۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۵۱۲۱۸۴
همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام؛

دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند

رسانه آمریکایی از اعمال تحریم‌های جدید کاخ سفید علیه هفت نهاد دولتی و پنح فرد ایرانی خبر داده است.
برجام ۵+۱

به گزارش خبرگزاری رسا، یک رسانه آمریکایی روز گذشته مدعی شد دولت آمریکا قصد دارد همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور اعمال کند. 

وبگاه «باز فید» مدعی شد به مفاد بیانیه‌ای دست پیدا کرده که دولت ترامپ همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام صادر خواهدد کرد.

 این بیانیه اعلام می‌کند وزارت خزانه داری آمریکا با هدف نشان دادن عزم خود برای تنبیه ایران بابت انجام «رفتارهای مخرب» تحریم‌هایی علیه هفت نهاد دولتی و پنج فرد ایرانی وضع خواهد کرد. 

دولت ترامپ از تلاش ایران برای توسعه برنامه موشکی، «حمایت از تروریسم» و حمایت از دولت سوریه به عنوان «فعالیت‌های مخرب» نام برده و مدعی شده که این اقدام‌ها، تهران را به «یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها علیه منافع آمریکا» تبدیل می‌کند.

در این بیانیه همچنین به موضوع دستگیری شهروندان آمریکایی اشاره و ادعا شده «تمرکز کوته‌بینانه» دولت اوباما روی برنامه هسته‌ای باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه شده است.

بنابر ادعای این وبگاه، برخی دیگر از محورهای مهم بیانیه دولت آمریکا علیه ایران به شرح ذیل خواهند بود:

_حملات سایبری علیه آمریکا، اسرائیل و متحدان و شرکای آمریکا  در خلیج فارس.

_ تهدید مستمر علیه آزادی کشتیرانی به ویژه در مسیر حیاتی خلیح فارس.

- نقض حقوق بشری.

_ بازداشت‌های خودسرانه خارجی‌ها، از جمله شهروندان ایالات متحده، با اتهام‌های عجیب و غریب و بدون محاکمه.

_ این فعالیت‌های ایران به شدت اهدف اعلام شده توافق هسته‌ای را تضعیف برای کمک به صلح و امنیت منطقه و بین الملل تضعیف می‌کند.

_اقدامات انجام شده امروزه بخشی از راهبرد گسترده‌تر برای خنثی سازی و مقابله با نفوذ بی‌ثبات کننده ایران است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: ایران روح برجام را نقض کرده و به سمت نقض جسم آن گام برمی‌دارد

«هربرت رابرت مک‌مستر» از اعضای ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در خصوص نحوه تأیید احتمالی تبعیت ایران از مفاد برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کشورش سخن گفت.

این تأییدیه، دومین تأییدیه‌ای است که بناست بر اساس قوانین داخلی آمریکایی‌ها و برای ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط دولت ترامپ به کنگره نوشته شود.

آنطور که نشنال ریویو گزارش داده، مک‌مستر که اعتقاد داشت توافق هسته‌ای، «رفتار بد» ایرانیان را اصلاح نکرده، گفت که ترامپ نامه تأییدیه را، در راستای صیانت از منافع امنیت ملی کشورش به کنگره خواهد نوشت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه گفت: «ایران ناقض روح توافق (هسته‌ای) است و ما باید بررسی دقیق‌تری از احتمال نقض متن آن توسط ایران، داشته باشید. آنها در حال گام برداشتن به سوی نقض متن هستند.»

مک‌مستر به بررسی مجدد برجام توسط دولت ترامپ و مورد جنجالی و مبهم مرتبط با آن یعنی زمان اتمام این بررسی هم اشاره کرده و گفته که این روند، تا انتهای تابستان تکمیل می‌شود.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود، برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده و قول داده بود پس از ورود به کاخ سفید، آن را پاره کند. مقامات ارشد ایران در مقابل گفتند که اگر چنین خبطی از آمریکایی‌ها سر بزند، تهران برجام را آتش خواهد زد.

پس از ورود مستقر شدن دوالت ترامپ، وی که به طرفدارانش قول داده بود، گفت که دولت جدید آمریکا، نظراتی در خصوص برجام دارد و متن این توافقنامه باید مجداً بررسی شود.

اچ آر مک‌مستر که از زمان اتمام این بررسی خبر داشت، از نتیجه احتمالی آن هم آگاه بود و گفت که بنظر نمی‌رسد دولت بتواند به قول‌های انتخاباتی ترامپ عمل کند و برجام را منقضی یا رویه مذاکره مجدد در خصوص متن توافق را راه‌اندازی کند.

واشنگتن: ایران به روح برجام پایبند نبوده است

دولت آمریکا امروز اعلام کرد که ایران به توافق هسته ای امضا شده در دولت «باراک اوباما» در سال 2015 میلادی پایبند بوده است اما واشنگتن در تلاش برای اجرای سرسختانه‌تر توافق و اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم است.

طبق این گزارش علیرغم آنکه واشنگتن اعلام کرده است که ایران از برجام تبعیت کرده است اما مدعی شده است که به روح برجام پایبند نبوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حین جلسه حدود یکساعته چهارشنبه هفه گذشته، تمامی مشاوران مهم امنیتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کردند که ترامپ در حال حاضر برجام را حفظ کند.

یکی از مقاماتی که این بحث‌های داخلی را تشریح کرده است، گفت که در میان آنهایی که علناً چنین خواسته‌ای را مطرح کردند، می‌توان به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا،«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد که ترامپ 55 دقیقه از این نشست را صرف آن کرد که به اعضای نشست بگوید که تمایلی به حفظ برجام ندارد و بعد از آن قانع شد که برجام را حفظ کند.

وی تصریح کرد که ترامپ حتی قصد نداشت همان اول، تبعیت ایران از برجام را تأیید کند اما به این شرط راضی شد که تیم وی با یک راهبرد جدید برای تقابل به ایران نزد وی بازگردند.

این مقام آمریکایی اینگونه گفت که هفته گذشته مشاوران ترامپ به وی گفتند که به زمان بیشتری برای همکاری با همپمانان و کنگره نیاز دارند که ترامپ در پاسخ به آنها گفت اگر می‌خواهند که با خواسته‌اشان موافقت کند، باید از شروط خاصی پیروی کنند.

این مقام آمریکایی به طور واضح درباره این شروط شفاف‌سازی نکرد.

بنا بر گزارش «واشنگتن تایمز»،‌ یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد، «رکس تیلرسون»‌وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده که ایران همچنان به مفاد توافق برجام پایبند است.

به نقل از فارس، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بارها از این توافق انتقاد کرده و آن را یک توافق بد خوانده است. وی حتی در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا گفته بود که از این توافق عقب نشینی خواهد کرد اما با تأییدیه امروز دولت آمریکا به نظر می‌رسد که وی دست از انتقادهای یکجانبه از این توافق کشیده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است: «وی (ترامپ) همواره بر تمایلات گسترده خود برای مانع تراشی بر سر راه برجام تأکید کرده بود. حالا این سیاست همچنان باقی است و همچنان تحت بازبینی. تعهد وی به ایجاد موانع نیز همچنان برقرار است».

ساعاتی پیش یکی از مقامات ارشد دولت سابق آمریکا اعلام کرده‌ بود: «گزارش‌هایی وجود دارند که دولت (ترامپ) ممکن است پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند. این اقدام، در صورت صحت، کوته‌بینانه، بی‌پروا و بدون توجیه است.» /۹۹۴/ب۹۰۴/ف

 

ارسال نظرات