چارچوب های آزادی بیان در اسلام ترسیم شده است
![شعبانی](/Original/1396/05/24/IMG09471095.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان حجت الاسلام حبیب الله شعبانی پیش از ظهر امروز در مدرسه آخوند همدان با اشاره به مبنای فقهی حقوق شهروندی در اسلام اظهار داشت: برخی مواردی که حقوق شهروندی از غرب اتخاذ شده است با اسلام منطبق است.
وی افزود: اگر بخواهیم درباره حقوق شهروندی مبنایی بحث کرد با گفت که اسلام تعریف خاصی به حقوق دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و مبنای حق و جایگاه حق اراده تشریعی خداوند است.
حجت الاسلام شعبانی ابراز داشت: هر چیزی که شریعت به عنوان حق تعریف کند به عنوان حق قبول داریم و هرچیزی که از کمال انسان انتزاع و موجبات تکاملات دنیوی و اخروی را فراهم کند به عنوان حق مطرح می کنیم.
وی با اشاره به سند 2030 و جزئیات آن ادامه داد: برخی از مسائلی که در ۲۰۳۰ وجود دارد به عنوان حق قلمداد نمی کنیم چرا که مانع تکامل بشری خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: پایه و اساس حقوق شهروندی کرامت انسان است که زیربنای حقوق است و هر چیزی که حقوق انسان نه مسلمان را پاسداری کند که امام علی(ع) فرمود که شهروندان برخی برادر دینی تو هستند و برخی در انسانیت با تو برابر هستند.
وی تصریح کرد: اصل و اساس در انسان کرامت است و همه حقوق ها باید منجر به عدالت شود و عدالت نتیجه حقوق و کرامت است البته تعارض چندانی با مسائل دیگر ندارد.
استاد جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: وقتی حقوق شهروندی ریز می شود از حق حیات شروع می شود و امام علی درباره وظیفه حاکمین نسبت به مردم تقسیم عادلانه بیت المال، حق تعلیم و تادیب، آزادی بیان و امنیت را برشمرده است و وقتی از امام خمینی سوال کردند که روش حکومت شما چگونه است و امام فرمودند که روش ما روش امام علی(ع) است.
وی گفت: در اسلام بحث آزادی بیان وجود دارد که البته چارچوب هایی را برای آن تعریف می کند و آزادی به عنوان بی بند وباری را نمی توان قبول کرد البته مفهوم حق و اختیار باید تفکیک شود./۹۷۹/پ۲۰۲/ب۱