۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۲۱۹۶۴
معاون آموزش حوزه علمیه ایلام:

عزت نفس عامل خوشبختی افراد و بالندگی اجتماع است

معاون آموزش حوزه علمیه ایلام با بیان اینکه عزت نفس عامل خوشبختی افراد و بالندگی اجتماع است، گفت: جامعه ای که مردم آن دارای عزت باشند هیچ گاه ذلیل و مقهور دیگران نخواهد شد.
عزت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمد حسین سلیمی، معاون آموزش حوزه علمیه ایلام، ظهر امروز در مسجد ثقلین شهر ایلام اظهار داشت: عزت موجب خوشبختی افراد و بالندگی اجتماع است.

وی افزود: جامعه ای که مردم آن دارای عزت باشند هیچ گاه ذلیل و مقهور دیگران نخواهد شد و باید دانست که عوامل مهمی در پیدایش عزت نقش اساسی دارند و افراد با داشتن آنها می توانند عزت خود و جامعه را تامین کنند.

حجت الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: شناخت خداوند و اطاعت آگاهانه از خداوند به انسان عزت می بخشد و در این باره قرآن کریم می فرماید: هر کسی که خواهان عزت است بداند که عزت تمام در نزد خداوند است و این عزت با شناخت خداوند متعال و عبودیت آگاهانه او به دست می آید.

معاون آموزش حوزه علمیه ایلام با ذکر حدیثی از رسول اکرم (ص) گفت: نبی مکرم اسلام فرمودند: خداوند هر روز ندا می دهد که من پروردگار عزیز شما هستم و هرکس خواهان عزت دو جهان است از خدای عزیز اطاعت کند.

وی ادامه داد: هر انسانی که خواهان عزت است باید آن را از خدا و به سبب اطاعت او خواهان شود و تا زمانی که رابطه عبودیت عاشقانه و آگاهانه بین مخلوق و خالق وجود دارد و انسان بر مدار اطاعت و بندگی حرکت کند عزت او پایدار است که در غیر این صورت چیزی جز ذلت و خفت نصیب او نخواهد شد.

حجت الاسلام سلیمی با بیان اینکه هرکسی که خواهان عزت در تمام شئون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است باید بداند که سرچشمه همه عزت ها خداست، تاکید کرد: خداوند متعال چه زیبا آن را برای مومنین تبیین در سوره آل عمران آیه ۲۶ فرموده است: بگو بار خدايا تويى كه فرمانفرمايى هر آن كس را كه خواهى فرمانروايى بخشى و از هر كه خواهى فرمانروايى را باز ستانى و هر كه را خواهى عزت بخشى و هر كه را خواهى خوار گردانى همه خوبيها به دست توست و تو بر هر چيز توانايى.

این مدرس حوزه ابراز کرد: بهترین راه برای لذت بردن بیشتر از زندگی وابسته نشدن به دنیا است؛ چرا که به قول عرفا باطن دنیا جهنم است و کسی که وابسته به دنیا و شئون آن می شود در حقیقت در جهنم زندگی می کند؛ اگر دنیا در چشم، بزرگ جلوه داده شود، او در برابر هر کس و هر چیز ذلیل و برده می شود.

معاون آموزش حوزه علمیه ایلام عنوان داشت: بی نیازی از مردم  نیز از عواملی است که به انسان عزت می بخشد و نیازمندی به دیگران انسان را ذلیل و خوار می کند که این یعنی نمی توان هم نیازمند به دیگران بود و هم عزت نفس داشت، بنابراین انسان به میزانی که احساس نیاز به دیگران می کند به همان میزان ذلت و خواری را پذیرفته است.

وی در پایان گفت: پارسایی لذیذ ترین میوه ای است که از شجره دین می توان چید و  تقوا به انسان بصیرت، شجاعت و حق گویی مستمر می بخشد؛ انسانی که پارسا باشد هنگامی که مشکلات زندگی او زیاد می شود خودش را نمی بازد و با کمال متانت و اقتدار و ثبات نفس با مشکلات برخورد می کند؛ پس تقوا انسان را محکم با صلابت و نفوذ ناپذیر می سازد./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات