۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۵۱۷۰۷۴
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

دین‌دانی و دین‌بانی مهم‌ترین رسالت طلاب است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه وظیفه طلاب دین دانی، دین‌داری و دین بانی است، گفت: طلاب باید بر اساس آیه ۱۲۲ سوره توبه برای دین دانی، دین‌داری و دین بانی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب نو ورود حوزه علمیه استان، با اشاره به آیه «نفر» به اهمیت طلبگی پرداخت و گفت: آیه 122 سوره توبه که به آیه «نفر» معروف است، پیوند بسیار جالبی با مقوله جهاد دارد؛ چراکه قبل از آن سخن در مورد جهاد بوده و خطاب آیات ناظر به ترغیب و انگیزه افزایی برای حرکت به‌سوی جبهه‌های نظامی است.

وی ادامه داد: اما در این آیه لحن سخن عوض شده و گویا رسالتی مهم را در کنار جهاد گوشزد می‌کند و با خطابی خاص عده‌ای از مؤمنان را به سمت جهاد علمی و تبلیغی فرامی‌خواند تا در فهم دین و عمل به آن و ترویج معارف اسلامی انجام وظیفه کنند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه نخستین هدف از ورود به حوزه علمیه دین‌شناسی است، افزود: طلاب به حوزه علمیه برای ادامه تحصیل می‌آیند تا درس دین بیاموزند و بتوانند زمینه سعادت و کمال خود و دیگران را در این مسیر فراهم کنند و اینکه در احادیث فرموده‌اند که «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» ناظر به همین هدف است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه وظیفه طلاب دین دانی، دین‌داری و دین بانی است، گفت: طلاب بر اساس آیه ۱۲۲ سوره توبه برای دین دانی، دین‌داری و دین بانی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند.

وی خطاب به طلاب اضافه کرد: در این مسیر نباید هدف اصلی از طلبگی را فراموش کنیم؛ بلکه ضروری است در کنار فهم دین، به دیگران هم آموزش دهیم و آن‌ها را هم راهنمایی کنیم.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه آیه ۱۲۲ سوره توبه بهترین دلیل برای طلبه شدن است، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: شایسته نیست مؤمنان همگی به‌سوی میدان جهاد کوچ کنند، از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند و طایفه‌ای در مدینه بماند تا در دین و معارف و احکام اسلام آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به‌سوی قوم خود، آن‌ها را بیم دهند، شاید از مخالفت فرمان پروردگار بترسند و خودداری کنند که این یعنی عده‌ای از شما باید مشغول به تحصیل علوم دینی شوید و به جهاد نروید.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می‌فرمایند: «أَلاَ حُرٌّ یَدَعُ هَذِهِ اَللُّمَاظَهَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ اَلْجَنَّهَ فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلاَّ بِهَا»، اظهار کرد: بنا به فرموده این امام همام آیا آزادمردی نیست که این لقمه جویده حرام دنیا را به اهلش واگذاریم، همانا بهایی برای جان شما جز بهشت نیست، پس به کمتر از آن نفروشید.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به آیات و روایات وارده در ارزش علم و عالم، اگر هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی درستی در حوزه علمیه داشته باشیم، طلبگی استفاده از عمر به‌صورت غنی‌سازی شده خواهد بود که زندگی عالمان و بزرگان دین گواه این ادعا است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات