۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۱۱۷۳۱
به همت انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

کتاب « اخباریان و تفسیر و علوم قرآن» منتشر شد.

در کتاب حاضر به بررسی فراز و نشیب تاریخ علوم قرآن و تفسیر با محوریت دیدگاه اخباریان پرداخته شده است.
اخباریان و تفسیر و علوم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی کتاب «اخباریان و تفسیر و علوم قرآن»، نوشته محمد شریفی، استادیار دانشگاه مازندران را  منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در کتاب حاضر به بررسی فراز و نشیب تاریخ علوم قرآن و تفسیر با محوریت دیدگاه اخباریان پرداخته شده است.

نویسنده در این کتاب، پس از نگاهی کلی به تاریخ اخباری گری و شخصیت های برجسته  آن، مبانی فکری آنان و مهمترین اندیشه هایشان را بررسی می کند و با دسته بندی اخباریان به سه گروه اخباریان محض، اخباریان اصول گرا و اصولی اخباری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرا تصویری روشن از این نحله فکری ترسیم می نماید.

نویسـنده در ادامـه، به برخـی موضوعات مهم علوم قرآن همچون تحریف ناپذیری قرآن، آیات محکم و متشابه، تأویـل قرآن، اسباب نزول، قرائات قرآن، و حروف مقطعه را از منظر اخباریان پرداخته و دیدگاه آنان را در این باره نقد کرده است. تحلیل و نقد مبانی تفسـیری اخباریـان و روشهـای ایشان در تفسیر یکی از فصول پربار کتاب حاضر است.

در فصول پنجگانۀ این کتاب، دیدگاه های اخباریان در حوزه هـای علـوم قـرآن و تفسـیر و نقدهای وارد بر این دیدگاه ها، و همچنـین پیامـدهای اندیشـه هایشـان در جامعـۀ شـیعی، بررسی و تاریخچۀ اخباری گری در فصل اول، مهم ترین اندیشـه هـای اخباریـان در فصل دوم، علوم قرآن از دیدگاه اخباریـان در فصـل سـوم، مبـانی و روش هـای تفسـیری اخباریان در فصل چهارم، و پیامدهای اندیشه های اخباریان در حوزۀ علوم قرآن و تفسـیر در فصل پنجم این کتاب مطرح و تبیین شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب، نویسنده درباره پیامدهای مثبت و منفی اندیشه اخباری‌گری می گوید: اندیشۀ اخباری‌گری پیامدهایی مثبت و منفی داشته است، پیامدهای مثبت ایـن تفکـر عبارت اند از: تدوین جوامع روایی نـوین، تـألیف تفاسـیر گـران‌سـنگ روایـی، تعمیـق و گسترش مباحث فقهی و اصولی و همچنین پیامدهای منفی این تفکر، به ویژه در حوزۀ علـوم قـرآن و تفســیر عبــارت انــد از: ســلب اعتمــاد بــه قــرآن، ســقوط اعتبــاربخشــی از روایــات معصومین، زیر سؤال رفتن جامعیت و جاودانگی قرآن علـیرغـم ادعـای اخباریـان، راهیابی تضاد و تنـاقض در قـرآن، ناکـارایی آیات فاقد  تفسیر روایی، ورود روایات ضعیف به حوزۀ تفسیر قرآن، ناسازگاری با حکمت بالغۀ الهی و در نهایت، مهجوریت نسبی قرآن.

پایان بخش این کتاب نیز بررسـی پیامدهای مثبت و منفی رویکرد اخباری در حوزۀ علوم قرآن و تفسیر است. 
 انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی کتاب «اخباریان و تفسیر و علوم قرآن» را در بیش از 340 صفحه، با شمارگان 500 نسخه و بهای 18000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.۸۶۳/ ن ۶۰۲/ش

محمد عبیسی
ارسال نظرات