۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۵۱۳۶۷۳

شرح زندگی حضرت فاطمه معصومه در یک اثر

انتشارات دلیل ما، کتاب حضرت معصومه سلام الله علیها را به قلم فرید مسعودی منتشر کرده است.
کتاب حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا، انتشارات دلیل ما، کتاب حضرت معصومه سلام الله علیها را به قلم فرید مسعودی منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب را با عنوان‌های: سخنی در مورد زیارت، پیشگفتار، جایگاه حضرت معصومه(س) از زبان اهل بیت(ع) و شش فصل با نام‌های:  پدر و مادر حضرت معصومه(س)، القاب حضرت فاطمه معصومه(س)، از ولادت تا رحلت، فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)، قم و حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران تنظیم کرده است.

در پیشگفتار این کتاب درباره حضرت معصومه(س) چنین می‌‌خوانیم:

برکت خاک شریف قم با حضور خواهر امام رضا(ع) این گوهر یکدانه، تکمیل شد تا آشیانه آل محمد و پناهگاه شیعیان شود، و حضرت معصومه(س) به فرمان الهی جایی بهتر  از قم برای حضور دائمی بین شیعیان علی نیافت.

قم، حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) ایران و علوم اهلبیت(س)، همه و همه به دست تقدیر خالق متعال، پناهگاه و دوستداران آل محمد(ص) شدند تا بذر تولی و تبری در سرزمین دل‌های شیعیان از نسلی به نسلی دیگر،پی در پی شکوفا شود.

و آن هنگام که محبان اهلبیت(ع) در حسرت مرقد شریف زهرای مرضیه(ع) بی‌تابی می‌کنند، ضریح و بارگاه حضرت معصومه(س) ـ مهمان هفده روزه در قم ـ میزبان خوبی در تسلی حسرت و حیرانی است تا دست امیدوار دوستدارانش را عنایتی ماندگار ارزانی کند.

نویسنده در فصل دوم به توضیح القاب حضرت فاطمه معصومه(س) همچون: معصومه و معصومه اخت الرضا(س)، کریمه اهل بیت و محدثه آل طاها پرداخته است.

بنابر روایت کتاب ناسخ التواریخ، لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود اعطا نموده است. نویسنده در توضیح لقب معصومه چنین آورده است:

دلایل متعددی برای اثبات عصمت حضرت معصومه(س) وجود دارد که چند مورد از آن را نقل می‌کنیم:

1- حدیث امام رضا علیه السلام :«من زار المعصومه بقم کمن زارنی.» هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است؛

2- واجب بودن بهشت برای زائر قبر آن حضرت؛

3- شفاعت گسترده ایشان در روز قیامت؛

4- تعبیر «حرم اهل بیت» به شهر قم، به سبب حضور ان بانوی مکرمه؛

5- صدرو زیارت نامه از معصوم(امام رضا(ع))، که پس از حضرت زهرا(س) در شأن هیچ بانوی دیگری به جز حصرت معصومه(س) صادر نشده است.

ماه ذی العقده دو مناسبت خیلی مهم دارد: خجسته میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و ولادت با سعادت تنها خواهر گرامی ایشان، حضرت فاطمه معصومه(س)، نگارنده دربار ولادت‌ها ماه ذی العقده چنین آورده است:

میلاد مسعود حضرت معصومه دومین و آخرین فرزند نجمه خاتون پس از 25 سال تنهایی امام رضا(ع) اتفاق افتاد و باران محبت ان امام به سوی خواهر، آنچنان بارید که از سوی دیگران فهمیدنی؛ و به زبانشان وصف شدنی نیست، زیرا در بین فرزندان موسی بن جعفر هیچکس به جز حضرت معصومه(س) همسنگ هم تراز امام رضا(ع) نبود.

مهر ،وفا، محبت و مودت این دو بزرگوار به یکدیگر تا آن حد معروف بوده که همیشه نقل مجالس و زبانزد خاص و عام قرار داشته است.

فاطمه معصومه لحظه‌ای از ان حضرت جدا نمی‌شد و همیشه در کنار امام رضا بود و  کریمه اهل بیت(س) نیز همچون معصومین به امر خدای متعالی در کودکی به علوم مختلف احاطه داشت.

از نکات قابل توجه در مورد کریمه اهل بیت(س) آن است که در احادیث و روایات، مردم بعد از چهارده معصوم(س)، به زیارت هیچ یک از انبیا و اولیا، به اندازه زیارت حضرت معصومه(س) ترغیب و تشویق نشده اند، از این رو نوینسده درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) در صفحه 66 چنین می‌‌نگارد:

روایت صحیح از سه معصوم رسیده است که مردم را به زیارت آن حضرت ترغیب و تشویق کرده‌اند، جالب اینکه برخی از این روایت پیش از ولادت آن حضرت صدور یافته است، تا آنجا که روایت امام صادق(ع) زمانی صادر شده است که هنوز حضرت موسی بن جعفر(ع) یعنی پدر حضرت معصومه نیز دیده به جهان نگشوده بود. بهشت پاداش زیارت حضرت معصومه(س) است که از زبان سه معصوم برای زائران آن حضرت نقل شده است.

گفتنی است، انتشارت دلیل ما، کتاب حضرت معصومه(س) را در ۹۶ صفحه، با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، به قیمت ۱۸۰۰ تومان در قطع رقعی منشتر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲

ارسال نظرات