۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۱۷۵۰۸
با همت امام جمعه پردیسان؛

سازمان‌ مردم نهاد شوراهای محله ثبت رسمی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین قوامی از ثبت رسمی شورا‌های محله پردیسان خبر داد و اعلام کرد که این سازمان مردم نهاد مدت‌ها است کار خود را آغاز کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدصمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم، امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه پردیسان با قرائت روایتی از پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: رسول خدا فرموده است؛ تقوای کامل آن است که آنچه را که نمی‌دانید فراگیرید و آنچه را که می‌دانید، عمل کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید بر این که جامعه اسلامی همچون مدرسه‌ای است که همه دانش‌آموزان آن در حال فراگیری تقوا هستند، ابراز داشت:‌ فراگیری دانش در این مدرسه توقف و رکود ندارد و دانش‌آموختگان این مکتب به دانش اندک بسنده نمی‌کنند و فراغت از تحصیل در آن معنا ندارد.

وی با بیان این که در ماه ذی‌القعده قرار گرفته‌ایم، آیه «وَ واعَدْنا مُوسي‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ...» را قرائت و تصریح کرد: مقصود خداوند در آیه 142 سوره اعراف از «ثَلاثينَ لَيْلَةً» ماه ذی‌القعده است و هر مسلمانی که سه روز متوالی در این ماه روزه بگیرد اجر و پاداش بزرگی نصیب خواهد شد.

هر کاری بر اساس تقوا بنا نهاده شود

امام جمعه پردیسان افزود: ذی‌العقده یکی از ماه‌های حرام است و انسان با عبادت، خودسازی و تقوا در این ماه می‌تواند عید قربانی داشته باشد که حاصل چهل روز عبادت خالصانه در درگاه خداوند باری‌تعالی است.

وی با اشاره به تأثیر فراوان عبادت در زندگی روزمره بشر، گفت: عبادت علاوه بر آن که توشه‌ راهی برای روز آخرت قرار می‌گیرد، می‌تواند گره‌‌گشای مشکلات در زندگی مادی مردم نیز باشد.  

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی با بیان این که زندگی انسانی که بر اساس تقوا بنا نهاده شود، هیچ‌گاه فرو خواهد ریخت و مزرعه گروهی که بر اساس تقوا حاصلخیز شود، هیچ‌گاه تشنه نخواهد ماند، عنوان کرد: باید بکوشیم تا هر کاری را بر اساس تقوا انجام دهیم تا ابدی و جاودانه شود، از این رو افرادی که در صدد راه‌اندازی تشکلی هستند، از همان آغاز فعالیت‌، تمام کار‌های خود بر پایه تقوا بنا کنند.

وی با بیان این که در پردیسان حداقل 60 مسؤول سازمان‌های مردم نهاد زندگی می‌کنند، اظهار داشت: امیدواریم این فرهیختگان در ساخت یک شهر آرمانی در پردیسان ما را یاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با معرفی یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم نهاد پردیسان، ابراز داشت: یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم نهادی که در پردیسان وجود دارد، شوراهای محله است چرا که هر شورای محله در پردیسان، حداقل هفت‌هزار جمعیت دارد و رییس آن شهردار منطقه است که به آن محله‌یار اطلاق می‌شود.

شورا‌های محله پردیسان به زودی ثبت رسمی می‌شود

وی با تأکید بر این که شورا‌های محله پردیسان به زودی به ثبت رسمی خواهد رسید، افزود: این سازمان مردم نهاد مدت‌ها است که کار خود را آغاز کرده است اما برای فعال شدن بیش از پیش، مشارکت عمومی مردم، ائمه جماعات، هیئات امنای مساجد و اصناف محله را می‌طلبد.

امام جمعه پردیسان خاطرنشان کرد: مردم باید در سرنوشت خود شرکت کنند و مشارکت در سرنوشت علاوه بر رأی دادن نیازمند دخالت مستقیم مردم در همه صحنه‌ها است. به همین علت بدون مشارکت مردمی نظامی شکل نمی‌گیرد، اقتصاد مقاومتی رشد نمی‌کند و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نیز به وجود نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: هر شورای محله متشکل از بسیج خواهران و برادران، رابط کمیته امداد، مدیر مدارس دخترانه و پسرانه، نماینده اصناف محل، بهزیستی، بیمه، پیشخوان، کانون قرآن، پیش‌دبستانی، هلال احمر، درمانگاه و داروخانه، کانکس بازیافت، پلیس محله، حداقل دو مدیر مجتمع مسکونی، حداقل یک امام جماعت، رییس مرکز ورزشی محله، رییس آموزشگاه‌ها، آتش‌نشانی، حقوقدان و شهردار(محله‌یار) است.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی عنوان کرد: اهداف بسیاری در تشکیل شورا‌های محله وجود دارد که از جمله آن می‌توان به هم‌افزایی در جهت حل مشکلات محله، آشنایی با نیازمندان محله جهت مساعدت با آنها، اطلاع رسانی هدفمند و روشمند به مقامات بالاتر در خصوص مشکلات و امکانات، همفکری در جهت خدمت رسانی بهتر و آبادانی همه جانبه محله، اطلاع‌یابی مسؤولین محلی از امکانات یکدیگر، همانگ شدن فعالیت‌های گوناگون محلی، ایجاد محله‌ نمونه در مسابقه با دیگر محلات و هماهنگی فعالیت‌های دینی و مدنی با محوریت‌ مسجد محله اشاره کرد.

یک کلانتری نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های مردم پردیسان باشد

وی وظیفه شورا‌های محله را برطرف ساختن مشکلات مردم پردیسان به شیوه‌ای صحیح، سریع و اصولی ارزیابی و تصریح کرد: محرومیت‌زدایی، ازدواج آسان، شناسایی و حمایت از نخبگان، رفع مشکلات آموزش و پرورش محله‌ها، افزایش فضا‌های ورزشی، افزایش تولید و اشتغال، ایجاد تفریحات سالم و تعظیم شعائر اسلامی از مهم‌ترین وظایف شوراهای محله به شمار می‌آید.

قوامی با بیان این که یک محله خوب می‌تواند مقدمات ایجاد یک شهر خوب را فراهم سازد، ابراز داشت: هر محله می‌تواند از محله‌ای دیگر بهتر باشد، از این رو یک محله خوب باید زیبا، پاک، سالم، بانشاط، معنوی، انقلابی، روان و بدون ترافیک و غنی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که در نظام اسلامی باید به یکدیگر کمک کرد تا آسیب‌ها مرمت و ضعف‌ها از بین برود، گفت: مشکلات عموم مردم به جای آن که در کلانتری‌ها و دادگاه‌ها حل شود، باید در محله‌ای که امام حضور دارد مطرح و به بهترین نحو برطرف گردد.

وی با خطاب به فرمانده کل کلانتری استان قم، اظهار داشت: زمانی که 10 هزار نفر جمعیت در پردیسان زندگی می‌کردند، یک کلانتری در این شهر وجود داشت و اکنون که بیش از 130 هزار نفر در این شهر سکونت دارند باز هم یک کلانتری در آن وجود دارد.

امام جمعه پردیسان با تأکید بر این که یک کلانتری نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم این شهر باشد، تصریح کرد: بارها درخواست داده‌ایم تا کلانتری‌های جدیدی احداث شود اما مدام بهانه‌ می‌آورند که بودجه و نیروی انسانی کافی وجود ندارد./878/ ۲۰۱/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات