۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۱۴۸۷۳
معاون حوزه علمیه ایلام:

صله رحم مقدمه و مکمل تقوا است

معاون حوزه علمیه ایلام با بیان اینکه صله رحم مقدمه و مکمل تقوا است، گفت: صله ارحام پیامدها و آثار مثبت فردی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد که مهمترین آنها تقوا است.
صله رحم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون پژوهش حوزه های علمیه استان ایلام، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهر ایلام اظهار داشت: صله رحم یکی از سجایای ارزشمند اخلاقی است که ریشه در عواطف و احساسات همه انسان ها صرف نظر از هر دین و نژادی دارد.

وی افزود: همه صلحه رحم را به عنوان یک فضیلت اخلاقی با ارزش می شناسند و در شریعت اسلام نیز از اصول اخلاق اجتماعی است و بدون تردید هر چه را که اسلام بر آن تاکید کرده دارای حکمت و تاثیر مثبت در زندگی انسان است خواه ما از آن اثر و حکمت آگاه باشیم و خواه آگاه نباشیم و هرچه تاکید و سفارش بیشتر باشد آثار آن نیز بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: صله ارحام پیامدها و آثار مثبت فردی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد که مهمترین آنها تقوا است و تقوا از اصولی ترین مسائل اخلاقی اسلامی است و تار و پود آن را تشکیل می دهد و صله رحم مقدمه و مکمل تقوا است.

معاون پژوهش حوزه با بیان حدیثی از امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) فرمودند؛ خداوند به سه چیز دستور داده که توام با سه چیز دیگر است از جمله به تقوای الهی و صله رحم دستور داده و هرکس صله رحم نداشته باشد تقوای الهی هم ندارد.

وی با اشاره به یکی دیگر از پیامدهای صله ارحام که فراوانی ثروت است، تاکید کرد: با اینکه در ظاهر صله رحم با رفت و آمد و هزینه شدن بخشی از درآمد انسان همراه است ولی اهل بیت عصمت تاکید کرده اند که چنین هزینه هایی سبب برکت زندگی و فراوانی درآمدها می شود و امام علی(ع) در این زمینه کلام گهرباری دارند که می فرمایند پیوند با خویشان ثروت ها را بارور می سازد و مرگ ها را به تاخیر می اندازد.

حجت الاسلام سلیمی تصریح کرد: صله ارحام از نشانه های دینداری است و تاکید بر پیوند خانوادگی و اصرار بر آن بسیاری از اخلاق های خوب دیگر همچون تعاون، دفاع از حق، سخاوت، همدردی، شاد کردن مومن را در پی دارد.

وی در پایان گفت: صله رحم و ارتباط با خویشاوندان یک مفهوم عرفی است و شامل هر گونه کاری که پسندیده و برای فامیل مفید باشد می شود از سلام و احوالپرسی گرفته تا کمک های متنوع مادی و معنوی و از جان مایه گذاشتن برای فامیل بنابراین مومن باید در حد توان خویش و نیاز اعضای خاندان، از آنان دلجویی کند، هیچ گونه کمک و رسیدگی را از آنان دریغ نکند و اگر خویشاوندی نیاز مالی دارد یا از او قرض می خواهد به او بپردازد./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات