می‌کرد. 

وی در ادامه افزود: ایشان فردی بسیار دقیق در زمینه تربیت جوانان برای مدیریت آینده کشور و طلاب جوان برای توانمندی در برابر نیازهای زمان برای آن عصری که با آن مواجه بودیم، بودند. 

رييس جمهوری تصریح کرد: از زمانی که نهضت اسلامی از سال 41 آغاز شد، ایشان همواره به عنوان یکی از فضلا و مدرسین به نام حوزه علمیه قم در کنار امام راحل بودند، بعداز پیروزی انقلاب هم بار بسیار سنگینی بر دوش گرفتند و واقعاً صبر ایشان به گونه‌ای بود که دیگر صبر خسته شده بود و خود ایشان خسته نمی‌شد، آن همه اتهاماتی که در آن روزگار و در سال 58 و 59 تا روز شهادتش؛ واقعاً کمتر مظلومی را ما در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم، حداقل تا زمان حیات ایشان که البته به قول آن مرحوم بزرگوار که به نقل از ایشان نقل کرد که آسیاب به نوبت که نوبت دیگران هم فرا رسید، ولی آن زمان یعنی سال 58 و 59 مظلوم‌ترین شخصیت به نام انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین با اشاره به مشکلات دوران جنگ تحمیلی و حتی محرومیت از داشتن سلاح های سبک گفت: این درحالی است که در طرف مقابل، سلاح های مدرن دراختیار دشمنان قرار می دادند اما ما با مظلومیت ایستادگی کردیم و جنگیدیم.

وی فشار و تحریم ها را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: البته هنوز آثار جنگ وجود دارد و مسائل از نظر حقوقی حل و فصل نشده و طبیعی است که جنگ 8 ساله آثاری سی، چهل ساله دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: تا می خواستیم نظام را مستقر کنیم جنگ بر ما تحمیل شد؛ درصدد زدودن آثار جنگ بودیم که تحریم ها را بر ما تحمیل کردند.

رئیس جمهور افزود: البته احتمال اینکه جنگ را هم می خواستند بر ما تحمیل کنند بالا بود همچنانکه در سال 81 پرونده ما را داشتند به شورای امنیت می بردند و همان زمان امریکا می خواست به ایران یا عراق حمله کند و در این باره در تردید بود که البته از آن عبور کردیم.

وی گفت: تحریم ها هم سختی های خود را دارد و مانند دوران جنگ ایستادگی و مقاومت می خواهد گرچه مردم در همه مراحل ایستادند و پشت نظام را خالی نکردند. تحریم ها آثاری دارد و سال ها طول می کشد تا تمام شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: از آغاز دولت یازدهم و اکنون در شرایطی هستیم که می توانیم بگوییم اگر همه دست در دست یکدیگر دهیم و نگذاریم توطئه دیگران کارگر افتد می توانیم تا پایان قرن جدید مشکلات گذشته را تا حد زیادی حل و فصل کنیم.

حل برخی از مشکلات، خواست بدخواهان نیست
 
رئیس جمهور گفت: حل برخی از مشکلات  مورد خواست بدخواهان و دشمنان  انقلاب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در همایش سراسری  قوه قضاییه افزود: آنها هر روز داستانی را برای ما می سازند  و از  هر داستانی  سریالی تولید می کنند و سریالی پشت  سریال دیگر، برای اینکه ذهن و فکر ما  از مسائل اصلی  جدا بماند و ما به مسائل فرعی مشغول شویم.

وی گفت : امروز بعد از سال ها شرایط بیکاری سخت ، حدود 8 سال آمار شغل  خالص در ایران   صفر بوده  این حادثه مهمی است؛  چون از آن  عبور کرده ایم یا داریم عبور می کنیم به تدریج دارد یادمان می رود که  از سال 1385 تا سال 1392 اشتغال خالص ما  تقریبا صفر بوده است  در  شرایطی که بیشترین  بیکار را داشتیم  یادمان می رود  که آغاز دولت  یازدهم  و اوایل سال 92  با رکود بی نظیر در تاریخ کشور رو به رو بودیم.

رئیس جمهور  افزود : یعنی رشد  اقتصادی منهای حدود 7، منهای شش و هشت دهم درصد وضع رشد اقتصادی ما بوده است  امروز بعضی ها از رکود  حرف می زنند اشکال ندارد  آن روز کجا بودند؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد : در سال 91 که رشد  منفی شش و هشت دهم درصد داشتیم چطور از بیان شریفشان  از روزنامه ها ، سایت ها  و رسانه ملی کلمه  رکود را کمتر می شنیدیم؟ حالا که از رکود عبور کرده ایم و رشد  اقتصادی  سال 95 طبق نظر مرکز آمار هشت و سه دهم درصد  و طبق  نظر  بانک  مرکزی  12 و نیم درصد است و حالا که شرایط این شده است کلمه  رکود را عده ای یاد گرفته اند که ادا بفرمایند.

وی افزود :  شرایط اگر همین سه شاخص را در نظر بگیریم بیکاری، رشد اقتصادی و تورم، تورم ما چند بود؟ بالای 40 درصد در اواسط سال 92 و آغاز شروع دولت یازدهم؛ خب از همه اینها امروز  یک قدم فاصله گرفته ایم  البته هنوز شرایط ما یک شرایط خوبی نیست ، هنوز ما رونق اقتصادی به اندازه کافی نداریم  هنوز  اشتغال ما تا آنچه نیاز ما هست خیلی فاصله دارد، اشتغال  ما در بهار سال 96  هفتصد و سه هزار شغل بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد : البته  این  آمار فصل بهار است ممکن است در فصل های  بعد کمتر یا بیشتر شود، اما اگر آمار ما  تا پایان  سال  هفتصد هزار اشتغال جدید باشد  باز هم بسیار عقبیم تا برسیم  به نقطه مطلوب، در این راه
چه کار می توانیم بکنیم؟  هیچ چیز بالاتر از اعتماد عمومی مردم وسرمایه اجتماعی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اگر اعتماد مردم به دولت یا خدای ناکرده به نظام  کم یا  سست  شود و در تردید قرار بگیرند، نمی توانیم از مشکلات عبور کنیم.

وی گفت: مردم ما باید به دولت اعتماد داشته باشند، دولت به معنی خاص کلمه و  دولت به معنی عام کلمه، علت اینکه ما توانستیم در این چهار سال قیمت ارز را  نسبتا  متعادل در بازار  نگه داریم  به خاطر اعتماد  مردم به دولت است وقتی رئیس بانک مرکزی ما می گوید عجله نکنید قیمت ارز که افزایش یافته چند روز بیشتر دوام نمی آورد و به قیمت سابق بر می گردد ، مردم هم اعتماد می کنند و هجمه به بازار کم می شود  و قیمت  ارز بر می گردد از 4000 تومان به 3700 تومان، به خاطر اعتماد مردم است .

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد : یک روزهایی هم بود هر چه رئیس بانک مرکزی می گفت مردم  به عکس عمل می کردند، اعتماد مردم اساس کار است .

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برگزاری  انتخابات  ریاست جمهوری گفت : از یک آزمایش  بسیار بزرگ پیروز خارج شدیم ما بهترین انتخابات را  در این منطقه به یمن حضور و هوشیاری مردم برگزار کردیم .

وی افزود: به تدبیر دقیق  رهبر معظم انقلاب  یک کار بزرگ کردیم همه باید خوشحال باشیم یک انتخابات بزرگ را  به پا کردیم همه شریک بودیم، همه هم کار کردیم، شما قضات، شما مسئولان امور قضاییه، شورای نگهبان، دولت، مردم، دانشگاه  و حوزه  همه آمدیم همه در کنار هم آمدیم.

روحانی  تاکید کرد: حالا دوران رقابت ویژگی های خاص خودش را دارد و من نمی خواهم درباره آن دوران صحبت کنم آن دوران تمام شده است ما در مجموع یک انتخابات بسیار پرشور، بانشاط  وکم حاشیه داشتیم .

وی گفت : در یک خیابان در یک شهر  این طرف ستادهای چندتا از کاندیداها بود رو به رویش ستاد رقیب بود، اینها شعار می دادند آنها شعار می دادند اینها پرچم داشتند آنها پرچم داشتند اینها رنگی داشتند آنها رنگی داشتند، بین اینها نزاعی نبود، دعوا نشد یقه هم را نگرفتند، به هم فحاشی نکردند، هر کسی به نفع  کاندیدای مورد نظر خودش شعار داد این همه اجتماعات بزرگ در سراسر کشور، ده هزار نفری و بیست هزار نفری، جوان دختر و پسر همه جمع شدند، هیچ کس هنجار شکنی نکرد این قدرت ایمان، هوشیاری و پیشرفت جوان های ما بود، یعنی انقلاب ما دارد به سن 40 سالگی می رسد  یعنی الان سال 84 نیست، سال 88 نیست، سال 96 است و نشان دادیم که ما به چهل سالگی رسیده ایم ما به آن رشدی  رسیده ایم  که  قرآن و روایات  ما از  آن در این سن سخن می گویند.

رئیس جمهور افزود: در این شرایط و بعد از انتخابات از نو بیاییم رقابت  انتخابات را بازخوانی کنیم!! این را کدام عقل سلیم می گوید که از نو شروع کنیم، رقابت انتخاباتی را مطرح کنیم؟ رقابت و تبلیغات برای دوران انتخابات است.

آقای روحانی گفت: حالا گوشه ای از هر انتخاباتی  ممکن است  نقصی یا مشکلی داشته باشد اما مردم ما  با رشادت و با شهامت  به صحنه آمدند مردم  کار خودشان  را به خوبی و احسن وجه انجام دادند، امروز نوبت ماست، امروز نوبت ما مسئولان است، مشکلاتی که امروز  پیش روی ماست، مشکلات دولت دوازدهم  نخواهد بود،  مشکلات نظام و کشور است. 
 
شهید بهشتی چهره استثنایی حوزه و مدیریت بود 
 
رییس جمهور  گفت: شهید بهشتی معمار بزرگ قوه قضاییه و چهره استثنایی حوزه و مدیریت بود. 
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در سخنان خود در همایش سراسری قوه قضاییه افزود: مجموعه تدابیر و بیانات شهید بهشتی درس آموز بود و آن شهید بزرگوار به تربیت جوانان و طلاب برای شناخت نیازهای زمان اهتمام داشت.
 
وی اضافه کرد: شهید بهشتی در برابر اتهامات، صبر را خسته کرد و مظلومترین شخصیت انقلاب بود و به ما آموخت که هر چیزی را برای عزت انقلاب و کشور تحمل کنیم.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم در کنار امام و رهبری ایستادند و از روزهای سخت گذشتیم./۸۵۶/ ۲۰۱/ص
ارسال نظرات