۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۵۱۱۸۸۷
حجت الاسلام عرفان مطرح کرد؛

بررسی ریشه های علل رکود فکری و فرهنگی جامعه اسلامی تا عصر امام صادق

استاد حوزه علمیه قم گفت: قبل از نهضت علمی و فرهنگی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) جامعه اسلامی در یک رکود فکری، فرهنگی و علمی به سر می برد.
امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عرفان، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که در آستانه شهادت امام صادق(ع) هستیم، گفت: تا قبل از نهضت علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مردم آموزه های اعتقادی خود را به درستی نمی دانستند و تا آن زمان احکام، اعتقادات و اخلاق اسلامی به درستی برای آنها تببین نشده بود.

وی افزود: خانه نشینی اهل بیت(ع) مهم ترین عامل بروز این خلاء فرهنگی در عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود و در آن زمان بیان می کردند که کتاب خدا تنها برای مردم کافی است و به همین دلیل عترت را خانه نشین کردند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: جاهلیت رهبران نیز دیگر عامل این خلاء فرهنگی بود زیرا اگر رهبران یک جامعه جاهل باشند مردم آن جامعه نیز جاهل خواهد بود همانطور که در عصر قاجار شاهان فاسد و جاهل بودند مردم نیز جاهل بودند و از آن جایی که بعد از پیغمبر(ص) یکی از  کارهای خطرناکی که کردند این بود که  اهل بیت(ع) را که به مانند اقیانوس علم بودند، خانه نشین کردند و امام علی(ع) را به عنوان عالم رهبر دینی کنار گذاشتند.

حجت الاسلام عرفان تصریح کرد: در کتاب های اهل سنت نیز ذکر شده که زمانی که از یکی از خلاف می پرسندکه معنی واژه « ابا» در قرآن کریم چیست گفت نمی دانم در حالی که امام علی(ع) به مردم می فرمودند که بپرسید قبل از اینکه از میان شما بروم.

وی افزود:  این وضع به حدی آشفته بار بود که خلیفه ای را بر مردم گمارده بودند که سن تکیلف بچه را نمی دانست و همین موضوع خلاء فرهنگی عصر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) بود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در هیچ کجای تاریخ نیامده است که پادشاه و خلیفه ای بعد از مرگ رسول خدا مانع ترویج سخنان و آموزه های او شده باشد در حالی که در عصر بعد از رحلت رسول خدا(ص) خلفایی روی کار آمدند که نشر احادیث و روایت پیامبر(ص) خودداری می کردند.

حجت الاسلام عرفان ادامه داد: یکی از همسران رسول خدا(ص) بیان می کند که زمانی که پدرم خلیفه بود دستور داد تمامی احادیث رسول خدا(ص) را بیاورند و من تصور کردم که می خواهد آنها را نشر دهد اما دیدیم که او احادیث رسول خدا(ص) را سوزاند.

وی افزود: زمانی که یک خلیفه غاصب از نشر احادیث جلوگیری می کند و اجاره نمی دهد احادیث نبوی در جامعه ترویج شود به یقین آن جامعه دچار رکود فکری، فرهنگی و سیاسی می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تا زمان عمر بن عبدالعزیز مردم اجازه نقل و بیان و نوشتن احادیث رسول خدا(ص) را نداشتند و تنها در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و همزمان با عمربن عبدالعزیز بود که اجازه نشر احادیث داده شد و یک انفجار علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی اتفاق افتاد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرصت ایجاد یک نهضت علمی همه جانبه را در جامعه اسلامی پیدا کردند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات