۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۵۱۵۱۲۴
حجت الاسلام ماندگاری:

مفسدان اقتصادی تاوان سختی در روز قیامت پس خواهند داد

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: هشدار نسبت به جدی بودن آخرت در حالی است که امروز برخی افراد به صورت میلیاردی به بیت المال مسلمانان دست درازی می کنند که بنا به فرموده قرآن، این افراد تاوان سختی پس خواهند داد.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری ظهر امروز در سومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر روایت شریف سلسله الذهب که هر روز ایام دهه کرامت در محل رواق امام خمینی(ره) بارگاه منور رضوی برگزار می شود، ضمن یادآوری مباحث روزهای گذشته خود، «تفکر توحیدی» را رکن اصلی زندگی توحیدی دانست و گفت: یادآوری عظمت پروردگار و ناپایداری و موقتی بودنِ دنیا دو نمونه از افکار توحیدی است که به توضیح آن پرداختیم.

آخرت زندگی حقیقی انسان است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش افکار توحیدی در هدایت انسان به سوی امان الهی، اظهار کرد: یکی دیگر از افکار توحیدی، یادآوری نزدیک بودن و عظمت آخرت است. خداوند در آیه 64 سوره مبارکه عنکبوت می فرماید «إنّ الدّار الآخِرَه لَهِیَ الحَیَوان»  یعنی زندگی حقیقی زندگی آخرت است و کسانی که فکر می کنند زندگی دنیوی آن ها در اثر فقر، محرومیت، بیماری و سایر مشکلات به سختی گذشته است، خداوند وعده جبران این سختی ها در زندگی حقیقی یعنی آخرت را به آن ها می دهد.

وی در ادامه به مرور تعابیر قرآن کریم درباره آخرت پرداخت و گفت: قرآن در مقام تبیین بزرگی آخرت نکات بسیاری را متذکر شده که برای نمونه می توان به آیات سوره مبارکه واقعه اشاره کرد. تأکید پیامبر اکرم(ص) بر قرائت روزانه سوره واقعه با این هدف است که انسان ویژگی های جهان آخرت را شناخته و آن ها را باور کند.

قریب به اتفاق مشکلات انسان نتیجه عدم باورمندی به آخرت است

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: برخی افراد زمان فرارسیدن آخرت را دور قلمداد می کنند، در حالی که به فرموده قرآن، فرارسیدن این مرحله از زندگی انسان یک امر نزدیک است و طبق روایات، آخرت انسان پس از مرگ او آغاز می شود.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که حدود 2 هزار آیه از آیات قرآن کریم به موضوع آخرت اختصاص پیدا کرده است، یادآور شد: اگر انسان با تمسک به این آیات شریفه نسبت به آخرت باورمندی پیدا کند، به سوی هر چیزی که پاداش بهشت را در پی دارد، حرکت می کند و از هرچه عذاب جهنم را به دنبال دارد، پرهیز خواهد کرد.

وی تأکید کرد: قریب به اتفاق مشکلات ما به خاطر باور نکردن قیامت است و بی انصافی، بی حیایی و گناه نتیجه فاصله گرفتن از تفکر توحیدی است.

مفسدان اقتصادی تاوان سختی در قیامت پس خواهند داد

حجت الاسلام ماندگاری مخالفت انسان با نفس اماره را یکی از نتایج باورمندی نسبت به آخرت دانست و گفت: کسی که می خواهد بهشتی باشد باید خدا را بندگی کند، با نفس اماره به مخالفت برخیزد، به خلق خدا خدمت کند و از بد اخلاقی بپرهیزد. بنا به فرموده امیرمؤمنان(ع) نفس اماره اسب سرکشی است که انسان را به سوی شر فرا می خواند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی ممکن است بگویند «هشدار نسبت به جدی بودن آخرت در حالی است که امروز برخی افراد به صورت میلیاردی به بیت المال مسلمانان دست درازی می کنند.» پاسخ این است که بنا به فرموده قرآن، این افراد تاوان سختی پس خواهند داد.

وی با اشاره به تأثیر خدمت انسان به خلق و پرهیز از خیانت به آن ها در اقبت به خیری، خاطرنشان کرد: پاداش خدمت به مردم، بهشت و عذاب خیانت به آن ها، جهنم خواهد بود حتی اگر آن شخص در مقدس ترین مکان ها دفن شده باشد. برای نمونه هارون عباسی که یک حاکم ظالم بود، در کنار مزار امام هشتم(ع) دفن شده است اما تقدس این مکان او را از عذاب نجات نخواهد داد.

خوش اخلاقی از تأثیرگذار ترین عوامل بر عاقبت انسان است

حجت الاسلام ماندگاری «خوش اخلاقی» را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر زندگی اخروی مؤمنان قلمداد کرد و افزود: تأثیر اخلاق بر عاقبت انسان مسأله ای نیست که تعارف داشته باشد. بسیاری از انسان های نیکوکار به سبب ضعفی که در اخلاق و برخورد با همسر و فرزندان خود داشته اند، فشار قبر داشته اند.

وی تأکید کرد: ما پیروان پیامبر اکرم(ص) و قرآنی هستیم که فرموده «بدی را با خوبی پاسخ دهید» اما اخلاق ما در روابط اجتماعی اخلاق پسندیده ای نیست./820/پ202/ب1

ارسال نظرات