۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۵۱۶۰۸۳
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا:

هدف اصلی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی، علم شناسی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی را علم شناسی و فرصتی برای آسیب شناسی این مساله عنوان کرد.
 افتتاحیه طرح گفتمان نخبگان علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در مراسم افتتاحیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که عصر روز جمعه با حضور غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زائی و همچنین 390 تن از نخبگان علوم انسانی در مرکز بین المللی همایش های غدیر برگزار شد، از برگزاری این جلسات در جهت ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه ابراز امیدواری کرد و گفت: این طرح به دنبال آن است که درباره دانشی که به دنبال فراگرفتن آن هستیم نیز اندیشه کرده و در حقیقت به دانش خود، علم داشته باشیم؛ به بیان دیگر این طرح به ما دانشِ دانش را می آموزد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این طرح فرصتی است برای دانشجویانی که در حوزه علوم انسانی وارد می شوند و تمام سرمایه وجودی خود را در خدمت این علوم می گیرند تا بتوانند بهتر از وقتی که برای این علوم می گذارند، استفاده کنند؛ جای این طرح به نوعی در عرصه علوم انسانی خالی بوده است و ضرورت دارد هر چه بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: در مراتب سلوک بیان می شود که برخی از اهل سلوک عمر خود را در یک مقام هزینه کرده و از مقالامات دیگر باز می ‏مانند؛ گاهی این خسران در علوم نیز شکل می گیرد که برخی عمر خود را در یک سری از مبانی و نظریات صرف کرده و از میدان های دیگر غافل میشوند.‏

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که این دوره به ما می آموزاند که یک ارزیابی انتقادی در خصوص راهی که در پی طی کردن آن هستیم داشته باشیم، اظهار داشت: این ارزیابی که درباره علم است در یک نگاه کلی، از دو منظر رخ میدهد که نخستین منظر آن این است که به لحاظ منطقی و در صحنه حقیقت جستجو کنیم که آیا این نظریه که در عرض نظریات دیگر مطرح شده است و موافق و مخالفان خود را دارد، حقیقت دارد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین منظر دوم پرداخت و ابراز داشت: باید مشاهده کنیم که این دانش وعلم، در عرصه جامعه خود، چه اثر و تعامل و ارتباطی با فرهنگ دارد؛ از این منظر، باب جامعه شناسی علم و معرفت باز می شود و جامعه شناسان نیز با همین دیدگاه به سایرعلوم می نگرند.

وی با اشاره به این که زاویه دیگر درعرصه ارزیابی انتقادی، فرهنگ است، بیان کرد: این عرصه همیشه مورد غفلت واقع می شود؛ نکته اساسی در این مسأله این است که علمی که درباره آن واکاوی میکنیم چه ارتباطی با فرهنگی که ما درون آن زندگی می کنیم دارد یا در خودش چه فرهنگی نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که جهان غرب، نظریات فرهنگی را در دورن خود شکل داده و برای نیازهای اقتصادی و سیاسی خود به کار گرفته است، عنوان کرد: غرب به همین دلیل، هیچ گاه احساس چالش نکرده و نظریات را در خدمت نیازهای اقتصادی و سیاسی خود به کار گرفته است.

عضو شورای تحول علوم انسانی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که نظریاتی از غرب وارد می شود باید نوع تعامل این نظریات با فرهنگ بومی و اعتقادی خود را مشخص کنیم؛ به این معنا که باید این نگاه فرهنگی را به خوبی در نظریات غربی نهادینه کنیم./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات