۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۰۹۰۵۸
مدیر عامل خانه كتاب عنوان كرد:

۱۱۰ نفر از اهالی قلم در كتاب یادگار ماندگار/ قانون كپی رایت در ایران رعایت نمی شود

جلیسه گفت: در جلد اول كتاب یادگار ماندگار ١١٠ عكس از نویسندگان منتشر شده است و دفتر دوم این كار نیز در حال آماده سازی است.
مدیر عامل خانه کتاب جلیسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه كتاب ظهر امروز در مراسم بزرگداشت اهل قلم و رونمایی از کتاب "یادگار ماندگار" كه در كتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به اینكه
در سال گذشته مجموعه ای از عكس ها و رزومه كوتاهی از نویسندگان در بخش های مختلف با عنوان كتاب یادگار ماندگار آماده سازی شده است، اظهار داشت: در جلد اول كتاب یادگار ماندگار ١١٠ عكس از نویسندگان مختلف كشور منتشر شده است، در بسیاری از مجلات و كتاب ها خلاء بسیار عجیبی برای به تصویر كشیدن این افراد وجود دارد و این در حالی است كه در حوزه های دیگر این خلاء دیده نمی شود.

وی ادامه داد: دفتر دوم یادگار ماندگار در حال آماده سازی است، اما لازم به ذكر است كه در دفتر اول تمام كسانی كه حضور دارند، نویسندگان متولد قبل از ١٣٠٠ شمسی هستند. در این میان ما وظیفه خود می دانیم كه از همه اهالی قلم عكسی به یادگار تهیه كنیم تا یاد و خاطره این عزیزان حفظ شود؛ همچنین موضوع كپی رایت در مورد این عكس ها وجود ندارد و ما در داخل سایت عكس های یادگاری را با كیفیت بالاتری قرار می دهیم تا همگان بتوانند استفاده نمایند.

مدیر عامل خانه كتاب تأكید كرد: این عكس ها برای خانه كتاب نیست بلكه برای ملت ایران است و امیدواریم این اثر كمی از مهجور بودن اهالی قلم كم كند و این حركت در اصل كار خارق العاده ای برای زحمات بیشمار این عزیزان به شمار نمی آید، اما امید است موفقیت بیش از پیش اهالی قلم را در سال آتی به همراه داشته باشیم.

شورای شهر تهران باید به اهالی قلم بیشتر توجه كند

رضا امیر خانی، معاون كتابخانه ملی در ادامه این مراسم با اشاره به اینكه اهل قلم و اندیشه را باید پاس داشت، خاطرنشان كرد: همیشه این سؤال پیش می آید كه این مراسم ها برای قدردانی از اهالی قلم كافی است یا خیر، یا اینكه نویسنده ای كه به دوران كهولت رسیده است توسط چه كسی باید حمایت شود، با این وجود در این دوران تنها شاهد بیمه اهل قلم بوده ایم، متأسفانه حق و حقوق نویسندگان در كشور ما رعایت نمی شود و قانون كپی رایت یكی از ضربات مهلك به بدنه این حوزه است.

وی در مورد موضوع كپی رایت افزود: امروز با یك كپی به راحتی زحمات یك نویسنده و اندیشمند را به هدر می دهند و با این روند دیگر كتاب فروشی های ما هم توانایی كار كردن را ندارند و كم كم به لوازم التحریر تبدیل می شوند، برای نمونه استاد شهرامی كه یكی از نابعه های اهل قلم هستند و پایان نامه شهید باهنر، بهشتی و مطهری توسط ایشان بررسی شده است، آیا وضعیت خاطرات ایشان امروز برای ما روشن است؟ كسی از كتابخانه و محل زندگی ایشان اطلاعی دارد؟

معاون كتابخانه ملی در پایان درباره وضعیت تاریخی اندیشمندان گفت: امید است شورای شهر تهران با اعضای جدید خود بیشتر به اهالی قلم بپردازند و خانه ها و كتابخانه های شخصی آنها به عنوان یك بنای تاریخی حفظ شود./۸۱۶/ پ ۲۰۲/ ش

ارسال نظرات