۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۵۲۰۹۱۰
مدیر مدرسه علمیه حجت:

ارائه الگو و مد صحیح بر عهده متولیان فرهنگی است

خانم متینی گفت: ارائه نکردن الگوهای مناسب از سوی هدایت‌گران و مدیران جامعه، سبب رجوع مردم به سوی منابعی می‌شود که شاید درخور دین و فرهنگ ما نیست.
مدگرایی

مهری متینی، مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین عوامل جامعه شناختی مدگرایی گفت: هر انسانی در زندگی نیاز به الگوهایی دارد؛ زمانی که این الگوها از سوی هدایت‌گران و مدیران جامعه ارائه نشود، مردم برای تأمین این نیاز خود به دنبال منابع دیگری خواهند بود.

وی افزود: در دهه‌های اخیر متأسفانه کاری که استعمار و استثمار جهانی به منظور ارائه الگو به جوامع انجام داده، القای فرهنگ‌هایی از طریق مد و مدگرایی بوده است، همین الگوها گاهی دیده می‌شود که برخی هنجارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را مورد خدشه قرار می‌دهند و برای اشاعه آن تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.

مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) در پاسخ به این سؤال که مدگرایی در فرهنگ دینی چه جایگاهی دارد، عنوان کرد: مد کلمه‌ای لاتین است که معادل فارسی آن کلمه الگو است. الگو، گاهی در جامعه بار مثبت دارد؛ اما مدگرایی دارای بار صد در صد مثبت نیست، از این جهت وقتی از سوی افرادی غیر از مدیران فرهنگی و فرهیخته جامعه ارائه می‌شود، متأسفانه جامعه را دستخوش معظلات می‌کند.

وی با بیان اینکه مدگرایی همان مصرف گرایی و مصرف زدگی است، گفت: کسی که همواره به دنبال موقعیتی است که خود را متناسب با چیزی که دیگران القا می‌کنند، بیاراید و در جامعه ظاهر شود، به علت میل به تنوع‌طلبی دچار مصرف‌زدگی می‌شود که به لحاظ اقتصادی به خانواده و جامعه صدماتی وارد می‌کند.

متینی در پاسخ به این سؤال که مدگرایی وابسته به کدام جریان‌های اقتصادی و یا فرهنگی در جامعه است، ابراز داشت: این مقوله در بسیاری از موقعیت‌ها جاری است و تنها مختص مواضع فرهنگی خاص نیست. متأسفانه معظل مدگرایی و بحث پیروی کردن از مد در جامعه امروز و در مسائل اجتماعی بیداد می‌کند، همچنین در مسائل اقتصادی به ویژه اقتصاد مصرفی به وفور دیده می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تفکر مدگرایی نوعی تفکر وارداتی است، گفت: نمی‌توان این مسئله را صد در صد وارداتی قلمداد کرد؛ اما درصد بالایی از آن وارداتی است. در جهان غرب علاوه بر اینکه انواع مدها را برای لباس زنان و مردان گسترش می‌دهند، با اهدافی نظیر استحاله فرهنگی و تهاجم فرهنگی آن را به دیگر کشورها نیز القاء و صادر می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) با بیان اینکه مدگرایی به علت گرایش بانوان به خودآرایی غیرمنطقی در دو دهه قبل در میان این قشر بیشتر مشاهده می‌شد، تصریح کرد: با این وجود متأسفانه این فرهنگ امروزه در میان آقایان نیز بسیار رواج یافته و دغدغه جوانان شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است متولیان فرهنگی و مسئولان متعهد با شناخت نیازهای جوانان متناسب با علایق آنها برای ارائه الگوهای صحیح و در خور دین و فرهنگ جامعه برنامه‌ریزی کنند و زمینه رواج نمونه‌ها و الگوهای درست و مناسب را در جامعه فراهم کنند./966/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات