۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۱۳۶۲۱
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه رضوی مطرح کرد؛

ضرورت تقویت انگیزه، نشاط و پویایی علمی طلاب

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه رضوی با بیان این که اساتید باید مشوق طلاب باشند تا آنان به درس و بحث و تحصیل مشتاق شوند، گفت: باید با هم اندیشی در نشست های مشورتی به راهکاری برای ارتقای انگیزه طلاب دست پیدا کرد.
حجت الاسلا و السلمین دلبری

حجت الاسلام سید علی دلبری، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: حوزه باید با رشد و ارتقای بنیه علمی اساتید، تلاش کند این اساتید طرح مساله کرده و سپس حل مساله را به خود طلبه واگذار کنند، تا طلاب بدین سبب فعال و پویا شوند.

وی ادامه داد: بدین جهت در راستای بهينه سازی دروس خارج باید هر طلبه درس خارج، بر مقدمات علوم حوزوی تسلط داشته و تأييديه اساتید در هر پایه از سطوح حوزه را به همراه يک فعاليت پژوهشي ارائه کند.

حجت الاسلام دلبری ادامه داد: هر طلبه ای در کنار خواندن فقه و اصول در دروس خارج حوزه باید با تاکید بر سلایق و توانمندی های خود، در موضوعاتی مانند تبلیغ و  امر تدريس، کار کند و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه داشته باشد.

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که انتظار امروز از حوزه علمیه، آموزش و پژوهش همراه با تهذیب است، گفت: در نگاه داوری باید نقش کلیدی حوزه علمیه خراسان را در تولید علم و فعالیت در پایگاه های علمی سنجید و جایگاه پژوهش را در حوزه ارزیابی به دقت ارزیابی کرد.

وی با بیان این که روحانی فاضل باید داشته های علمی مستند، تهذیب نفس و توانایی های پژوهشی ویژه ای داشته باشد، افزود: در این راستا اساتید حوزه علمیه خراسان باید در سه جهت شاگرد پرور باشند و به هر سه حوزه بنیادین آموزش، پرورش و پژوهش توام با یکدیگر نگاه کنند، چراکه موفقيت هر استادي مرهون میزان تاکید او به تعليم و تربيت طلاب است.

حوزه خراسان نیازمند تقریرات علمی تر و پژوهشی تر است

حجت الاسلام دلبری با بیان این که نیازمند تقریرات علمی تر و پژوهشی تر بسته به سطح برجسته امروز حوزه علمیه خراسان هستیم، بیان کرد: امروزه باید در تقريرات طلاب ارائه تحقيق اضافی و یا ديدگاه محقق بیش از پیش تقویت شود.

ضرورت نگاه تحولی به امتحانات کتبی دروس خارج حوزه

این استاد ارزیاب تقریرات خارج با بیان این که باید طلاب در هر یک از جلسات درس خارج حضور فعالی داشته و غيبت بيش از يک چهارم جلسات برگزار شده (حدود سی جلسه) موجب محروميت طلبه از امتحان شود، یادآور شد: همراه با این حضور فعال، باید امتحانات کتبی از قالب کتاب باز خارج شود و هر طلبه بر اساس اطلاعات خود به چندین سوال اجتهادی پاسخ دهد.

وی با بیان این که امتحانات شفاهی به جهت ارزیابی طلاب ضروری است، اما باید اختلاف سلایق در ارائه نمرات طلاب کاهش پیدا کند، گفت: در حقیقت باید راهکاری برای ایجاد وحدت رویه میان گروه های امتحانی ارائه شود، مثلا با درج ريز نمرات در فرم مربوطه، مرتبا بازخورد نمرات گروه ها به اساتيد گزارش شود و يا اساتيد گروه ها در هر نوبت متغير باشند.

حوزه خراسان در اجرای آموزش های پژوهش محور دغدغه داشته باشد

این استاد ارزیاب تقریرات خارج با بیان این که حوزه باید در راستای پژوهش محور کردن همه دروس حتی درس خارج قدم برداشته و طرح های حمایتی از اساتید و طلاب را اجرا کند، بیان کرد: حوزه باید در اجرای آموزش های پژوهش محور برنامه ریزی هایی برای آموزش مهارت های پژوهشی هم برای اساتید و هم برای طلاب در راستای تحول در دروس خارج بردارد.

حجت الاسلام دلبری با بیان این که حوزه حتی باید در مباحث پژوهشی برای اساتید نیز چندین برنامه ضمن خدمتی داشته باشند به گونه ای که برای مجوز تدریس يا ارتقای تدريس از طلاب سابقه پژوهشی بخواهند، خاطر نشان کرد: باید توام با ارائه اختیارات علمی، سابقه پژوهشی در ارتقای طلاب به دروس بالاتر، به عنوان یک اصل در حوزه مطرح باشد و هر یک از اساتید باید توانمند در کتابت تحقیق و پژوهش باشند و بر این موضوع آن طور که باید و شاید زمان بگذارند.

ضرورت تقویت انگیزه و نشاط علمی طلاب در حوزه های علمیه

حجت الاسلام دلبری با بیان این که همه حوزویان اعم از طلاب و اساتید وظیفه دارند اندیشه تحولی در حوزه را مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری پیگیری کنند، بیان کرد: راهکار اصلی تحول بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، شناسایی دغدغه های اساتید و متولیان حوزه و ارائه  راهبردهایی برای درمان و رفع این آسیب های احتمالی است.

این ارزیاب تقریرات خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که اساتید باید مشوق طلاب باشند تا آنان به درس و بحث و تحصیل مشتاق شوند، تصریح کرد: به همین جهت بر اساس تاکید مدیر حوزه علمیه خراسان، باید از نظرات اساتید و مدرسان دروس خارج سالی حداقل دوبار در نشست های مشورتی برای پیشرفت و تعالی حوزه و ارتقای انگیزه طلاب استفاده شود.

وی با بیان این که راه اندازی مجمع مدرسین حوزه علمیه مشهد به جهت شرائط مذهبی و سیاسی خاص امروز این کلانشهر ضرورتی ویژه و انکار ناشدنی در راستای رفع دغدغه های حوزه دارد، اظهار کرد: در حقیقت شکل گیری این مجمع همراه با برگزاری کارگروه ها و نشست های تخصصی، افزون بر اين که در شرایط حساس سیاسی روز کارآمد است، می تواند مساعدت ویژه ای برای متولیان حوزه های علمیه باشد و این نظرات مشورتی کمک حال حوزه علمیه است./۸۶۴/ت302/ب1

ارسال نظرات