۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۱۱۵۷۶
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی تأکید کرد؛

عزل و نصب مدیران ضابطه‌محور باشد نه رابطه‌محور

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: باید دولت یازدهم در عزل و نصب‌ها ضوابط نگر باشد نه روابط محور و به‌ جای پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه‌ای سراغ مسائل اصلی جامعه برود.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در نشست با شماری از روحانیان استان، با اشاره به ‌ضرورت توجه بیشتر به واگذاری مسؤولیت‌ها به افراد، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «یستدَلُّ علی إدبارِ الدُّوَلِ بأربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ و التمسُّک بالفروعِ و تَقدیمِ الأراذلِ و تأخیرِ الأفاضِلِ».

وی ادامه داد: بنا به فرموده این امام همام چهار چیز موجب سقوط و شکست دولت‌ها می‌شود؛ تباه کردن ارزش‌های اصلی، چنگ زدن به مسائل فرعی، کنار زدن انسان‌های کارآمد و بر سر کار آوردن عناصر ناکارآمد.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه در این کلام نورانی به چند آسیب در حوزه ناکارآمدی کارگزاران اشاره شده است، تصریح کرد: این هشدار علوی به دولتمردان است که در عزل و نصب‌ها ضوابط نگر باشند نه روابط محور و به مسائل اصلی بپردازند نه فرعی و حاشیه‌ای.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) در جای دیگر می‌فرماید: «آفَةُ الأَعمالِ عَجزُ العُمّالِ»؛ آفت کارها ناتوانی کارگزاران است؛ از این‌ رو وقتی کار به نااهل و غیرمتخصص سپرده شود نه‌ تنها جامعه به سمت توسعه و پیشرفت نمی‌رود بلکه در جا می‌زند و عقبگرد می‌کند.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در حدیث دیگری می‌فرماید: «آفةُ الزُّعَماءِ ضَعْفُ السّیاسةِ»؛ آفت زمامداران ضعف سیاست و تدبیر است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در رأس هرم کارهای اجرایی قرار دارند باید چشم‌اندازها را ببینند، خود را از روزمرگی برهانند، نسل‌های آینده را در نظر بگیرند و سیاست‌گذاری کلان و درازمدت داشته باشند.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان اینکه حکومت علوی بهترین الگو برای شایسته‌سالاری است، تصریح کرد: باید در گزینش دولتمردان و مدیران اهلیت‌ها و شایستگی‌های خانوادگی، دینی، سوابق درخشان، همراه با کاربلدی، آشنایی به حوزه کاری و مدیریت و قدرت مدیریت جمعی مدنظر باشد.

وی اضافه کرد: در روایت می‌خوانیم کسی که بر چهار نفر مدیریت می‌کند باید خرد و عقل او به‌ اندازه 40 نفر باشد، امام صادق(ع) هم می‌فرماید «لا ینبَغی للمؤمنِ أن یذِلَّ نفسَهُ، قیلَ لَهُ: و کیفَ یذِلُّ نَفسَهُ؟ قالَ: یتَعَرَّضُ لِما لا یطیقُ»؛ شایسته نیست انسان مؤمن خود را ذلیل کند، گفته شد چگونه مؤمن خودش را به ذلت می‌افکند؟ فرمود: خود را در معرض مسؤولیتی قرار دهد که توان آن را ندارد.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: این حدیث شریف فصل الخطاب است که اگر کسی احساس کرد توان انجام کار و مسؤولیتی را ندارد منتظر جابجایی نباشد بلکه خودش باید با میل و اختیار خود را کنار بکشد تا میدان برای انسان‌های کارآمد باز شود./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات