۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۵۲۲۱۷۷
صالحی:

وزارت ارشاد حداكثر استفاده را از حوزه علمیه خواهد برد

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان سفر سه روزه خود به قم از آمادگی این وزارتخانه برای استفاده و بهره مندی حداکثری از توانمندی ها و ظرفیت های حوزه علمیه خبر داد.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست خبري گزارشی از سفرش به قم بیان کرد و گفت: سفر بنده در قم را مي توان به چند بخش تقسيم كرد.

وي ادامه داد: بخش اول در ديدار با مراجع و علما بود كه توفيق شد كه در خدمت شش نفر از مراجع چون حضرات آيات مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني، وحيد خراساني، علوي گرگاني، سبحاني و همچنين ديدار با آيت الله اعرافي رييس مركز مديريت حوزه علميه آيت الله سعيدي توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آيت الله بوشهري امام جمعه قم و عضو هئيت رييسه قم و همچنين آيت الله استادي باشيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: در خلال ديدار با مراجع و شخصيت هاي حوزوي ديداري با حجت الاسلام واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي نيز در بدو ورورد به قم داشتيم، آخرين جلسه ما با شخصيت هاي حوزوي هم طي يك جلسه هم انديشي با علما حوزه علميه در خدمات حوزه علميه عصر امروز برگزار شد.

انتقال پيام رييس جمهور در استقرار كابينه دولت دوازدهم

 صالحي تاكيد كرد: اهم موضوعات در اين جلسات ابتدا انتقال پيام رييس جمهور در استقرار كابينه دولت دوازدهم بود كه از اين رو اميد است در اين دولت بتوان قدم هاي نيمه كار دولت قبل را كامل كرد، مراجع عظام و علما نسبت به رييس جمهور ابراز لطف هاي متعددي كردند و اين بسيار خوشايند بود، شكر خدا فضايي از همدلي و همراهي در كشور ديده مي شود كه اين جاي بسي خوشحالي دارد.

وي افزود: در اين جلسات گزارشات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وظايف ما در طول اين چهار سال ارائه شد، ما در هشت حوزه دين، فرهنگ، هنر، رسانه و فضاي مجازي، آموزش هاي فرهنگي، پژوهش هاي فرهنگي، حمايت هاي فرهنگي ـ هنري ـ رسانه اي و حوزه فعاليت هاي فرهنگي خارج از كشور در وزارت ارشاد فعاليت مي كنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ابراز داشت: دريافت رهنمودهاي بزرگان در ديدارها در مورد وزارت ارشاد يكي از مسائلي بود كه مورد توجه قرار خواهد گرفت، فرصت هاي به وجود آمده به منظور تعامل وزارت ارشاد با حوزه و روحانيت بوده است.

صالحي بيان كرد: بنده در مجلس اجزا هويت ايراني را  دين داري، معرفت اهل بيت(ع) و هنر ايراني معرفي كردم، حوزه از اين رو مي تواند تعامل خوبي با وزارت ارشاد داشته باشد، در نشست هاي مختلف كه خدمت مراجع علما و سازمان هاي مختلف داشتيم نيز پيرامون اين سه موضوع گفت و گو شد و قرار براين شد در برنامه هاي آينده اين جلسات امتداد پيدا كند تا وزارت ارشاد حداكثر بهره را از حوزه ببرد.

قم بايد شهر طراز انقلاب باشد

وي تصريح كرد: در اين سه روز گفت و گو هايي با استاندار قم نيز در حواشي ديدارها داشتيم و كارهايي كه مي توان در استان قم  انجام داد بررسي شد، همانطور كه هميشه اشاره كردم قم بايد شهر طراز انقلاب باشد و اين موضوع بايد جدي گرفته شود، امروز بعد از چهار دهه به شهر قم نگاه مي شود كه آيا عملكرد مناسب را داشته اند يا خير، تلاش براي كم شدن فاصله ها بايد در اين راستا انجام شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اصحاب فرهنگ و فعالان قرآني خاطرنشان كرد: در طول سفر با آقاي كاشاني مدير کل ارشاد قم به مناسبت هاي مختلف راجع مسائل رسانه اي و فرهنگي قم نكته هايي  را بيان كرده ايم، در جلسه امروز اصحاب فرهنگ و هنر هم نقطه نظرات بيان شد و نظرات آنها به صورت مكتوب در اختيار ما قرار مي گيرد تا بتوانيم آنها را برطرف كنيم.

صالحي افزود: بخش پاياني اين سفر كه براي بنده خيلي مهم بود بهره معنوي اين سفر بود، اين سمت در يك مسير سخت به بنده داده شده است اما توفيق شد كه به حرم حضرت معصومه(س) مشرف شده و در كنار عيد قربان در كنار كريمه اهل بيت(ع) براي من خيلي بار معرفتي را به همراه داشت.

وزارت ارشاد در دوره جديد در امر ساختارها و ريل گذاري دقت لازم را خواهد داشت

وي اضافه كرد: ما در اين سفر به خانواده شهيد سر زديم كه مي تواند تداعي كننده خاطرات دهه ٦٠ ما باشد، توصيه هاي اخلاقي پدر و مادر شهيد در ابتدا راه تابلويي را براي ما ترسيم كرد كه نشان داد در اين رودخانه پرخروش بروي چه كشتي سوار هستيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: علما هميشه دغدغه هايي را داشته اند، شناخت قبلي كه علما از بنده داشته و در جلسات مختلف لطفي كه به من داشتند يك سرمايه است كه در اين دوره اين دغدغه ها مورد توجه قرار خواهد گرفت، وزارت ارشاد دامنه گسترده دارد مهم اين است كه ما مسير را درست انتخاب كنيم و ريل گذاري درستي داشته باشيم.

بايد ساختارها را درست شكل بدهيم

صالحي گفت: ما بايد ساختارها را هم درست شكل بدهيم و اين كار خطاهاي احتمالي را كاهش مي دهد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره جديد در امر ساختارها و ريل گذاري دقت لازم را خواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: اينكه نهاد دين به عنوان يك نهاد كهن و ديرپا به يك نهاد عاميانه تبديل شود يك خطر جدي براي حوزه دين است، نهاد دين از نهاد علمي كمتر نيست، چطور پزشكي كه تخصص نداشته باشد بيماري ها افزايش پيدا مي كند نهاد دين هم به همين منوال است، حوزه هاي علميه و وزارت ارشاد در اين دوره بايد حساسيت ها را در مورد دين بيشتر كند، قرار نيست وزارت خانه هاي نظام به طوركلي مفاهيم ديني و مقررات ديني را از موج هايي بگيرد كه در عمق نهاد دين امواجي ندارند، ما سعي مي كنيم خودمان را به آبشخورهاي مهم ديني وصل كنيم.

دولت فضاي مجازي را يك فرصت مي داند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد اهميت فضاي مجازي از سوي مراجع نيز يادآور شد: در دولت يازدهم در مورد فضاي مجازي اتفاقاتي افتاد، رييس جمهور اهتمام ويژه اي به جلسه شوراي عالي فضاي مجازي دارد و از اين رو جلسات منظمي را هم برگزار مي كنند، اينكه فضاي مجازي براي ما يك فرصت براي اشتغال و فرهنگ بسيار مهم است، بنابراين دولت فضاي مجازي را يك فرصت مي داند كه بايد از آن بهره درست را برد، البته آسيب هاي آن را بايد مراقبت كرد كه مراجع هم به همين آسيب ها اشاره دارند.

هويت يابي در فضاي مجازي امري مهم است

صالحي يادآور شد: هويت يابي در فضاي مجازي امري مهم است زيرا افراد با هويت جعلي در فضاي مجازي حضور پيدا مي كنند و اين امر كار آسيب را افزايش مي دهد و از اين رو تلاش ما بر اين است كه افراد ناشناس در اين فضا نداشته باشيم و اين امر آسيب ها را كاهش مي دهد.

وي در پايان گفت: هويت سازي براي شبكه هاي پر مخاطب يكي ديگر از كارهاي مهم ما است، به اين معنا كه شبكه هاي پر مخاطب بايد ثبت شوند و ازاين رو مطالب خارج از عرف و آسيب پذير منتشر نخواهد شد، از طرف ديگر شبكه ملي اطلاعات كه مورد نظر علما است در حال شكل گيري است كه اين شبكه مي تواند بخش عمده اي از مشكلات را حل كند./٨١٦/ 200/ص

ارسال نظرات