۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۲۱۹۹۷
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

تعلل عمدی در بازپرداخت دیون از آفات کار خیر است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: تعلل عمدی در بازپرداخت دیون و قرض‌ها از آسیب‌های دین‌داری بوده و سبب کاهش کار خیر در جامعه می‌شود.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در جمع مردم و نمازگزاران در حسینیه شهدای مصلای امام خمینی (ره) بجنورد، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های دین‌داری و آفات کار خیر تعلل در بازپرداخت دیون و قرض‌ها است.

وی افزود: آنچه در زبان مولا علی (ع) به‌عنوان آفت و آسیب ارزش‌ها از آن یاد شده است این است که در برابر کسانی که کار خیر کرده و گره‌گشایی می‌کنند و در تنگناهای مالی و اقتصادی به فریاد گرفتاران می‌رسند، افرادی پیدا شوند که با بدحسابی و امروز و فردا کردن اندیشه کار خوب را در دیگران می‌خشکانند.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: البته گاهی کسی در پرداخت بدهی و قرض خود ناتوان است و معسر است، قرآن می‌فرماید به او مهلت داده شود «وَإِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَیٰ مَیسَرَةٍ»؛ اما اگر کسی توان بازپرداخت بدهی خود را دارد ولی در پرداخت آن تعلّل می‌ورزد و آن را به تأخیر می‌اندازد، این‌گونه برخوردها را اسلام نمی‌پسندد و حتی آن را نوعی سرقت و دزدی از حقوق مردم می‌داند.

وی اضافه کرد: امام صادق (ع) فرمود: «السراق ثلاثة: مانع الزکاة ومستحّل مهور النساء و کذلک من استدان ولم یَنوقضاؤه»؛ سارقان سه دسته هستند؛ کسانی که زکات مالشان را نمی‌پردازند، کسانی که مهر همسرانشان را حلال می‌شمارند و پرداخت نمی‌کنند و کسانی که قرض و وام گرفته‌اند ولی قصد پرداخت ندارند.

حجت‌الاسلام قدیمی افزود: گاهی فرد اصل پرداخت نکردن را در سر می‌پروراند و گاهی آن‌قدر امروز و فردا می‌کند که طرف را از انجام کار خیر خسته می‌کند که ظاهراً هر دو را می‌توان از مصداق حدیث فوق دانست.

وی گفت: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «احب الأعمال إلی الله ثلاثة، اشباع جوعة المسلم وقضاء دینه وتنفیس کربته»؛ سه چیز پیش خدا از محبوب‌ترین کارهاست؛ سیر کردن مسلمان گرسنه، پرداخت دین او و گشودن مشکل از زندگی او.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: پاداش چنین کارهایی که محبوب خدا است، آن نیست که انجام دهنده آن را آزار و اذیت کنیم که از انجام کار خیر و گره‌گشایی خسته شود./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات