۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۱۵۸۲۹
آیت الله ممدوحی:

فقیه عادل در حکومت طاغوت هم صاحب اذن است

آیت الله ممدوحی با اشاره به ملازمه اذن فقیه عادل با تشکیل حکومت، گفت: اصولا اذن به فقیه عادل، اختصاص دارد ولو مانعی مانند حاکم جائر وجود داشته باشد؛ در این صورت هم اگر در زمینه ای امکان یا قدرت نفوذ برای فقیه پیدا شد باید استفاده کند و حکم دهد.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های حکمت حکومت فقیه که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، با تأکید براینکه رهبری و زعامت از احکام اولیه حکومت و مطابق طبیعت انسان است، به تبیین نظرات برخی فقها در این زمینه پرداخت.

وی اظهار کرد: طبق نظر محقق قمی، مراد از امام کسی است که «بیده الامر» باشد که در زمان غیبت، بر فقیه عادل صدق می کند و حتی اگر امام جائری حاکم بود باید از جانب فقیه جامع الشرایط مأذون باشد. شیخ مفید نیز در مقنعه می گوید اجرای وصیت میت، برعهده وصی اوست و اگر وصی نداشت، برعهده سلطان عادلی است که از فقهای اهل حق باشد.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: ابوالصلاح حلبی نیز تنفیذ احکام شرعیه را از واجبات برعهده ائمه اطهار(ع) می داند و معتقد است اگر امام به هر دلیل متعذر بود برای غیرفقهای شیعه این امر جایز نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در باره ملازمه اذن فقیه عادل با تشکیل حکومت خاطرنشان کرد: اصولا اذن به فقیه عادل اختصاص دارد ولو مانعی مانند حاکم جائر وجود داشته باشد؛ در این صورت هم اگر در زمینه ای امکان یا قدرت نفوذ برای فقیه پیدا شد باید استفاده کند و حکم دهد.

وی تصریح کرد: مطابق دیدگاه شیخ طوسی، کشتن و جرح و اجرای حدود فقط برای فرد مأذون از سلطان حق، جایز است که در زمانی که ائمه حضور ندارند این امر به فقهای شیعه تفویض شده است. سلار نیز معتقد است کسی که خودش منکر بسیاری از منکرات است نمی تواند حاکم شده و کسی را برای ارتکاب منکر مجازات کند.

آیت الله ممدوحی اضافه کرد: ابن براج نیز در این زمینه معتقد است کسی حق اقامه حد ندارد مگر امام عادل یا هر کسی که او نصب کرده باشد بنابراین اگر امام به کسی اجازه امر به معروف و نهی از منکر ندهد، انجام این کار برای او جایز نیست.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع)، شیعه را به معاونت فقها در اجرای حدود امر کرده اند، یادآور شد: اگر در دستگاه حاکم جائر، فقیه عادل مجتهد و تمام عیار توانست نفوذ کند و وظیفه خود را بدون کم و کاست انجام دهد، واجب است که این کار را بکند مانند ابن یقطین در زمان امام رضا(ع) یا شخصیتهای معاصر همچون آیت الله مدرس.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: چنین افرادی فارغ از پول، ترس، شهوت قدرت و ریاست توانستند با نفوذ در دستگاه جور، به نفع شیعه کار کنند.

آیت الله ممدوحی تأکید کرد: کسانی که با ولایت فقیه مخالفت می کنند از منابع فقهی اطلاعی ندارند وگرنه حتی اگر یک بار هم ادله ولایت فقیه را می دیدند به خود جرأت مخالفت با ولایت فقیه را نمی دادند./930/پ201/ب1

ارسال نظرات