۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۵۱۰۷۹۹
مدیر حوزه علمیه کوثر تهران:

خداوند حجاب را از جنس شرافت آفرید

مدیر حوزه علمیه کوثر تهران با بیان اینکه خداوند حجاب را از جنس شرافت و منزلت بخشیدن آفرید، گفت: حجاب افزون بر حکم شرعی موجب آرامش وآسایش افراد جامعه می‌شود.
حجاب

خدیجه جلالی مدیر مدرسه علمیه کوثر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: 21 تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

وی افزود: در این روز قشون سفاک رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده و متحصنین معترض را به شهادت رساندند.

جلالی در تبیین اینکه حجاب پس از سال پنجم هجرى، بر زنان مسلمان، واجب شد، ابراز کرد: تا پیش از پنجم هجری زنان با همان لباس معمول و مرسوم آن زمان، در جامعه حاضر مى شدند، با مردان سخن مى‌گفتند و حتى با آنان بر سر یک سفره مى‌نشستند و از یك ظرف غذا مى خوردند، اما در سال پنجم هجرى، پس از ازدواج پیامبر(ص) با زینب، خداوند حجاب را بر زنان حضرت واجب کرد و به مؤمنان دستور داد، هرگاه از همسران پیامبر(ص) چیزى خواستید، از پس پرده طلب کنید.

مدیر حوزه علمیه کوثر ادامه داد: در پى نازل شدن حكم حجاب درباره همسران رسول خدا(ص) و بازداشته شدن مردان از مستقیم سخن گفتن با آنان، دستور به نگاه نكردن به ایشان نیز صادر شد.

وی در ادامه با استناد به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند به زنان می‌فرماید: زنان باید تقواى الهى را پیشه كنند و خود را در پس پرده قرار دهند و در آیه 59 سوره احزاب می‌فرماید: اى پیامبر! به همسران و دختران خود و زنان مؤمن بگو: چادرهاى خود را بردوش گیرند، این نزدیك تر است، براى این كه شناخته و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و خدا آمرزنده مهربان است.

مدیر حوزه علمیه کوثر اضافه کرد: تاكنون روشن شد كه همسران پیامبر(ص) باید خود را در پس پرده نگه دارند و تنها با خویشان نسبى و زنان مؤمن و بردگان مى‌توانند بدون پرده روبه‌رو شوند.

جلالی درباره دیگر وظیفه زنان پیامبر(ص)، گفت: از جمله وظیفه‌هایى كه بر همسران پیامبر(ص) مقرر شد، به ناز و كرشمه سخن نگفتن با مردان و پسندیده سخن گفتن بود و اینکه خود را به گونه‌ دوران جاهلی که جلب توجه می‌کرد زینت ندهند.

وی با بیان اینکه خداوند با واجب کردن حجاب به زنان پیامبر(ص) در اصل به آنان شأن و منزلت بخشید و به زنان مومن نیز همین شرافت و منزلت را عطا کرد، گفت: هدف خداوند از وجوب حجاب این بود که جوانان و ولگردان، با آنان برخورد به دور از ادب، و آزار دهنده نداشته باشند و دریابند كه آن زنان با شخصیت از خاندان شریف و پاک هستند و نباید به هیچ روى، آزرده و اذیت شوند.

مدیر حوزه علمیه کوثر ادامه داد: از این روى حجاب، جایگاه ویژه‌اى دارد و برای زنان مومن یک شرافت و منزلت است بر همین اساس زنان مدینه از این دستور خداوند استقبال كردند و به سرعت مقنعه‌ها و چادرهاى سیاه تهیه كردند و با آنها خود را پوشاندند.

جلالی درباره اینکه حجاب افزون بر جنبه شرافتی جنبه تکلیفی نیز دارد، عنوان کرد: جنبه تکلیفی حجاب بیش از جبنه شرافت بخشیدن آن به زن حائز اهمیت است زیرا حجاب افزون بر حکم شرعی موجب آرامش و آسایش افراد جامعه می‌شود./302/813/ب1

ارسال نظرات