۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰
کد خبر: ۵۲۰۴۱۹
روایت بازدید خبرنگاران از اردوهای جهادی؛

آتش به اختیار‌ها در خط مقدم کمک به محرومین

می گوید: مسؤولان اگر امکان دارد از پشت میزهای خود بلند شوند و بروند مناطق محروم را ببینند چرا که دیدن عکس و فیلم فایده ندارد. اگر مشکلی را با تمام وجود ببینیم و در بین مردم محروم زندگی کنیم؛ می توانیم بهتر انجام وظیفه کنیم.
اردوی جهادی طلاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، یکی از بیشترین تصاویر و فیلم‌هایی که پس از شهادت «شهید حججی» در فضای مجازی منتشر شد مربوط به حضورش در اردوهای جهادی است. شرکت در این اردوها بسیار در روحیه شهید حججی مؤثر بود و روی بحث خدمت‌رسانی در این اردوها تأکید ویژه‌ای داشت چرا که به خوبی بیانات رهبر حکیم انقلاب در جمع جهادگران را درک کرده بود که فرمودند « رفتن به یک اردوی چند روزه و با هدف خدمت و کمک کردن به مردم همان عشق، ایمان و بصیرت است. درست است که دیدن رنج و سختی دیگران خوب نیست و شاید ناراحت‌کننده باشد اما وقتی در آن محیط حاضر می‌شویم، در نقاط دور از دسترس، در میان مردم محروم مشغول کار می‌شویم، جوانی که در آنجاست، از ما الهام می‌گیرد و می‌شویم سفیر تلاش و کار و خدمت و جهاد و مجاهدت. این یعنی همان احساس شیرین و خوب. من احیاها فکانّما احیا النّاس جمیعا، شما دل‌ها را زنده می‌کنید؛ فایده‌ بزرگی است. فواید فراوانی در این کار هست. این جریان عظیم را حفظ کنید».

این شهید قهرمان ملت معتقد بود جای برای کار زیاد است و می‌گفت: «آسمان فرصت پرواز بلندی است، قصه این است چه اندازه کبوتر باشی» شهید حججی در یکی از اردوها در جمله‌ای تاریخی می‌گوید: «ما اینجا از شهر دوریم ولی به خدا نزدیکیم، اگر در شهر خودمان خدایمان را داشته باشیم بیشترین جهاد را کرده‌ایم».

آری امروز خون حنجر بریده شهید «محسن حججی شهید مدافع حرم» شوری تازه درکالبد جوانان پیرو ولایت ایجاد کرده است و شهید حججی‌ قهرمان یک ملت و الگوی جوانان هم‌سن و سال خودش شده و آنان با تأسی از ویژگی‌های رفتاری و اخلاقیاتش، مسیر زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند و قطعاً فردا این جوانان الگویی برای نسل‌های آینده خواهند بود.

همراه شدن با جوانان جهادگر عرصه بسیج سازندگی در روستاهای محروم خراسان جنوبی برای خبرنگاران فرصتی ارزشمند شد که با چشمان خود محرومیت و مشکلات مردم را نظاره کنند و با جوانانی آشنا شوند که با خدا معامله کرده اند.

مسئولان بسیج رسانه و بسیج سازندگی اولین مسیر سفر برای خبرنگاران را روستای «حصار سنگی» در دهستان فشارود از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند قرار دادند. فاصله روستای حصار سنگی تا مركز استان خراسان جنوبی (شهر بيرجند) حدود 70 كيلومتر است بنابراین صبح زود راهی این روستا شدیم تا از موقعیت روستا، محرومیت ها و فعالیت های عمرانی و فرهنگی بسیجیان جهادگر از نزدیک بازدید کنیم.

روستای حصارسنگی بر دامنه قله های سنگی بنا شده و بنای خانه های روستا معمولا از سنگ و آجر ساخته شده است. وارد روستا که می شویم بچه های جهادگر هر کدام در گوشه ای مشغول به کار هستند، عده ای در حال ساخت خانه عالم و جمعی دیگر مشغول ساخت جوی سیمانی برای انتقال آب به مزارع کشاورزی مردم روستا؛ جوانانی که بدون هیچ چشم داشت و با حداقل بضاعت و امکانات کیلومترها از خانه و کاشانه خود دور شده و مرهم جان مردمانی محروم شده اند تا شاید روزنه ای باشند بر زندگی فرزندان این روستا.

رضا، دانش آموز جهادگر سال اولی است که با تعریف و تمجیدهای یکی از دوستانش آمده، می گوید: اردوهای جهادی گامی مؤثر در جهت تقویت ایمان و فرصتی برای تجربه و حس کردن محرومیت‌های جامعه است.

جهادگران خادم مردم هستند تا برایشان بدون هیچ منتی کار انجام دهند

یکی از طلبه هایی که پنج مرتبه می شود همراه جهادگران برای خدمت رسانی به مناطق محروم مختلف استان رفته است، می گوید: ما خادم مردم هستيم و آمده‌ايم تا کاری که مردم می‌خواهند برایشان بدون هیچ منتی انجام دهيم.

حسین کاظمی پور که تجربه خدمت جهادی در روستای محروم و مرزی چاه شولک نهبندان و شهرک حضرت ولی عصر(عج) دُرح را پشت سر گذاشته بر انجام کارهای فرهنگی در اردوهای جهادی تاکید دارد و می گوید: مقام معظم رهبری می فرمایند فرهنگ مثل هوای تنفسی می‌ماند، هوا جزو ملزومات زنده ماندن است.

این طلبه حوزه علمیه رضویه بیرجند به تاثیر حضور جهادگران در تقویت مشارکت و فعال کردن مردم روستا اشاره کرد و افزود: حضور جهادگران در این روستاها مردم را تشویق و ترغیب کرد تا همراه با آنان در کارهای عمرانی روستا تلاش کنند.

امروز  جهادگران دانش آموز و دانشجو با الگو گیری و اقتدا به شهید حججی خدمت رسانی می کنند

این جهادگر پیرو ولایت و راه شهدا به ایثار و از خودگذشتگی شهید محسن حججی برای دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام اشاره کرد و گفت: امروز این جهادگران دانش آموز و دانشجو نیز با الگو گیری و اقتدا به شهدا با وجود اینکه بیشتر سال را مشغول تحصیل هستند اما در اوقات فراغت و تابستان با ایثار و از خودگذشتگی به مناطق روستایی و محروم برای خدمت رسانی آمده اند.

وی معتقد است باید نیت خود را در راه خدمت به مردم و محرومان خدایی نگه داریم و از او کمک بخواهیم و از همه‌ نیرو و توان خود برای آن مایه بگذاریم و در فضاهایی همچون اردوهای جهادی در خدمت به مردم مخلصانه‌تر عمل کنیم.

آری حالا کمتر کسی پیدا می‌شود که محسن حججی، شرح رشادت و مظلومیت و سبک زندگیش را نشنیده و به وجود چنین بزرگمردی افتخار نکرده باشد. شهید محسن حججی خدایی زندگی کرد و در تمام کارهایش با خدا معامله می‌کرد و دست آخر خدا دست‌هایش را گرفت.

بعد از بازدید از روستای حصار سنگی به روستای شوشود می رویم؛ در اینجا نیز جهادگران بیکار ننشسته اند و در حال ساخت کانون فرهنگی و هنری و گسترش حسینیه برای بانوان و تعمیر خانه اهالی روستا هستند.

اینجا ده ها بسیجی جهادگر رخت همت به تن کرده اند

پشت لباس‌های سبزرنگ جوانان بسیجی «همه با هم، بسیج سازندگی» حک شده و بدون توجه به اطرافش خالصانه و بی‌منت در گرمای تابستان باعرق جبین بر پیشانی‌شان سخت مشغول کار  هستند و انگیزه آنها لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و ادامه راه شهدا است.

یکی از زنان روستا که جهادگران خانه او را در دست تعمیر دارند از ایثار جهادگران تشکر می کند و می گوید: مردم روستا از دست این جوانان بسیجی راضی اند و همگی برایشان دعای خیر می کنند این جوانان با ایثار هرکاری که از دستشان بربیاید برایمان انجام می دهند، خدا خیر دنیا و آخرت به آنان بدهد.

آری اینجا ده ها بسیجی جهادگر رخت همت به تن کرده اند و با تمام توان و داشته های خود به مردم محروم این روستا کمک می کنند، جوانانی که هرکدام با نیت پاک و بی هیچ چشم داشتی در اوقات فراغت تابستانی خود قدم در این راه خیر نهاده اند.

محمد حسین نورس، طلبه حوزه علمیه رضویه بیرجند است و به گفته خودش دو سال توفیق حضور در اردوهای جهادی نصیبش شده که دفعه اول عید نوروز برای خدمت رسانی به روستای مرزی تیغ ناک در 20 کیلومتری مرز افغانستان رفته است و برای مردم 14 سرویس حمام و دستشویی ساخته اند.

وی که در این اردوی جهادی خانه برخی از اهالی روستا را گچ کاری کرده و شبها نیز برنامه های فرهنگی و حلقه های صالحین با مباحث نماز و ولایت فقیه برگزار می کند از هدفش برای طلبگی می گوید: مردم اکنون تشنه اسلام هستند و افرادی که روی اعتقادات مردم کار کنند و آنان را به لحاظ اخلاقی و دینی بالا ببرند کم است لذا وظیفه دیدم طلبه شوم و خودم را به سطحی برسانم تا بتوانم مردم جامع را آگاه کنم.

مسئولان از پشت میزهای خود بلند شوند و بروند مناطق محروم را ببینند/ نمی توان تنها از پشت میز برای مردم تصمیم گرفت!

این طلبه مهمترین اثر اردوهای جهادی را کمک به مردم محروم و رفع محرومیت می داند و افزود: هر کسی برای اینکه به مرحله ای از رشد برسد نیاز به یک امام یا جلودار دارد یک طلبه در اردوهای جهادی مثل یک پیشوا عمل می کند اگر وارد عرصه جهادی شود طبعاً مردم هم تشویق می شوند.

نورس می گوید: برای فرهنگ سازی اردوهای جهادی باید حضور پرشور گروه ها و افراد از طرف مسئولان ساماندهی شوند و با حمایت مالی پشتیبان بچه های جهادی باشند و حضور جهادگران در مناطق مختلف اطلاع رسانی و به تصویر کشیده شود تا مردم آگاه شوند چرا که بسیاری از مردم از محرومیت ها بی اطلاع هستند.

وی پیشنهاد داد: مسئولان اگر امکان دارد از پشت میزهای خود بلند شوند و بروند مناطق محروم را ببینند چرا که دیدن عکس و فیلم فایده ندارد اگر مشکلی را با تمام وجود ببینیم و در بین مردم محروم زندگی کنیم درد مردم و طعم فقر و نداری را درک خواهیم کرد آن وقت این اثر می گذارد که وظیفه خود را بهتر انجام دهیم؛ رئیس قوم کسی است که برای مردم خدمت کند و درد و فقر مردم را بچشد، نمی شود تنها از پشت میز برای مردم تصمیم گرفت.

حضور 35 دانش آموز و دانشجوی جهادگر در روستای حصار سنگی، شوشود و افکشت

مهدی شمشادی نژاد، مسئول گروه جهادی جیش الحیدر شهرستان بیرجند است، می گوید: این اردوی جهادی با حضور 35 نفر از دانش آموزان و دانشجویان و چهار طلبه از 25 مرداد تا 3 شهریور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه اولین اردوی جهادی این گروه سال گذشته در روستای بیدخت شهرستان بیرجند و مدارس بوده است، افزود: امسال تابستان نیز در روستای حصار سنگی، شوشود و روستای افکشت مشغول خدمت رسانی و تعمیر خانه محرومان، ساخت خانه عالم، تکمیل غسالخانه و لوله کشی آب، ساخت کانال انتقال آب و فعالیتهای فرهنگی (حلقه های صالحین، حلقه معرفتی، برپایی نماز جماعت، سخنرانی) است.

خیران و ادارت را برای تامین هزینه های پروژه های جهاد در روستاها پای کار آوردیم

مسئول این گروه جهادی با تاکید بر اینکه هزینه‌های این فعالیتهای جهادی از طریق خیران تامین شده است و تمام ادارات نیز در این زمینه همکاری داشته اند و آنان را پای کار آورده ایم، ادامه داد: برای این اردوی جهادی از ابتدای ماه رمضان شناسایی روستاها و شناخت عرصه های فعالیت و برنامه ریزی ها انجام شده تا کارهای دقیق و با برنامه مدون اجرا شود.

شمشادی نژاد با اشاره به اینکه کمک های خیران برای انجام  پروژه های جهادی در این روستاها 10 تا 15 میلیون تومان و کمک های ادارات نیز حدود 20 میلیون تومان بوده، گفت: مشکل روستای افکشت جاده، عدم پوشش تلفن همراه و عدم لوله کشی آب است و مردم مجبورند برای حمام کردن در ظرف آب گرم کنند.

وی به دیگر مشکلات این روستاها اشاره کرد و افزود: در روستای حصار سنگی هم یکی از مشکلات مردم عدم لوله کشی آب است و درخواست اجرای کامل طرح هادی و جمع آوری روان آب ها در فصل بارندگی را دارند.

این جهادگر با بیان اینکه سد تغذیه ای – ذخیره ای حصار سنگی در پنج کیلومتری بالا دست روستای حصار سنگی و بر روی رودخانه دهنه در سال 88 به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: هدف از ساخت این سد استفاده بهینه از جریانات سیلابی رودخانه دهنه از طریق مهار، ذخیره سازی و تنظیم جریانات و همچنین بهبود وضعیت کشاورزی و تغذیه سفره آب زیر زمینی و همچنین جلوگیری از گسترش منابع آب شور دق محمد آباد بوده است.

اردوهای جهادی درس زندگی و خودسازی و آمادگی برای مشکلات آینده است

وی با اشاره به اینکه با ساخت این سد اینجا قنوات آب کرده و همیشه آب جاری است اما متاسفانه اکنون این آب ها به درستی جمع آوری و هدایت نمی شود و یک هفته آب در بیابان رها می‌شود، عنوان کرد: منابع طبیعی برای واگذاری زمین به اهالی روستا برای کشاورزی بیشتر همکاری ندارد و این و آبها به هدر می رود.

شمشادی نژاد با تاکید بر اینکه اردوهای جهادی درس زندگی و خودسازی است تا بچه ها برای مشکلات آینده آمادگی داشته باشند، اظهار داشت: دشمنان فکر می کنند اگر ما و برادرانمان را شهید کنند جمعیت مان کمتر می شود اما اینگونه نیست ما پرشور تر و فعال تر می شویم

جهادگران بسیجی منتظر نمی ماند که چه وقت مسئولی می خواهد کار انجام دهد/ اینجا فرمان آتش به اختیار  معنا می شود

در هر اردوی جهادی  مردم در روزهای نخست تعجب می کنند که اینها از کجا آمده اند، اما بعد از چند روز خود جوانان و اهالی روستا را پای کار می آوریم و در برنامه های عمرانی و فرهنگی حضور فعال دارند.

مبنای اردوهای جهادی کمک های خیران است و این یک نوع آتش به اختیاری است که مقام معظم رهبری بیان فرمودند و جهادگران بسیجی منتظر نمی ماند که چه وقت مسئولی می خواهد کار انجام دهد بلکه با حضور در این اردوهای جهادی فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری را معنا می کنند.

وی یادآور شد: قرار است در زمینه پزشکی  دکتر بنی اسدی پای کار بیایند تا ویزیت و درمان رایگان برای مردم این روستاها داشته باشیم.

اعزام 167 گروه جهادی در تابستان امسال به مناطق محروم خراسان جنوبی

محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از اعزام 167 گروه جهادی به مناطق محروم استان در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 10 گروه مهمان جهادی با 527 نفر اعزام شدند.

وی بیان کرد: در این مدت بیش از یک هزار نفر در قالب گروه محلات، 542 نفر دانشجویی، 323 نفر دانش آموزی، 34 نفر در قالب گروه پزشکی و 17 نفر در قالب گروه طلاب به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام خواهند شد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: در مجموع 2 هزار و 493 نفر طی تابستان به مناطق محروم استان اعزام خواهند شد که از تعداد یک و 635 نفر برادر و 858 نفر خواهران هستند.

زهرایی با بیان اینکه این گروه های جهادی در عرصه عمرانی از قبیل ساخت کانال آب، ساخت خانه عالم، ساخت سرویس بهداشتی، مسجد و حسینیه، تعمیر خانه محرومان، ساخت استخر ذخیره آب، تکمیل غسالخانه و ... فعالیت می کنند، گفت: همچنین گروه های جهادی استان در زمینه فرهنگی، آموزشی، کشاورزی و بهداشت و درمان به مناطق محروم خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه سوق دادن گروه های جهادی به سمت اقتصاد مقاومتی یکی از مأموریت های گروه جهادی است، گفت: کمک به دولت در اجرای پروژه های محرومیت زدایی و عام المنفعه یکی دیگر از ماموریتهای این گروه های جهادی است و بسیج از خود مردم برای مردم استفاده می‌کند.

کار بسیج و سپاه برای محرومیت زدایی و خدمت به مردم روستاهای محروم زمان نمی‌ شناسد

سجاد رضایی، مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی در حاشیه بازدید خبرنگاران به یاد شهید مدافع حرم محسن حججی از اردوهای جهادی اظهار کرد: یکی از فعالیت های مستمر بسیج سازندگی اردوهای جهادی است تا جوانان بسیجی و فعال را به مناطق محروم و روستایی اعزام کند.

وی افزود: جهادگران براساس ارزیابی ها و شناخت از این مناطق به مردم خدمت رسانی می کنند.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم حمایت و توجه ویژه مسئولان به روستاها و مناطق محروم استان، ادامه داد: باید در سال اقتصاد مقاومتی بحث اردوهای جهادی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد و بسیج سازندگی نیز در این زمینه بیشتر فعالیت و ورود جدی پیدا کرده است.

دعوت از استاندار خراسان جنوبی برای شرکت در اردوهای جهادی

رضایی  با اشاره به اینکه کار بسیج و سپاه برای محرومیت زدایی و خدمت به مردم و توجه به مناطق و روستاهای محروم همیشگی است و زمان نمی شناسد، بیان کرد: اما برخی مسئولان در ایام خاص انتخاباتی به این مناطق محروم و روستاها می آیند بنابراین از تمام مسئولان دولتی درخواست می شود همیشه به این مناطق توجه خاص داشته باشند و از استاندار خراسان جنوبی و سایر مسئولان دعوت می کنم بیایند و از نزدیک فعالیت اردوهای جهادی را ببینند و مشکلات مردمی که در روستاها و مناطق مرزی و محروم استان زندگی می کنند را از زندگی ببینند.

امروز الحمدالله  شهیدانی مانند « شهید محسن حججی» و امثال این جوانان جهادگر و مخلص جزو رویش های انقلاب اسلامی هستند که هر روز رویش های این انقلاب از ریزش ها قوی تر و پربرکت تر می شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات