۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۵
کد خبر: ۵۱۱۲۱۶
یادداشت؛

آرمان شهیدان فراموش نشود

از آن جا که ادیان الهی منطبق بر فطرت انسان‌ها هستند، پوشش انسان نیز ریشه در فطرت و خواست درونی دارد. رهبر معظم انقلاب درخصوص اهمیت حجاب فرموده‌اند: «دیدید در وصیت‌نامه‌های شهدا چقدر درباره حجاب توصیه شده؟ حجاب یک حکم دینی است. این آرمان شهیدان فراموش نشود.»
حجاب اجتماعی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس، رنسانس و انقلاب صنعتی اروپا همه چیز را دگرگون کرد و توجه بشر را از علوم عقلی به سوی علوم تجربی و حسی سوق داد، به جای فلسفه و جهان‌بینی الهی، فلسفه و جهان‌بینی مادی را و به جای اخلاق و مفاهیم باارزش معنوی و الهی، مفاهیم اومانیستی را مطرح و در تاریخ به جای بررسی و تحقیق درباره رشد معنوی انسان‌ها، بررسی تاریخ رشد و تکامل ابزار تولید را جایگزین کرد.

امروز وقتی اسمی از تاریخ به بیان می‌آید، مقصود از آن تاریخ تمدن است و مقصود از تاریخ تمدن، تاریخ ابزار و تولید و رابطه آن با انسان‌هاست. از این رو، دوره‌های تاریخ را براساس مبانی مادی نام‌گذاری کردند.


حجاب امری معنوی و در بردارنده حیا و عفت انسان‌هاست
 
مقصود از حجاب این است که در وجود و فطرت پیشینه حجاب زن‌ها نیرویی است به نام حیا، که او را درمقابل مردان اجنبی به عفت و پاکدامنی دعوت می‌کند. 

از آن جا که ادیان الهی منطبق بر فطرت انسان‌ها هستند، پوشش انسان نیز ریشه در فطرت و خواست درونی دارد. پس پوشش زن واکنشی است که زن‌ها بر اثر یک نیروی درونی و فطری به نام حیا، در مقابل مردان اجنبی نشان می‌دهند؛ مثل واکنش سرخ شدن صورت انسان‌ها هنگام خجالت.
 
بررسی حجاب در اعصار گذشته نشان می‌دهد که حجاب پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد و اختصاص به اسلام ندارد.

حجاب جریان عملی هر انسان بر حسب فرهنگ خانوادگی و اعتقاداتش است. فرهنگ احساسی هر زن نسبت به خود و عادت اعتقادی خود نسبت به مردان است، که قسمتی از آن واجب شرعی، پوشش آن بر اساس مسئله سنتی، عادت و اخلاق هر زن نسبت به احسای باطنی خود نسبت به جنس مخالف است.

محدود کردن و تحمیل کیفیت حجاب، اسرار غلط بودن آن است. حجاب دو نوع است: 1. حجاب اسلامی 2. حجاب اضطراری

حجاب اسلامی بر اساس سنت و اعتقادات دینی است. حجاب اضطراری بر حسب اضطرار در موقعیت و بحرانی است که نباید انگشت‌نما شد و می‌تواند لباس فراگیر میانه باشد. مسئله حجاب دو بُعد شخصی و اجتماعی-سیاسی دارد.

شاید بتوان گفت علت مخالفت کشورهای اروپایی با حجاب در این است که حجاب ماهیت زندگی اجتماعی لائیک را به هم می‌زند. حجاب که حفظ هویت و حیثیت جامعه دینی است، برای زنان واجب است و اگر از بین برود، حیثیت جامعه دینی نیزضربه می‌خورد. رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص حجاب فرموده‌اند: «آرمان جوانها چه بود؟ اینهایی که رفتند جنگیدند با چه اهداف بلندی رفتند جنگیدند؟ ... این در وصیّت‌نامه‌ها منعکس است؛ برای خدا، برای امام، برای حجاب. دیدید در وصیّت‌نامه‌های شهدا چقدر درباره‌ی حجاب توصیه شده؛ خب، حجاب یک حکم دینی است؛ این آرمان شهیدان فراموش نشود.»/
۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات