۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۵۲۱۲۸۶
به مناسبت شهادت امام محمد باقر؛

معرفی برخی کتاب ها درباره امام محمد باقر(ع) + دانلود

در مکتب فجر دانشها: حضرت امام محمد باقر(ع)، داستان‌هایی از زندگانی امام محمد باقر (ع) و امام باقر(ع): جلوه امامت در افق دانش از کتاب های نوشته شده درباره امام محمد باقر(ع) هستند.
امام دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتم ذیحجه سالروز شهادت امام محمد باقر است و به همین مناسبت در این نوشته به معرفی برخی کتاب ها درباره ایشان پرداخته ایم.

امام محمدباقر (ع)، نوشته شیخ عباس قمی:

که در واقع بازچاپ  «باب هفتم «منتهی‌الآمال» است. این کتاب، در هفت فصل به موضوع‌هایی چون تولد، نام و کنیه، فضایل و مناقب و مکارم اخلاق، معجزات، کلمات حکمت‌آمیز، وفات، اولاد و حکایات منسوب به آن حضرت پرداخته است

زندگانی باقر آل محمد (ع) گوهر علم همراه با داستانی پندآموز، نوشته فاطمه دهکردی:

 کتاب، ساختاری رمان‌گونه دارد و با یک مقدمه از زمزمه‌های دل نویسنده آغاز می‌شود.

در محضر امام محمد باقر (ع)، نوشته علیرضا زکی‌زاده رنانی:

این کتاب دارای یک پیشگفتار است و نویسنده هدف خود از این نوشتار را پرداختن به مباحثی اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی بیان می‌کند.

در فصل اول کتاب با استناد به روایات منسوب به امام محمدباقر (علیه السلام) در مبحث عقاید، به توحید و معرفت خداوند، نبوت، قرآن و تفسیر، امامت و معاد، با ذکر اصل و ترجمه روایات و منابع آنها پرداخته شده است. روش نویسنده، گردآوری مباحث اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی است که اشخاص مختلف در محضر امام باقر (علیه السلام) طرح و پاسخ دریافت کرده‌‌اند.

در فصل دوم کتاب فقط در ۷ صفحه به اخلاق پرداخته شده در حالی که فصل اول، («عقاید») در ۳۹۵ صفحه رقم خورده است. در پایان نیز «کتابنامه» ــ ذکر منابع و مأخذ کتاب ــ آمده است.

داستان‌هایی از زندگانی امام محمد باقر (ع)،  نوشته علیرضا کربندی:

کتاب، یک مقدمه، هشت بخش و یک خاتمه دارد و مؤلف در مقدمه کتاب آورده است که آشنایی با زندگینامه ائمه اطهار و پیشوایان راستین حق بر همه‌ جوانان حقیقت‌طلب مسلمان واجب است. از این رو با سود بردن از کتاب‌های اهل دانش و بصیرت، دست به تهیه کتابی فشرده و ساده زده است تا قدمی برای شناساندن پیشوایان واقعی و رهروان راه خوشبختی انسان‌ها برداشته باشد.

در بخش اول کتاب به چگونگی ولادت حضرت امام محمد باقر (ع)، در بخش دوم به نام، القاب و کنیه آن بزرگوار و در بخش سوم به واگویی خصلتهای نیک و پسندیده‌ امام (ع) پرداخته شده است. همچنین، در بخش چهارم،گزیده‌هایی از سخنان آن حضرت امده و در بخش پنجم به دوران امامت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام)، خلفای هم‌عصر ایشان، فروتنی علمای برجسته در نزد آن امام، مهارت امام در تیراندازی، آگاهی امام به اسرار و …) و در بخش ششم به جلوه‌هایی از رفتار امام باقر (علیه السلام) در مناجات و مهمان‌نوازی، اخلاق، صبر و کرامت اشاره شد است. در بخش هفتم نیز درباره شاگردان حضرت ــ همچون جابر بن عبدالله انصاری، اَبانِ بن تغلب، جابر بن یزید جعفی و … ــ سخن گفته شده و در فصل هشتم به ذکر حکایتی از شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) پرداخته شده است. یک «خاتمه» کوتاه، پایان بخش این کتاب است.

 در مکتب فجر دانشها : حضرت امام محمد باقر(ع)، نوشته علی قائمی امیری:

  گزيده‏اي از زندگي، سيره و اخلاق امام باقر (ع) و نقش آن حضرت در پيشبرد حيات فرهنگي جامعه در اين اثر آمده و ضمن بحث از عصر سياسي امام از حيات معنوي، حيات اخلاقي، حيات اقتصادي آن حضرت و مبارزات وي عليه ظالمان و ستمگران بني‏اميه سخن گفته شده است.

 امام باقر(ع): جلوه امامت در افق دانش،  احمد ترابی

اين كتاب به صورت تحقيقي و با ارجاع هاي سندي معتبر در پاورقي، در پنج فصل تنظيم شده است. از لحاظ تحقيقي بودن و ارجاع ها به سندهاي گوناگون، بسيار با اهميت و از معدود كتاب هايي در اين موضوع است كه به فارسي به نگارش درآمده است.در فصل اول آن كه اجمالي از ولادت تا شهادت آن حضرت است عناوين پنجمين طلوع امامت، ولادت، تبار والاي امام باقر(ع)، نام و كنيه، القاب، فرزندان و همسر آن حضرت، شهادت، امامت باقرالعلوم(ع)، دلايل امامت، ويژگي ها و شايستگي هاي ضروري امام، انتخاب الهي، برترين انتخاب، كمال‌ها و كرامت‌ها و... آمده و نويسنده در فصل دوم به زندگاني علمي آن حضرت پرداخته و امام باقر(ع) را در انديشه اهل تشيع و اهل تسنن بررسي كرده است. او سپس با ابتكاري جالب (البته براي تاريخ نويسان) شاگردان آن حضرت را نام مي‌برد و سپس جلوه‌هايي از معارف باقري را برای خواننده بیان می کند؛ نویسنده از مبارزات امام با انديشه خوارج و توهمات قدريه، جبريّه، غاليان و... پرده برداشته و ما را با سياست هاي آن حضرت در زندگي علمي با عنوان هاي تبيين معارف اصولي دين، ارجاع امت به قرآن و مبارزه با قياس در ميدان اجتهاد و سرانجام تعليم فقه و شيوه‌هاي صحيح اجتهاد، آشنا مي‌كند.

نویسنده در فصل سوم زندگي سياسي امام باقر(ع) را اعم از بينش سياسي امام(ع) و شرايط سياسي دوران امام و خلفاي معاصر و قيام هايي كه در زمان آن حضرت به وقوع پيوسته و مواضع آن حضرت در مقابل آن حوادث را بيان مي‌كند. در فصل چهارم نیز به زندگي اجتماعي امام باقر(ع) و تلاش او، تأثير او در جامعه، مرجعيت و پاسخ گويي به پرسش هاي مردم، و زندگي شرافتمندانه امام مي‌پردازد و همچنين نماهايي از عبادت ها، دعاها و نيايش‌هاي آن حضرت را بر پرده ذهن خواننده به تصوير مي‌كشد.

در فصل پنجم هم كه از فصول مهم كتاب است، نویسنده با توجه به برخي سخنان امام باقر(ع)، پيام‌ها و حكمت و درس هايي را از مكتب آن حضرت به مخاطب هديه مي‌كند.

سرچشمه‌های نور: فرازهایی از زندگانی امام باقر(ع)، نوشته  مسلم صاحبی:

 نگارنده با توجه به منابع موثق به شرح ولادت امام محمدباقر(ع) و مقام و ابعاد شخصيتي ايشان در زمينه‌هاي معنوي و اجتماعي پرداخته و سپس، گنجينه‌هاي فکري امام محمدباقر(ع) را شرح داده است. او در ادامه، جنبه‌هاي علمي مکتب اهل بيت، کلمات قصار و وصيت‌نامة امام محمدباقر به «جابربن يزيد جعفي» را آورده و شاگردان ايشان را معرفي کرده است. در پايان کتاب نیز سياست بني‌اميه در عصر امام باقر(ع) به همراه مدايح و مراثي که درباره امام محمدباقر(ع) سروده شده، گنجانده شده است.

ملاقات در شب بارانی، نوشته مسلم ناصری:

کتاب شامل دوازده داستان و حکایت کوتاه درباره زندگی امام پنجم شیعیان است که از منابع مختلف ـ ویژه دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان ـ با این عناوین گردآوری شده است: پیک پیامبر، فرشته‌ای در بیابان، ملاقات در شب بارانی، آرامش بعد از سحر، پند و پیشمانی، دانشمندی که خود را به دیوانگی زد، تک تیرانداز، فقط برای خدا، زندگی دوباره، رسوایی در شبستان مسجد، نقشه‌ای که نگرفت و حیوان صفتان.

مدرسه امام باقر(ع)، نوشته  مهدی غلامعلی             

در این کتاب سیصد و شصت و پنج حدیث برگزیده از امام باقر (ع) به تعداد روزهای سال آده است تا دوستداران آن حضرت هر روز را با خواندن یک حدیث ایسان اغاز کنند.

دیگر کتابهای منتشر شده درباره امام محمد باقر (ع):

سرچشمه هاى نور (حضرت امام باقر ع )/گروه نويسندگان مؤسسه البلاغ/ مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامى، 1368؛

کتابنامه امام باقر (ع)/ناصر الدين انصارى قمى/ مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامى، 1372؛

بر امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) چه گذشت؟/ سيد محمد حسن موسوى کاشانى/ انتشارات زاهدى، 1373؛

امام باقر(ع) جلوه امامت در افق دانش/ نگارش: احمد ترابى/ مشهد، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى/ 1373؛

راويان مشترک فريقين از امام محمد باقر (ع) /مرکز مطالعات و تحقيقات اسلامى /1373؛

شرح سخنان حضرت باقر العلوم (ع) در سير و سلوک و معرفت نفس/ سيد يداللّه برقعي/ 1374؛

زلال معرفت، پژوهشي در زندگاني امام محمدباقر(ع)/ محمدباقر طاهري/ گلستان ادب / 1381؛

نخستين انديشه هاي شيعي تعاليم امام محمدباقر(ع)/ ارزينا لالاني، ترجمه: فريدون بدره اي/ فرزان روز / 1381؛

زندگاني امام محمدباقر(ع)/ منصور کريميان/ اشرفي/ 1381؛

 صحيفه امام باقر عليه السلام/ جواد قيومي اصفهاني/ جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامي/ 1382؛

داستان زندگي امام محمدباقر(ع)/ اميرمهدي مرادحاصل، رضا شيرازي/ پيام نور/ 1382؛

 داستان هايي از اخلاق و رفتار امام محمدباقر(ع)/ علي ميرخلف زاده/ محمد و آل محمد(ص) / 1383؛

 زندگاني حضرت امام محمدباقر(ع)/ حميدرضا کفاش/ عابد/ 1383؛

 زندگاني چهارده معصوم، امام محمدباقر(ع)/ علي نوري/ جهانتاب / 1383؛

 معجزات امام محمد باقر (ع)/ حبيب الله اکبرپور (به اهتمام)/ الف / 1384؛

 مردي که اسرار سرزمين ها را مي دانست؛ زندگينامه امام محمدباقر(ع)/ محمود پوروهاب، پژمان رحيمي زاده (نقاش)/ مدرسه / 1385

 حيات پاکان؛ داستان هايي از زندگي امام محم باقر، امام جعفر صادق و امام موسي کاظم(ع)/ مهدي محدثي/ بوستان کتاب قم / 1385؛

امام باقر(ع) الگوي زندگي/ حبيب الله احمدي / فاطيما / 1385؛

 زيارتنامه حضرت علي ابن امام محمد باقر(ع) به انضمام زيارت عاشورا و شرح مختصري از زندگينامه/ سيدحسين عابديني اردهالي (گردآورنده)/ سميع، سفير اردهال/ 1386؛

پرسش هاي مردم و پاسخ هاي امام باقر(ع)/ احمد قاضي زاهدي، محمدحسين رحيميان (مترجم) / حاذق/ 1386؛

 شکافنده علم؛ امام محمدباقر(ع)/ سعيد قانعي/ چلچله / 1386؛

 نغمه باران؛ امام محمد باقر (ع)/ مهدي وحيدي صدر (شاعر)/ جامعه القرآن الکريم / 1387؛

 امام محمدباقر(ع)؛ کار و عبادت/ سپيده خليلي/ لوح دانش/ 1387؛

 چهل داستان و چهل حديث از امام محمد باقر(ع)/ عبدالله صالحي/ مهدي يار/ 1387؛

 ديدار و گفت وگوي صميمانه با فجر دانش ها حضرت امام محمدباقر(ع)/ مصطفي نيلي پور/ قلم نو/ 1387؛

امام باقر(ع) در کربلا/ محمد کامراني اقدام (شاعر)/ حديث نينوا / 1387؛

 باقر تورات؛ شرح حال و زندگاني امام باقر(ع)/ عليرضا اسداللهي فرد / صبح پيروزي / 1387؛

 عالم ترين پدر دنيا؛ امام باقر(ع) / علي عباسي/ منتظران ظهور/ 1387؛

 بهترين حضور؛ حضرت امام باقر (ع)/ مهدي وحيدي صدر / عروج انديشه / 1387؛

 امام محمد باقر(ع)/ اسماعيل هنرمندنيا/ سايه گستر/ 1387؛

 بخشنده بود و دانا؛ امام محمد باقر(ع)/ عباسعلي سپاهي يونسي/ انصار / 1387.

ضمنا علاقه مندان به آن حضرت می توانند کتاب زندگانی حضرت امام محمد باقر (ع)، نوشته حسین عمادزاده را از فایل ضمیمه دریافت کنند. ۹۲۵/ ۳۰۱

منابع:

http://article.tebyan.net

http://eheyat.com

http://www.rajanews.com/news

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
دانلود نشد لینک خراب شده بود
0
0