۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۵۲۱۰۹۵
دبيرجامعه روحانيت كاشان:

اساس خلقت بررحمت خدا است

دبيرجامعه روحانيت كاشان، با اشاره به اينكه، اساس خلقت بررحمت خدا است، گفت: اگر كسي از رحمت الهي دور مي شود به دليل عملكرد خودش است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسيرآيه 21 سوره توبه كه مي فرمايد ‹‹يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فيها نَعيمٌ مُقيمٌ›› گفت: خداوند در آيات قبلي مي فرمايد، رفتار خوب زماني ارزشمند است كه جوهره ايمان داشته باشد، بنابراين اگر عملي خوب باشد، اما ايماني همراه آن نباشد آن كار بي ارزش خواهد بود، از اين رو عمل خوب زماني ارزشمند خواهد بود كه همراه با عمل باشد.

وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد، كساني كه ايمان مي‌آورند و هجرت مي كنند و با اموال و انفوس خود جهاد مي‌كنند جايگاه والايي دارند و رستگار هستند، از اين رو در آيه مورد بحث خداوند مي‌فرمايد ‹‹يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ›› كساني كه اهل ايمان و جهاد و هجرت باشند، خداوند به آنها  چندين بشارت مي دهد.

وي افزود: اولين بشارتي كه خداوند به آنها مي‌دهد ‹‹يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ›› است و بشارت دوم ‹‹وَرِضْوَانٍ›› به معناي رضايت الهي و بشارت سوم ‹‹جَنَّاتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ›› باغ هايي كه در آن نعمتهاي پايدار است و در آيه بعد نيز مي فرمايد ‹‹خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا›› اينها در نعمتها جاودان هستند ‹‹إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ›› و در نزد خدا پاداش بزرگي دارند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، با اشاره به سه بشارت رحمت و رضوان و جنات، گفت: بشارت اول كه رحمت است خداوند انسان را خلق كرده تا به او رحمت كند، خداوند در آيه 119 سوره هود مي فرمايد ‹‹إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ›› مگر اينكه خداوند به آنها رحمت كند ‹‹وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ›› و اساسا خداوند انسان را براي رحمت خودش خلق كرده است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد براي رحمت خودم هر آنچه كه نياز انسان باشد به او رحمت مي دهيم و خداوند و هرآنچه راكه شايستگي آن را داشته باشد به او مي دهد، از اين رو رضوان نيز يكي از رحمت هاي الهي است و باغهاي بهشتي نيز يكي از رحمت‌هاي الهي است، بنابراين خداوند ابتدا رحمت را كلي مطرح مي كند و در ادامه دو نمونه از رحمتهاي خودش را بيان مي كند.

به گفته وي، اساس خلقت بررحمت خدا است و اگر كسي از رحمت الهي دور مي شود به دليل عملكرد خودش است.   

وي افزود: درآيات زيادي از قرآن از جمله آيه 72 سوره توبه خداوند ‹‹وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ›› به مردان و زنان مومن بشارت مي دهد به ‹‹جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ›› به باغ هايي كه زير آن نهرها جاري مي شود ‹‹وَ مَساکِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ›› و خانه هايي كه بسيار پاكيزه است و در انتها مي فرمايد ‹‹وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ›› و رضايت الهي بزرگتر از آن باغها و مساكن و هرچيزي كه فكر كنيد است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در آيات ديگر نيز زماني كه خداوند ويژگي انسانهاي صالح را بيان مي كند، بعنوان يكي از ويژگيهاي خوب انسانهاي مومن مي فرمايد ‹‹رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ›› هم خدا ازآنها راضي است و هم آنها از خدا راضي هستند، از اين رو يكي از نعمتهاي الهي بحث رضوان الهي است، بنابراين رضوان جا و مكان نيست بلكه رضايت الهي است.

حجت الاسلام شاه فضل، از رضوان الهي بعنوان يك لذت دروني و معنوي و روحي نام برد و افزود: انسان اگر به مقام رضايت از خدا برسد از خوب و بد خدا راضي خواهد بود.

به گفته وي،  اگر كسي به اين معرفت رسيد كه هميشه از خدا راضي باشد، يك نشاط و شادابي و لذت دروني به او خواهد رسيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: يكي از راهكارهاي خود سازي انسان اين است كه خود را به مرحله اي برساند كه در هر شرايطي سختي و گرفتاري و خوشي از خداوند رضايت داشته باشد و خداوند را شكرگذار باشد و در برابر رخدادهاي تلخي كه براي انسان اتفاق مي افتد از خدا گلايه نداشته باشد، بنابراين انسان بايد تلاش كند تا خود را به درجه اي از رضايت خدا برساند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: از سوي ديگر رضي الله است كه خداوند نيز بايد از انسان رضايت داشته باشد، بنابراين رضايت خداوند از انسان اين است كه انتظاري را كه خداوند از انسان دارد آن را برآورده كند و متوجه شدن رضايت خدا خيلي سخت و دشوار است و انسان همواره بايد در حال خوف و رجاء باشد، يعني هم اميد داشته باشد كه خداوند از او رضايت دارد و هم نگران باشد كه خدا از او راضي نيست.

وي ادامه داد: بعد از رضوان مي فرمايد ‹‹وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فيها نَعيمٌ مُقيمٌ›› باغ هايي كه در آن نعمتهاي پايدار است كه درباب نعمتهاي بهشتي در اكثر آيات بحث باغ آمده است كه اين جنات و باغ ها درآن درختها و ميوه و همه امكاناتي وجود دارد و هر چيزي را كه انسان تمايل داشته باشد در بهشت برايش فراهم است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: يكي از ويژگي هاي بهشت اين است كه  نعمتهاي آن پايدار است و نعمتهاي دنيا حتي بهترين هم كه باشد يا نعمت دنيا ناپايدار است و يا انسان ناپايدار است و يا اينكه نعمت هاي دنيا و انسان هر دو وجود دارند اما به دليل اينكه نمي تواند از آن نعمتها  استفاده كند برايش هم لذتي ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند مي فرمايد، لذتهاي مقيم و پايدار بهشت را با لذتهاي ناپايدار دنيا معاوضه نكنيد و تصور نكنيد لذتهاي دنيا در حال حاضر در دسترس است، اما لذتهاي بهشت دور از دسترس است، بلكه بايد به پايداري لذتها توجه داشته باشيد.

وي افزود: خداوند بشارت هايي را كه به انسانهاي مومن داده است آنقدر تهديد كننده است كه انسانها بايد اهداف دنيايي را كنار گذاشته و با هدف رسيدن به بشارت هاي خداوند از گناه دوري كند و عمل صالح انجام دهد./1307/

ارسال نظرات