۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۱۰۸۴۹
سید حسن نصرالله:

قدرت‎های بین المللی عامل تسهیل ورود داعش به عراق/ مواضع قاطع ایران به کمک دولت عراق آمد

دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت آزادسازی موصل اعلام کرد که پیروزی عراق در آزادسازی موصل فقط به سرنوشت عراق و ملت آن مربوط نمی‎شود، بلکه با سرنوشت امت و ملت های منطقه نیز ارتباط دارد.
سید حسن نصرالله

به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی به مناسبت آزادسازی موصل و تازه‌ترین تحولات منطقه گفت: پیروزی در موصل بسیار باعظمت و بزرگ است، گرچه برخی از اهمیت آن کاستند.

وی تاکید کرد: آنچه در عراق و موصل رخ داد فقط به سرنوشت عراق و ملت این کشور مربوط نمی شود، بلکه سرنوشت امت و ملت‌های منطقه به آن گره خورده است.

فتوای مرجعیت به سرگردانی عراقی ها پایان داد

دبیرکل حزب الله درباره نقش مرجعیت دینی در تحولات اخیر گفت: فتوای مرجعیت در عراق عامل اساسی پیروزی‌های بزرگ است. پیروزی که العبادی اعلام کرد، پیروزی بزرگی است و نمی‌توان از عظمت آن کاست و این پیروزی، نتیجه پیروزی‌های پی‌در پی است. 

سیدحسن نصرالله افزود: فتوای مرجعیت، به سرگردانی عراقی‌ها پایان داد و هویت دشمن و تهدیدی که می‌بایست با آن مبارزه شود را مشخص کرد. فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی به آغاز پیروزی‌ها منجر شد، زیرا این فتوا به سرگردانی عراقی‌ها پایان داد. فتوای مرجعیت عراق مورد تایید علمای شیعه و اهل تسنن قرار گرفت.

وی ادامه داد: فتوای مرجعیت، روحیه نیروهای عراقی را بالا برد و موجب شد که هزاران عراقی به جبهه‌های نبرد بپیوندند و برای نبرد اعلام آمادگی کنند که این خود به تاسیس بسیج مردمی منجر شد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: عراقی‌ها منتظر قطعنامه‌های عربی، اسلامی یا آمریکایی‌ نماندند و گزینه خود را که همان مبارزه بود انتخاب کردند. رهبران سنی عراق، مواضعی استثنائی در قبال جنگ با داعش اتخاذ کردند. برخی تلاش کردند که درگیری در عراق را درگیری بین اهل تسنن و شیعیان جلوه دهند.

ایران مواضع قاطعانه ای در کنار دولت عراق داشت

دبیرکل حزب الله ادامه داد: ایران در کنار دولت عراق، مواضع قاطعانه‌ای اتخاذ کرد و نیروهای سپاه پاسداران در بغداد حاضر شدند و برای کمک اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه مواضع شجاعانه علمای اهل سنت، فتنه را خنثی کرد، گفت: پایگاه مردمی نیروهای مسلح عراق عامل مهمی در پیروزی بود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: برخی از قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی که داعش را به وجود آورده و از آن حمایت کردند و تسلط این گروه را بر سوریه و عراق تسهیل کردند، دست به توطئه زدند.

دل نبستن به بیگانگان از عوامل پیروزی در موصل بود

نصرالله افزود: یکی از عوامل پیروزی در موصل، دل نبستن به بیگانگان بود، زیرا بیگانه برای ضربه زدن به اراده عراقی‌ها تلاش می‌کرد، در حالی که آن‌ها برای مبارزه با داعش به وحدت نیاز داشتند.

وی ادامه داد: اگر اراده بین‌المللی وجود داشته باشد، شکست داعش، به سالهای زیادی نیاز ندارد. اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه شکست داعش سالها زمان می‌برد، بیانگر نقشه‌های آنها برای منطقه است.

دبیرکل حزب الله درباره نیروهای مردمی عراق نیز گفت: بسیج مردمی، نیرویی ملی و مردمی است که بسیاری عضو آن هستند و در میدان حضور فراگیری دارد.

آمریکا مسؤول داعش است

نصرالله همچنین به عوامل ظهور داعش اشاره کرد و گفت: اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که این کشور داعش را به وجود آورده و خود مسؤول آن است. آمریکایی‌ها از این جهت مسؤول هستند که در به وجود آوردن داعش و حمایت از این گروه از طریق باز کردن مرزها برای آن و فروش نفت‌هایش در مرزهای ترکیه و اردن، نقش آفرینی کردند. برخی تلاش می‌کنند که چنین جلوه دهند پیروزی اخیر، به لطف آمریکا محقق شده است، اما این امر صحت ندارد.

مقام ارشد حزب الله لبنان افزود: ما آزادسازی موصل را به حضرت آیت‌الله سید علی سیستانی و مرجعیت دینی در نجف اشرف و سایر مراجعی که از این نبرد حمایت کردند و همه رهبران سیاسی و نظامی تبریک می‌گوییم. 

داعش باید ریشه کن شود

وی با بیان اینکه آزادسازی موصل گامی عظیم در راه از بین بردن داعش است، تاکید کرد: موصل بزرگترین شهری بود که داعش آن را تحت اشغال خود داشت و این شهر پایتخت خلافت خود خوانده داعش بود. آزادسازی موصل یک دستاورد است و نتایج آن برای همه جهانیان نتایج بزرگی است.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: اولویت عراقی‌ها باید آزادسازی سرزمینشان از لوث داعش باشد. باید داعش ریشه کن شود و هرچند برخی تلاش می‌کند که عراقی‌ها را از انجام این کار منصرف کنند. نباید به داعش فرصت داده شود که دوباره برگردد و مجددا جلب حمایت کند./۹۸۰/ب۹۰۴/د

ارسال نظرات