۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۱۰۶۶۶

نگاهی به وظایف و کارکرد شورای گسترش حوزه های علمیه

شورای گسترش حوزه های علمیه جهت رشد توان آموزش و پژوهش در حوزه های علمیه در دی ماه ۸۲ از سوی شورای عالی حوزه های علمیه تأسیس شده است.
شورای عالی حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شوراي گسترش حوزه‌ هاي علميه با هدف رشد، بسط و ارتقاي سطح و توان آموزش و پژوهش در زمينه علوم و معارف اسلامي در حوزه ‏هاي علميه، و ايجاد هماهنگي در تهيه ضوابط صدور مدارك تحصيلي آنان، در دی ماه سال 82 از سوی شوراي عالي حوزه‌ هاي علميه تأسيس شده است.

اعضاي شورای گسترش حوزه های علمیه مدير حوزه علميه قم، مدير حوزه‏هاي علميه خواهران، معاونان آموزشي مراكز مديريت برادران و خواهران، معاونان پژوهشي مراكز مديريت برادران و خواهران، معاونان امور شهرستان هاي مراكز مديريت برادران و خواهران، مسؤول دبيرخانه شوراي عالي حوزه ‌هاي علميه و مسؤول طرح و برنامه دبيرخانه شوراي عالي حوزه‌هاي علميه و دو نفر از شخصيت هاي برجسته علمي حوزوي با اولويت اعضاي شوراي عالي حوزه، به انتخاب شوراي عالي حوزه‌هاي علميه هستند.

گفتنی است، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در جلسه 20 فروردین شورای عالی حوزه علمیه به عنوان شخصیت علمی حوزوی در شورای گسترش حوزه های علمیه انتخاب گردید که پیش از آن حجت الاسلام سید علی مدرسی یزدی به عنوان شخصیت علمی حوزوی در شواری گسترش حوزه علمیه حضور داشت.

براساس این گزارش، شوراي گسترش حوزه‌ هاي علميه بالاترين مرجع تصميم ‏گيري در زمينه ايجاد و يا صدور اجازه تأسيس، توسعه، انحلال و صدور مدارك تحصيلي مراكز حوزوي در سطح كشور است كه به آموزش يا پژوهش حوزوي تحت نظر شوراي عالي حوزه‌هاي علميه می پردازد.

از وظایف و اختیارات شورای گسترش حوزه های علمیه می توان به تعيين راهبردها، سياست ها و ضوابط توسعه آموزش حوزه‏ هاي علميه در تمامي رشته‏ ها و مقاطع تحصيلي، متناسب با رسالت ها، اهداف، سياست ها و برنامه ‏هاي بلندمدت و كوتاه ‏مدت حوزه‏ هاي علميه، تعيين راهبردها، سياست ها و ضوابط توسعه فضاهاي آموزشي و پژوهشي مراكز حوزوي در سطح ملي و منطقه‏ اي، تعيين قطب هاي علمي و نحوه توزيع جغرافيايي آموزش و بررسي، تصويب و صدور هر نوع مجوز، اعم از دائمي يا موقت، در خصوص تأسيس يا تجهيز و توسعه كليه مراكز حوزوي و واحدهاي تابعه اشاره کرد.

همچنین بررسي و تصويب ضوابط تعيين ظرفيت پذيرش مراكز حوزوي، بررسي و تصويب ايجاد و يا توسعه رشته ‏هاي تحصيلي در مقاطع مختلف، تعيين شرايط و موارد صدور مدارك تحصيلي كه توسط مراكز حوزوي يا ستادهاي منطقه‏ اي حوزه، انجام مي ‏پذيرد، تصميم گیری در زمینه جلوگيري از ارائه و ادامه فعاليت و يا انحلال مراكز حوزوي و واحدهاي تابعه آنها،  بررسي و تصويب اساس‌ نامه مراكز حوزوي، بررسي و تصويب طرح هاي جامع مراكز حوزوي، بررسي و نظارت بر ايجاد و توسعه مراكز حوزوي تا مرحله صدور مجوز قطعي و تشكيل كميته ‏هاي تخصصي مورد نياز و تصويب آيين‏ نامه‏هاي داخلي از اختیارات و وظایف شورای گسترش حوزه های علمیه به شمار می روند.

شوراي گسترش حوزه‌ هاي علميه داراي دبيرخانه و چهار كميته آموزش، امور مدارس، امور واحدهای آموزشی تخصصی و راهبردی است كه وظيفه پشتيباني از فعاليت هاي اين شورا را بر عهده دارند و در صورت نياز، امكان تشكيل كميته‌ هاي جديد نيز وجود دارد./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات