۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۲۱۱۲۰
حکمت نیا:

ساختار حوزه برای ایفای نقش در تحول علوم انسانی نیاز به تغییر دارد

استاد دانشگاه ساختار موجود حوزه را پاسخگوی مسائل فقهی دانست و گفت: حوزه برای ایفای نقش در تحول علوم انسانی باید ساختارش را متحول کند.
دکتر محمود حکمت نیا

محمود حکمت نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این سؤال که آیا ورود به بحث تحول علوم انسانی را رسالت حوزه می دانید یا خیر، گفت: حوزه برای ایفای نقش در تحول علوم انسانی باید ساختار خود را تغییر دهد.

وی افزود: ساختار حوزه اگر به این معنا باشد که انسان های معتقد تلاش کنند دین را بفهمند و آن را متناسب با روزگار در ساختارهای اجتماعی وارد کنند، علوم انسانی در این ساختار قرار می گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اما اگر حوزه منحصر در فقه شود، ادبیات، موضوع و کار فقه برای علوم انسانی لازم هست اما کافی نیست و نمی توان گفت که با ابزار فقهی همه چیز حل می شود و این اشتباهی است که اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که اگر حوزه به طور کلی متکفل امر دین باشد باید ساختارش را تغییر دهد که اگر ساختارش را تغییر دهد تحول علوم انسانی در ساختار حوزه جای می گیرد، گفت: حوزه با ساختار موجود بیشتر فقه را بحث می کند و می تواند پاسخگوی مسائل فقهی باشد اما یک بخش بسیار کوچک علوم انسانی بحث های فقهی است.

حکمت نیا با اشاره به ضرورت ایجاد یک انقلاب و تحول عظیم در بحث علوم انسانی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، این ضرورت را به لحاظ روش، افراد، ساختار، دانشگاه، مدل سازمان و رشته ها قابل بررسی دانست.

وی افزود: در دانشگاه های مطرح کشور وقتی یک دانشجو بخواهد موضوع پایان نامه ای را بردارد باید استاد همان دانشگاه به عنوان راهنمای پایان نامه وی انتخاب شود حتی اگر در آن حوزه تخصص نداشته باشد و این قانون است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما در کشورهایی مانند مالزی و چین برای هر موضوع پایان نامه یک استاد داخلی و یک استاد خارجی به این فرایند کمک می کنند؛ تفاوت از اینجا آغاز می شود./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات