۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۱۴۳۰۹
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

رفتار و گفتار آیت الله مشکینی انسان را به یاد خدا می انداخت

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که آیت الله مشکینی برای انقلاب بار نبود و خرجی نداشت، گفت: این در حالی است که برخی برای مدیریت خود مخارج سنگینی به نظام تحمیل می کنند.
بزرگداشت آیت الله مشکینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی شب گذشته در آیین نکوداشت آیت الله مشکینی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد دهه کرامت را فرصتی برای آشنا کردن ضمیر خداجوی امت اسلام با معارف اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: قم و حرم حضرت معصومه(س) مکان مقدسی است؛ بر این اساس برای مؤمن مغتنم است که در چنین مکان هایی حاضر شده و خود را برای حقیقت بندگی خداوند متعال آماده کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به ایام رحلت امام جمعه فقید استان قم،  آیت الله مشکینی اشاره کرد و عنوان داشت: برای بررسی و مطالعه شخصیت ها لازم است انسان به حقیقت مبانی ثقلین تمسک جوید؛ بر این اساس باید توجه داشت که چگونه ارزش و میزان ارزش انسان ها سنجیده می شود  و چگونه می توان ارزش مومنان را به درستی شناخت.

وی افزود: امام علی(ع) در یکی از احادیث یکی از راه های شناخت انسان ها را گفتار آن ها توصیف کرده است، این در حالی است که از منظر امام علی(ع) رفتار های مؤمن پرتویی از اندیشه های نهفته در قلب و ذهن او است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان این که مؤمن باید مراقب گفتار خود باشد و با تهذیب نفس گفتار خود را به گفتار معیار اسلام نزدیک کند، ابراز داشت: قیمت و جایگاه شخصیتی افراد را می توان با رفتار او ارزیابی کرد چنان که وقتی اندیشه ای در مؤمن شکل می گیرد بر مدار آن اندیشه و تفکر نیز عمل می کند.

سخنران آیین نکوداشت آیت الله مشکینی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که آیت الله مشکینی بیش از 60 سال کلاس درس تشکیل داد، گفت: در حال حاضر اگر ترکیب فقهای حاضر در مجلس خبرگان رهبری که سرمایه انسانی امت اسلام هستند بنگریم، اکثر این فقها شاگردان حوزه درسی آیت الله مشکینی هستند، این در حالی است که بسیاری از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم که بر کرسی تدریس دروس عالی حوزه تکیه زده اند به نحوی از شاگردان آیت الله مشکینی بوده اند.

وی ادامه داد: اگر به درستی در زندگی آیت الله مشکینی متمرکز شویم برکت را  می توان در همه لحظات زندگی ایشان مشاهده کرد، این در حالی است که مردم قم بیش از 360 خطبه را در نماز جمعه از حضرت آیت الله مشکینی شنیده و هنوز برخی از معارف آن را بر زبان خود زمزمه می کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به گردهمایی های ائمه جمعه، ابراز داشت: آیت الله مشکینی قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب هموراه به بیان مبانی اخلاقی می پرداخت؛ این در حالی بود که همه ائمه جمعه همواره علاقه‌مند به شنیدن مبانی اخلاقی ایشان بودند.

وی افزود: باید توجه داشت که استاد کلاس اخلاق شدن به مراتب سنگین تر از تدریس مبانی فقه و اصول است؛ بر این اساس می توان به این نتیجه رسید که استاد برجسته اخلاق در حوزه های علمیه کمتر از کرسی های درس فقه و اصول است چرا که طرح مبانی اخلاق بسیار سخت تر از فقه و اصول است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به این که رفتار و گفتار آیت الله مشکینی انسان را به یاد خدا می انداخت، گفت: آیت الله مشکینی از سابقون انقلاب بود در حالی که تا آخر عمر بر بیرق انقلاب معتقد و وفادار بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به این که آیت الله مشکینی خود یک فقیه به نام بود در حالی که در مقابل ولایت فقیه همانند یک فرد عامی ظاهر می شد، اظهار داشت: آیت الله مشکینی در ساحت تهذیب نفس مصداق آیه « وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ و از سر هوس سخن نمى‏ گويد» بود.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله مشکینی برای انقلاب بار نبود و خرجی نداشت این در حالی است که برخی برای مدیریت خود مخارج سنگینی به نظام تحمیل می کنند؛ بر  این اساس حضرت آیت الله مشکینی زاهدانه زیست و به انقلاب خدمت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به این که قم مرکز نشر مبانی اسلامی است، ابراز داشت: شخصیت های بزرگی در قم حضور دارند و باید قدر این شخصیت ها شناخته شود./837/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات