۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۲۱۴۵۹

خبرهایی از نشر معارف

ترجمه کتاب "حدیث پیمانه" به زبان عربی و انتشار چاپ نخست کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی از مهمترین خبرهای مربو ط به نشر معارف هستند.
پنج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ترجمه کتاب "حدیث پیمانه" به زبان عربی، ترجمه جلد 16کتاب "رساله دانشجویی به زبان ایتالیایی، انتشار چاپ نخست کتاب های ندای جمعه: تفسیر سوره های جمعه و منافقون، دلم می خواد، به تو چه؟ و غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی؛ از مهمترین خبرهای مربو ط به نشر معارف هستند.

انتشار ترجمه  کتاب های "حدیث پیمانه" و جلد 16 "رساله دانشجویی":

بر اساس این گزارش مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی  در بیروت ترجمه کتاب "حدیث پیمانه" دکتر حمید پارسانیا را به زبان عربی با نام "الخریطه الفکریه الایرانیه عشیه الثوره" منتشر کرد. همچنین ترجمه جلد 16 کتاب "رساله دانشجویی؛ پرسشها و پاسخهای دانشجویی" به زبان ایتالیایی  منتشر شد که  این کتاب با استقبال دانشجویان و جوانان و مبلغان مواجه شده است.

انتشار چاپ نخست کتاب های ندای جمعه، دلم می خواد، به تو چه؟ و غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی:

ندای جمعه:

از نظر نویسنده، در این تفسیر، نخست یک یا چند آیه مطرح و ترجمه و سپس کلمات آن اعم از اسم، فعل و حرف در عنوان «واژه‏ ها» معنا می‏ شود. در این عنوان از ساختار صرفی هر کلمه سخن گفته و اگر فعل یا شبه فعل باشد، مصدر آن و معنای مصدر بیان می‏ شود. آن گاه در عنوان «شرح و بیان» توضیح هر جمله از آیه و نکته‏ های تفسیری، لغوی و بلاغی آن بیان شده است.  همچنین در این بخش به مسائل گوناگونی مانند ارتباط آیۀ مورد بحث با آیات قبل، ارتباط جمله ‏های یک آیه با یکدیگر، جایگاه کلمات از نظر ادبی که بیان مفاد آیه به آن وابسته باشد یا مبنای نکته و برداشتی قرار گیرد نیز پرداخته شده است.. علاوه بر آن، برداشت ‏ها و پیام ‏های آیه با ذکر دلیل هر یک و چگونگی استفادۀ آنها از آیۀ شریفه بیان و در بسیاری موارد برای اطمینان بیشتر از صحت هر برداشت و اطلاعات افزون‏ تر دربارۀ نکات هر آیه، شاهد یا شواهدی از دیگر آیات نیز نقل شده است.

از ویژگی‌های این تفسیر، قرآن‌محوری آن است؛ یعنی سعی شده از طرح دیدگاه‌ها و آرای مفسران ـ جز در موارد ضروری ـ احتراز شود. همچنین سعی شده است که از بیان مباحث پیرامونی آیات که تفسیر قرآن به‌شمار نمی‌آیند ـ جز در موارد ضروری که بسیار اندک‌اند ـ پرهیز، و تنها به آنچه آیات قرآنی گویای آن است اکتفا شود.

کتاب ندای جمعه،  تفسیر سوره های جمعه و منافقون است که حجت الاسلام سید محمدرضا صفوی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) آن را نوشته و نشر معرف آن را در 144  صفحه و قیمت 7500 تومان منتشر کرده است.

دلم می خواد، به تو چه؟:

کتاب دلم می خواد، به تو چه؟ (درباره حجاب و بی حجابی) نوشته سید هاشم میرلوحی (پژوهشگر منتقد و آمریکاشناس) است که نشر معارف آن را در 72 صفحه و قطع پالتویی به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است. ضمنا به زودی کتاب «هالیوود؛ قالب ریز و شکل دهنده افکار عمومی» نیز از این نویسنده منتشر می شود.

غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی؛ مقایسه آراء ابن سینا و ابن عربی:

نویسنده در کتاب خود نخست معنای غایت از دیدگاه متفکران مسلمان و سپس رابطه آن را با نظام اخلاقی اسلام تبیین می کند و در ادامه نیز تلاش می کند تا دیدگاه هنجاری نظام اخلاقی اسلام و نسبت آن با غایت و غایت‏گرایی را توضیح دهد.

در ساختار کلی کتاب، دو مکتب اخلاقی فلسفی و عرفانی و مبانی نظری مختلفی که این دو نظام اخلاقی برآنها استوارند، معرفی و پس از آن غایت اخلاق در دو رویکرد فلسفی و عرفانی در مکتب اخلاق اسلامی و آثاری که بر اخلاق و نظام اخلاقی برجای می ‏گذارند ـ با تأکید بر دیدگاه دو اندیشمند بزرگ فلسفه و عرفان یعنی ابن ‏سینا و ابن ‏عربی ـ بررسی می شود. ضمنا در ادامه دو دیدگاه و تعیین نقاط ضعف هر دیدگاه و نسبت آنها با دیدگاه اسلامی و به آراء سایر اندیشمندان فلسفه و عرفان نیز اشاره شده است.

نشر معارف کتاب غایت شناسی اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی، نوشته  دکتر محمدرسول روزبه را در 296 صفحه و قطع وزیری به قیمت 15000 تومان منتشر کرده است./925/ ت 302/ش

ارسال نظرات