۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۵۱۵۷۲۱
مدير حوزه علميه كاشان مطرح كرد؛

ازدواج زمينه ساز كامل شدن انسان است

مدير حوزه علميه كاشان، گفت: هيچ انساني كامل نيست؛ اما ازدواج زمينه ساز كامل شدن انسان بوده و زن و شوهر در كنار يكديگر كامل می شوند.
حجت الاسلام منصور فرجي ويژه برنامه سبك زندگي عفيفانه در پارك جوان كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام منصور فرجي چهارشنبه شب در ويژه برنامه سبك زندگي عفيفانه در پارك جوان كاشان، با اشاره به اينكه هر زوجي با هر دين و مسلكي با هدف لذت بردن از زندگي تن به ازدواج مي دهند، گفت: اين يك قائده كلي است كه حتي كسي كه دين ندارند نيز با هدف لذت بردن از زندگي ازدواج مي‌كند.

وي به دلايل عدم رسيدن به يك زندگي زيبا و تراكم مراجعات به دادگاه هاي خانواده و كمك از قانون براي حل مشكلات اشاره كرد و افزود: مردها بايد در خدمت همسران خود باشند چرا مسؤوليت همسر خود را پذيرفته اند، بنابراين پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، زندگي زن و شوهر بايد بهتر از زندگي در خانه پدرو مادري باشد، چرا كه زن در خانه پدر مسؤوليتي ندارد اما در خانه همسر، همسرداري، مهمان داري، خانه داري و بچه داري را برعهده دارد.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اينكه، كسي كه مسؤوليت زن را مي پذيرد بايد امكانات بهتري هم برايش فراهم كند، گفت: روانشناسان مي گويند، اگر مي خواهيد همسر شما فرشته باشد، بايد منزل خود را تبديل به بهشت كنيد و بدانيد كه فرشتگان فقط در بهشت زندكي مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه، پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد، مردي كه زن خود را اذيت كند و يا زني كه شوهر خود را اذيت كند، نماز آنها قبول نيست، افزود: ازدواج يك عبادت است اما متأسفانه این را فراموش كرده ايم كه ازدواج عبادت است و همانگونه كه نماز قانون دارد و داراي احكام پنجگانه، مقدمات نماز، مقارنات نماز، مبطلات نماز، مستثنيات نماز و بخشيات نماز است و ازدواج نيز داراي احكام است.

مدير حوزه علميه كاشان، يادآور شد: خانواده نيز احكامي داردكه مقدمات ازدواج يكي از احكام خانواده است كه دختر و پسر بايد آماده ازدواج باشند.

وي افزود: داماد خوب بودن ملاك نيست، بلكه بايد مرد زندگي باشد، چرا كه اسلام مي فرمايد هر دختري لياقت مادري ندارد و هر پسري لياقت پدري ندارد و نبايد ملاك تنها مدرك و تحصيلات و خانه و ماشين باشد.

به گفته وي، امروز خانواده ها براي ازدواج دختران و پسران خود معيارها را از دست داده اند و به دنبال پرونده هاي دادگاهي و رفع مشكلات و اختلافات دختران و پسران خود هستند.

حجت الاسلام فرجي در ادامه برلزوم توجه به معيارهاي ازدواج براي رسيدن به زندگي شيرين اشاره كرد و با اشاره چهار نوع خانواده متعالي، متعادل، متزلزل و خانواده متلاشي، گفت: اسلام مي گويد به آن سه دسته حتي به خانواده متعادل فكر نكنيد، چرا كه كه خانواده متعادل نداريم بلكه ما خانواده متعالي داريم، بنابراين با ازدواج دختر و پسر ثواب نماز آنها تا آخر عمرشان 70 برابر زيادتر مي‌شود كه خداوند آن را تعالي ازدواج مي داند.

وي، ادامه داد: چه ثوابي از اين بالاتر كه ازدواج سبب مي‌شود ثواب نماز انسان به 70 برابر افزايش داده شود و اين ويژگي ازدواج است كه ثواب نماز دختر و پسري كه ازدواج مي كنند تا آخر عمر 70 برابركسي است كه ازدواج نكرده است و اين تعالي و كمال انسان است.

مدير حوزه علميه كاشان، با اشاره به اينكه سه هديه خداوند در ازدواج نهفته است، يادآور شد: خداوند در سوره مباركه روم خطاب به مردها مي فرمايد ‹‹وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً›› ما از جنس شما براي شما همسر خلق كرديم تا در كنار همسر خود به آرامش مي رسيد و اين درحالي است كه امروز برخي آرامش را در خوردن انواع داروهاي آرامش بخش جستجو مي‌كنند.

حجت الاسلام فرجي، گفت: برخي از ما به دليل اينكه بلد نيستيم خوب زندگي كنيم  تصور مي كنيم بيمار هستيم و به دنبال درمان با انواع داروهاي شيميايي و مضرر هستيم در حاليكه اسلام مي فرمايد، با ازدواج به آرامش مي رسيد و آرامش ناشي از ازدواج هر داروي آرام بخشي موثرتر است.

وي، با اشاره به اينكه، همه زيبايي‌ها در كانون خانواده است اما برخي آن را در بيرون از خانه جستجو مي‌كنند، گفت: زن و شو هر در حاليكه مي توانند زيبا زندگي كنند اما زندگي را براي خود زشت مي‌كنند.

مدير حوزه علميه كاشان، گفت: لبخند در خانه مهمتر از لبخند در بيرون از خانه است، بوي عطر در خانه به مراتب بهتر از بوي عطر در بيرون از خانه است و يا شادي در خانه مهمتر از شادي در بيرون از خانه است و اين در حالي است كه اين معادله دقيقا عكس يكديگر است.

حجت الاسلام فرجي، استفاده از بهترين واژه ها و بهترين جملات در خانواده را در موفقيت يك زن و شوهر موفق مهم قلمداد كرد و عنوان كرد: انساني كه مي تواند از بهترين واژه ها در محيط خانواده استفاده كند چرا آن را بايد از خانواده خود دريغ كند.

وي، لازمه تربيت فرزند را رحمت دانست و افزود: كسي كه آرامش و مودت دارد بهترين فرزندان را تربيت مي‌كند بطوريكه در دانشگاه و بيرون از دانشگاه نيز بهترين هستند، اما چنانچه جواني تربيت نداشت نبايد آن را به دانشگاه نسبت داد بلكه ريشه و اساس آن را به جاي دانشگاه و متهم كردن دانشگاه، بايد در درون خانواده جستجو كرد.   

حجت الاسلام فرجي، با اشاه به اينكه پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد فرزندان خود را با خدا تربيت كرد، گفت: دختري كه خدا را فراموش كرد بي حجاب مي شود و پسري كه خدا در زندگي او نقشي نداشته باشد نسبت به نماز بي تفاوت است.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، اگر قول به فرزندان خود مي دهيد و عمل نمي كنيد، فرزندان شما را بي خدا مي‌كند، چرا كه با بد قولي ديگر نمادي از خدا در ذهن كودكان نخواهد ماند و خدا را كسي را مي داند كه هرچه از او خواست دريافت مي‌كند، بنابراين خدا را مانند مادر خودش مي داند كه هر چه از مادر خود مي خواهد در اختيارش مي گذارد.

مدير حوزه علميه كاشان، گفت: هيچ انساني كامل نيست، اما ازدواج زمينه كامل شدن انسان است، و هدف زن و شوهر از ازدواج كردن، كامل شدن است و زن و شوهر بايد در كنار يكديگر كامل شوند.

 به گفته وي، براي رسيدن به كمال زندگي بافتني و يافتني نيست، بلكه زندگي ساختني است، بنابراين زندگي را بسازيم و ساختن زندگي نيز زحمت و مشكلات خاص خودش را دارد، بنابراين قرار نيست ما هرچه را دوست داريم داشته باشيم بلكه قرار است هرچه را كه داريم دوست داشته باشيم و قرار نيست هرچه دل خواست باشد بلكه قرار است هرچه داريم با دل خود هماهنگ كنيم.

حجت الاسلام فرجي، گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، اگر سجده بر غير از خدا جايز بود به تمام زن ها دستور مي دادم به شوهران خود سجده كنند و در ادامه مي فرمايد، جبرئيل به من خبرداد كه هيچ مردي حق بي احترامي به زن را ندارد چرا زن امانت خدا است و بايد در امانت داري دقت كرد، ضمن اينكه زن امانتدار شوهر و مربي فرزندان شوهر است و اين درحالي است كه زحمت فرزندان روي دوش مادر است، اما شناسنامه فرزندان به نام شوهر است.

لازم به ذكر است، ويژه برنامه سبك زندگي عفيفانه از سوي پايگاه مقاومت بسيج مهديه از حوزه  مقاومت بسيج حضرت زهرا(س) در پارك جوان كاشان برگزار شد./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات