۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۵۱۱۰۲۲
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

تضمین امنیت اجتماعی بانوان فلسفه قانون حجاب و عفاف از منظر قرآن

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در تشریح اهمیت حجاب و عفاف در سبک زندگی اسلامی، تضمین امنیت اجتماعی بانوان را فلسفه قانون حجاب و عفاف از منظر قرآن کریم عنوان کرد.
پرچمداران حجاب فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عصاری امروز در محفل سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح اهمیت حجاب و عفاف در سبک زندگی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: روز 21 تیر به‌عنوان روز حجاب و عفاف تعیین مناسبت شده است؛ بر این اساس بر بانوان مؤمن لازم است که به فریضه حجاب و عفاف به‌عنوان هویت دینی خود احترام گذاشته و در احیای فرهنگ حجاب اسلامی مبلغان عفاف در جوامع بشری باشند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که بی‌حجابی الگویی از تبلیغ فرهنگ غلط دشمنان اسلام است، عنوان داشت: برخی از بانوان مؤمن بین نامحرم فامیل و نامحرم غیر فامیل تفاوتی قائل نمی‌شوند؛ بر این اساس الگوی پوشش آنان در مواجهه با این دو دسته از نامحرمان برابر نبوده این در حالی است که شرع مقدس اسلام نسبت فامیلی را برای الگوی پوشش تعیین‌کننده نمی‌داند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به بیان مبانی قرآنی حیا و عفاف پرداخت و گفت: عفاف و حیا یکی از اصول حیاتی جوامع انسانی از منظر ثقلین است این در حالی است که عفاف و حیا در بیان امام علی(ع) چنین توصیف‌شده است که «العِفَّةُ رَأسُ كُلِّ خَيرٍ؛ عفّت، سرآمد هر خوبى است.»

استاد حوزه علمیه قم عفاف و حجاب را از منظر دین مبین اسلام عبادت دانست و عنوان داشت: امام علی(ع) در بیانی دیگر در توضیح اهمیت عفاف فرموده‌اند «اَفْضَلُ العِبادَةِ الْعِفافُ؛ برترین عبادت پاک‌دامنی است.»

وی ادامه داد: موضوع عفاف یکی از ایدئولوژیکی‌ترین مسائل جوامع بشری و اسلامی است تا جایی که این موضوع حتی در ادبیات دعا از سوی امامان معصوم مورد آموزش و تأکید قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام عصاری با اشاره به این‌که موضوع عفاف و حیا فریضه اختصاصی برای بانوان جامعه اسلامی نیست، اظهار داشت: مردان امت اسلام از منظر قرآن کریم باید برمدار عفت و پاکی سبک زندگی خود را استوار کنند چنانکه در قرآن کریم برای مردان و زنان الگوی عفاف تعیین‌شده است.

وی افزود: حضرت یوسف(ع) الگوی عفاف مردان امت اسلام از منظر قرآن کریم است این در حالی است که حضرت مریم(س) الگوی کامل عفاف قرآنی برای بانوان امت اسلام تعیین‌شده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به بیان چهار الگوی عفاف قرآنی پرداخت و گفت: یکی از انواع عفاف از منظر قرآن عفت و پاکی نگاه مؤمن است؛ بر این اساس چشم‌پوشی از نگاه حرام از اساسی‌ترین دستورات قرآن کریم به مؤمنان است.

وی افزود: حفظ چشم از نگاه حرام از منظر قرآن کریم اولین گام عفیف زیستن است؛ بر این مدار اگر مؤمنی می‌خواهد پاک زندگی کند باید چشمان خود را از گناه پاک نگه دارد این در حالی است که روایات چشم‌چرانی را رهبر و فرمانده فتنه‌های فردی و اجتماعی توصیف کرده‌اند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در بیان دومین الگوی قرآنی عفاف به عفت در پوشش اشاره کرد و گفت: در جوامع اسلامی عفت در پوشش به حجاب تعریف‌شده است؛ بر این اساس آیه 59 سوره احزاب و آیه 31 سوره نور به‌عنوان اصلی‌ترین آیات قرآن کریم در تعیین الگوی حجاب برتر است.

وی ادامه داد: حجاب حتی قبل از ظهور اسلام بوده است چراکه این دو آیه نشان از آن است که اسلام فقط الگوی پوشش را برای مؤمنان ترسیم می‌کند چراکه اصل حجاب در تمام تمدن‌های بشری مورد تأکید بوده است؛ این در حالی است که فلسفه حجاب نیز در این دو آیه از سوی قرآن کریم تعریف‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که شناخته شدن بانوی باحجاب به‌عنوان بانوان صالح مؤمنه در امت اسلام اساسی‌ترین فلسفه حجاب توصیف‌شده است، گفت: حجاب برتر از منظر قرآن بر این فلسفه استوار است که بانوی محجبه از هجوم نگاه‌های آلوده هوس رانان جامعه بشری محفوظ بوده و حجاب برای آنان الگویی از امنیت اجتماعی است.

حجت‌الاسلام عصاری در پایان عفت گفتار و رفتار را دو الگوی دیگر عفاف از منظر قرآن کریم توصیف کرد و گفت: مردان و زنان امت اسلام توجه داشته باشند که در گفتار و رفتار خود نباید از حدود تعیین‌شده الهی تجاوز کنند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات