۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۵۰۹۵۱۷
با حضور آیت الله سند؛

نشست های پرسش و پاسخ پیرامون احکام مسائل روز برگزار شد

نشست های پرسش و پاسخ پیرامون احکام مسائل روز با حضور آیت الله سند در مشهد برگزار شد.
سند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست های علمی پرسش و پاسخ با حضور آیت الله شیخ محمد سند، از اساتید حوزه علمیه در مشهد برگزار شد.

آیت الله سند روز گذشته در این نشست به تبیین شرایط حرمت مویز و ماءالشعیر و نوشیدنی های حاوی الکل پرداخت و گفت: مویز 15 درصد و انگور 30 درصد الکل دارد؛ از 35 به بالا خمر است و فقها آن را حرام می دانند و مجازات فروشنده آن، قتل است.  

وی افزود: فقاع هم که مویز نیست همین است؛ با اینکه حد الکل آن کم است فقها موضع گیری شدید دارند.

آیت الله سند درباره فقاع تصریح کرد: فقاع به معنای جو است؛ جو روی آتش یکی دو روز بماند دم می کشد تبدیل به آب جو می شود که دلستر هم همین است. آب جو یا ماء الشعیر در آمریکا 30 درصد آن الکل است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: روایت داریم از امام رضا(ع) که پدرشان امام کاظم(ع) ماء الشعیر حلال را زیاد دوست داشتند اما به این صورت تهیه می کردند که نصف روز می گذاشتند بدون قرار دادن روی آتش بماند، بعد حضرت آب آن را می خورد و همین ظرفی که نیم روز ماء الشعیر در آن خیسانده است را می شست و در آفتاب قرار می داد و احتیاط می کرد چراکه ذرات که به صورت خمیر در می آید باعث فعالیت نامرئی می شود، از این رو حضرت در نیم دیگر روز در یک ظرف دیگر این کار را می کردند.

وی با اشاره به اینکه فقاع همان ماء الشعیر است که جوش نخورده و بسیار مفید است و فواید فراوانی دارد، افزود: تشدید فقاع در مقابل فقاع یا همان آب جو کم عنایتی حوزه در بررسی موضوع و شبهه حکمیه است که در مورد آن کار نمی شود و خود به خود قیود و مباحث آن باعث غفلت می شود.

آیت الله سند خاطرنشان کرد: شیخ اصفهانی(شیخ الشریعه)کتابی دارد در مورد ماء الشعیر که بسیار مفید است، اکنون استاندارد جهانی 3 درصد الکل را مجاز می داند اما میان فقها چنین چیزی نیست ویک درصد هم مشکل دارد؛ امام صادق(ع) می فرمایند اگر در ظرف آب، یک قطره خمر بریزد حرام است و آن را نجس می کند.

لازم به ذکر است، نشست های علمی آیت الله سند همه روزه ساعت 11 صبح با حضور طلاب و علاقه مندان به مباحث علمی در مشهد خیابان توحید 10، پلاک 328 برگزار می شد.

گفتنی است این جلسات علمی با حضور آیت الله سند از امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در قم خیابان معلم ۱۲ کوچه چهارم پلاک ۶۳ برگزار می شود./930/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات