۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۲۰۴۳۱
آیت‌الله مهمان‌نواز:

مشورت با صاحبان خرد و اندیشه رویکرد دولت‌مردان باشد

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: باید دولت‌مردان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مشورت با صاحبان خرد و اندیشه در زمینه‌های مختلف را رویکرد خود قرار دهند.
آیت الله مهمان نواز

آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن هفته دولت، اظهار کرد: یکی از مواردی که دولت‌مردان و مدیران اجرایی همواره باید آن را مدنظر داشته باشند، مشورت با صاحبان خرد و اندیشه در زمینه‌های مختلف است.

وی با تأکید بر دوری از خودرأیی در مدیریت، اضافه کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «من استبد برأیه هلک» و تأکید می‌کند آنکه به فکر و رأی خودش پای می‌فشارد در معرض نابودی است و امام باقر (ع) هم فرمود: «من لا یستشیر یندم»؛ آنکه اهل مشورت نیست گرفتار پشیمانی و ندامت می‌شود.

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه مهم است با چه کسانی مشورت بشود و یا چه افرادی طرف مشورت قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: مشورت با انسان‌های پخته و پرتجربه عاقل و متدین، کاردان و کارشناس، دانشمند و آینده‌نگر، جهان‌دیده و سرد و گرم زندگی چشیده و پرهیز از مشورت با انسان‌های ترسو و بخیل و متلوّن، چاپلوس و لجوج، سفیه و نادان، سفارش اکید اسلام و آموزه‌های دینی است.

وی تصریح کرد: اصولاً جامعه‌ای که به مشورت بها ندهد و برای آن هزینه نکند از بسیاری موفقیت‌ها و پیروزی‌ها بی‌بهره خواهد بود.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: امام علی (ع) فرمودند: «لاخیر فی قوم لیسوا بناصحین ولایحبون الناصحین»؛ مردمی که خود خیرخواه نیستند و خیرخواهان جامعه را نیز دوست نمی‌دارند و میدان نمی‌دهند روی خیر و خوبی را نخواهند دید.

وی با بیان اینکه مشورت و رایزنی جمعی حتی در سطح حاکمیت و رهبری دینی نیز مورد تأکید اسلام است، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) با آن‌که امام معصوم است؛ اما از مردم می‌خواهد که از ارائه طرح‌ها، برنامه‌ها، پیشنهادها و انتقادها به وی دریغ نورزند.

آیت‌الله مهمان‌نواز افزود: این امام همام می‌فرماید: «واما حقی علیکم فالوفاء بالبیعة والنصیحة فی المشهد والمغیب» و تأکید می‌کند حق من به عنوان حاکم دینی بر شما این است که اولاً وفادار به بیعت و رأی‌ خود باشید و ثانیاً در آشکار و پنهان از خیرخواهی خود نسبت به من کوتاهی نورزید.

نماینده چهار دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: بنابراین مشورت یک ارزش همگانی و عمومی است که باید گسترش یابد و از سوی دیگر خودرأیی و شکستن آرای جمعی یک آفت و آسیب اجتماعی است که باید همه به‌ویژه مسؤولان و مدیران دولتی از آن پرهیز کنند./9314/ت302/ب1

ارسال نظرات