۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۰۹۰۳۴
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

روح و گوهر همه ادیان الهی تسلیم شدن در برابر خدا است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: روح و گوهر همه ادیان الهی تسلیم شدن در برابرخدا است و برای همین اسلام، یهودیت و مسیحیت همگی در اصل اسلام به معنی تسلیم شدن در برابر خداوند هستند.
امام جمعه ارومیه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام صادق(ع) به آیه 44 سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند «ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنايى بود نازل كرديم پيامبرانى كه تسليم فرمان خدا بودند به موجب آن براى يهود داورى می‌کردند و همچنين الهيون و دانشمندان به سبب آنچه از كتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسيد و از من بترسيد و آيات مرا به بهاى ناچيزى مفروشيد و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده‏‌اند آنان خود كافرانند».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: این آیه در ادامه ماجرای مراجعه یهودیان مدینه به نیابت از یهودیان خیبر خدمت پیامبر اسلام(ص) نازل شده‌ است مبنی بر اینکه دو نفر از بزرگان خیبر که مرتکب زنای محصنه شده بودند و علمای یهودی برای تبرئه آنان به امید اینکه شاید در اسلام حکمی غیر از رجم برای آنان وجود داشته باشد از حضرت محمد(ص) کسب تکلیف کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: برخلاف میل یهودیان، حضرت محمد(ص) حکم آنان را رجم بیان کردند همانگونه که در تورات و یهودیت نیز این حکم بیان شده بود و یهودیان نیز این حکم پیامبرخدا(ص) را رد کردند زیرا آنان انتظار حکمی غیر از رجم را داشتند.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: خدا در این آیه تورات را کتاب نور و هدایت معرفی می‌کند و این نشان می‌دهد که در زمان پیامبر(ص) هنوز تورات تحریف نشده بود هر چند که هنوز برخی از احکام آن نیز از تحریف مصون مانده‌اندو علمای یهود موکلف هستند تا براساس دستورات آن رفتار کرده و به خاطر پست و مقام دنیایی حکم خدا را تغییر ندهند زیرا کسی که حکم خدا را تغییر دهد کافر است.

وی اضافه کرد: روح و گوهر همه ادیان الهی تسلیم شدن در برابر خدا است و برای همین اسلام، یهودیت و مسیحیت همگی در اصل اسلام به معنی تسلیم شدن در برابر خداوند بوده و خدا نیز در قرآن دین را نزد خود فقط اسلام معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه ربانی یعنی کسی که فکر و ذکرش فقط خدا است، ادامه داد: احبار نیز جمع حبر و منظور عالمان یهودی بوده و معنای لغوی آن اثر است و دلیل اینکه احبار به آنان گفته می‌شود نیز این است که عالمان دین را تبلیغ کرده و از خود اثر خوبی برجای می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه خداوند از علمای یهود و ربانی برای حفظ و صیانت از تورات تعهد گرفته است، گفت: خداوند اساس دین و شرع را در قالب یک کتاب برای مردم می‌فرستد تا هر وقت اختلافی پیش آمد تا به آن ارجاع داده شوند و همه نیز موکلف به حفظ کتاب خدا از تحریف و اجرای دقیق احکام آن هستند و احکام الهی برای پیامبران بنی‌اسرائیل در تورات آمده بود و علمای یهودی نیازی به مراجعه به پیامبر اسلام(ص) نداشتند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه خدا در این آیه به علما هشدار می‌دهد که از مردم نترسند و تنها از خداوند بترسند، بیان کرد: برخی از علما تحت فشار عده‌ای مبنی بر اینکه بنا به ملاحظاتی نباید احکام دین به درستی اجرا شود از روی ترس احکام دین را تحریف یا مخفی می‌کنند و عده‌ای از علما نیز به خاطر از دست ندادن جایگاه و مقام خود احکام الهی را تحریف می‌کنند.

وی افزود: این تحریف دین از سوی علما در تمام ادیان الهی از جمله اسلام نیز رخ داده است زمانی که علمای درباری مسلمان به دلیل خوش خدمتی به خلفا برخی از احکام اسلام را تحریف کردند و حتی امروزه نیز برخی از علما با وجود اینکه به جایگاه و مقام اهل بیت(ع) ایمان دارند ولی به دلیل دنیا‌پرستی و حب قدرت حاضر به اعتراف در مورد آن نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: کفر دو نوع دارد که یک نوع آن کفر اعتقادی یعنی اعتقاد نداشتن به خدا بوده و نوع دوم کفر عملی مبنی بر اینکه افراد در عین حال که به خدا ایمان دارند ولی اعتقادی به انجام دستورات خدا ندارند و مردم این زمانه نیز بیشتر به کفر نوع دوم مبتلا هستند و با وجود اینکه به خدا ایمان دارند ولی در بحث عمل به پرداخت زکات، خمس، رعایت حجاب و ... کوتاهی می‌کنند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) برگزار می‌شود./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات