۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۵۲۱۵۱۸
استاد حوزه علمیه:

بلوغ فقه و فرهنگ شیعه در زمان امام باقر رخ داد

حجت الاسلام رمضانی بلوغ فقه و فرهنگ شیعه را در زمان امام باقر(ع) و ادامه آن را در دوران امام صادق(ع) برشمرد و تأکید کرد که همه بزرگان دین، امام باقر(ع) را احیاگر حوزه علمیه بزرگ شیعه می دانند.
والپیپر شهادت امام باقر ع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام باقر(ع) از سوی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با حضور این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدحسن رمضانی استاد حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به نکاتی در مورد زندگانی امام باقر(ع) اظهار داشت: ایشان در ابتدای ماه رجب یا در سوم صفر در سال 57 هجری در شهر مدینه منوره متولد شدند و مادر بزرگوار ایشان یکی از دختران امام مجتبی(ع) به نام فاطمه بودند که امام باقر(ع) از ایشان به عنوان سیده و صدیقه آل حسن نام برده است.

وی افزود: این بانوی بزرگوار نیز در کربلا حضور داشتند و در حالی که بیش از سه سال و اندی از عمر امام باقر(ع) نگذشته بود به همراه مادر در میان اسرا بودند و خداوند حضرت سجاد(ع) و ایشان را حفظ کرد، چراکه زمین نباید از حجت خدا خالی باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که امام باقر 57 سال عمر کرده است، ابراز داشت: ایشان در سن 38 سالگی به امامت رسیدند و به مدت 19 سال امامت کردند؛ حضرت با چهار نفر از خلفای غاصب بنی امیه هم دوران بود که سه سال امامت ایشان همراه با حکومت عمر بن عبدالعزیز بود که این خلیفه با وجود این که از بنی امیه نبود ولی به خلافت رسید.

وی با اشاره به نکات مثبت دوران خلافت عمر بن عبدالعزیز خاطرنشان کرد: او سبّ امیرالمؤمنین(ع) را برداشت، نقل حدیث را آزاد کرد و فدک را به اهل بیت(ع) برگرداند که از جمله کارهای مثبت او به شمار می رود و البته ای کاش خود را از حکومت خلع می کرد تا عاقبت به خیر می شد و از همین جهت در مورد او گفته شده است که در زمین ممدوح و در آسمان مذموم بود.

حجت الاسلام رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: امام باقر(ع) دو امتیاز در بین ائمه دارد؛ نخست این که بعد از جد خود حضرت علی(ع)، تنها امامی است که از ناحیه مادر نیز علوی و هاشمی است و دوم آن که ما ایشان را احیا گر فرهنگ تشیع می دانیم، چراکه امام باقر(ع) شاگردان پدر بزرگوار را جمع کرد و با برپایی کلاس های درس، فقه و فرهنگ شیعه را احیا کرد هرچند انعقاد شیعه از صدر اسلام است، ولی زمان بلوغ آن در  دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود.

وی ادامه داد: از جمله شاگردان ایشان شخصیت های بزرگی همچون جابر بن یزید جعفی، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، ابوبصیر، زراره و ابن ابی یعفور هستند که هریک خود مجتهد و صاحب نظر در امور مختلف دینی بودند؛ تنها جابر بن یزید 90 هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده است که به فردی غیر از او گفته نشده است.

استاد حوزه علمیه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به احیای حوزه علمیه بزرگ شیعه و تربیت شاگردان بزرگ از سوی امام باقر(ع)، عنوان کرد: بیشترین روایات ما از ایشان و امام صادق(ع) نقل شده است و جالب است بدانید در بخش احکام فقهی حدود 90 درصد روایات ما از این دو امام است به علاوه این که ایشان مبارزه با حکام وقت و دفاع از قیام های به حق را نیز در دستور کار قرار داده بود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات