۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۲۳۹۱۹

اخبار کوتاه از دنیای نشر

استقبال روس‌ها از ادبیات دفاع مقدس ایران و برگزاری کتاب نخستین دوره جایزه ابن سینا ویژه طلاب و دانشجویان از مهمترین عنوان‌های اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
 دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استقبال روس‌ها از ادبیات معاصر و دفاع مقدس ایران، افتتاح نمایشگاه استانی کتاب البرز، برگزاری کتاب نخستین دوره جایزه ابن سینا و برگزاری همايش بين المللي «نقش ابراهيم متفرقه در چاپ كتاب در جهان اسلام»، نشست نقد و بررسی کتاب «هوای دونفره»  از عنوان های اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

استقبال روس‌ها از ادبیات معاصر و دفاع مقدس ایران

کتاب‌های حوزه ادبیات و دفاع مقدس ایران درسی‌امین دوره نمایشگاه کتاب مسکو مورد توجه بازدیدکنندگان غرفه ایران قرار گرفت.

در غرفه ایران در سی‌‌امین دوره نمایشگاه کتاب مسکو بیش از 250 عنوان کتاب درحوزه‌های مختلف در فضایی به مساحت 24 مترمربع به نمایش گذاشته شده است.

دفاع مقدس، زندگی‌نامه سرداران و شهدای جنگ تحمیلی  ترجمه شده به زبان روسی و همچنین کتاب‌های دو زبانه خیام، حافظ و سعدی مورد توجه و استقبال ویژه بازدید کنندگان از غرفه ایران  قرار گرفته است.

یکی از برنامه‌‌های غرفه ایران، دعوت از ناشران خارجی جهت حضور در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

هند، تایوان، مصر، چین، یونان، ترکیه، ارمنستان و صربستان از جمله کشورهایی هستند که از ناشران  آنها برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران دعوت به عمل آمد.

روسیه مهمان ویژه بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران بوده است و به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس(ماه مارس 2018) نیز انتخاب شده است.

افتتاح نمایشگاه استانی کتاب البرز

سیصد و سی و سومین نمایشگاه استانی کتاب و هشتمین نمایشگاه کتاب استان البرز ساعت 18 امروز در محل سالن نمایشگاه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه 169 ناشر از سراسر کشور 32 هزار و 557 عنوان کتاب را 115 غرفه عرضه می‌کنند. 12 ناشر از استان البرز به‌صورت مستقیم در نمایشگاه حضور دارند.

برای حمایت از ناشرانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، بخش فروش متمرکز، کتاب‌های 25 ناشر را ارائه می‌کند.

مبلغ 250 میلیون تومان بُن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه میان بازدیدکنندگان توزیع می‌شود.

بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌توانند تا 15 روز بعد از برگزاری با مراجعه به 5 کتابفروشی‌ ستاره البرز، نشریات فرهنگی ـ مهندسی نوین، شهر کتاب کرج، انتشارات پیام نور و کتاب‌فروشی ققنوس در این استان نسبت به خرید کتاب با بُن‌کارتهای ارائه‌شده در نمایشگاه، کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

برگزاری جلسه‌های نقد و رونمایی کتاب، کارگاه‌های آموزش تکنیک‌های یادگیری سریع، مجموعه‌داری، داستان‌نویسی، تکنیک بالابردن توانمندی فردی، برگزاری جُنگ شادی کتاب، جشن امضاء کتاب، تئاتر کودک با موضوع کتاب‌خوانی، برگزاری ایستگاه سرگرمی کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی از جمله برنامه‌هایی است که برای بخش جنبی نمایشگاه استانی کتاب البرز در نظر گرفته شده است.

سیصد و سی و سومین نمایشگاه استانی کتاب و هشتمین نمایشگاه کتاب استان البرز از 19 تا 25 شهریورماه برگزار می‌شود.

نخستین دوره جایزه ابن سینا پژوهی برگزار می‌شود

نخستین دوره جایزه ابن سینا پژوهی ویژه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی که در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ دفاع شده باشد، برگزار می‌شود.

دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانش های بنیادین نخستین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی را ویژه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و رساله‌های سطح ۳ یا ۴ علوم حوزوی که در زمینه فلسفه و منطق ابن سینا و به زبان فارسی نگاشته شده باشد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ دفاع شده باشد، برگزار می‌کند.

به اطلاع عموم پژوهشگرانی که پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری خود را در رابطه با آثار و آراء ابن سینا به انجام رسانده‌اند می‌رساند، پروفسور دیمیتری گوتاس ابن‌ سینا پژوه برجسته و استاد دانشگاه ییل که در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است، جایزه نقدی خود را به دانشپژوهانی که بهترین پژوهش‌های دانشگاهی یا حوزوی  را در قالب پایان‌نامه و رساله درباره ابن‌سینا  انجام داده باشند اهدا نموده است.

در این راستا دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانشهای بنیادین نخستین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی را ویژه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و رساله‌های سطح ۳ یا ۴ علوم حوزوی که در زمینه فلسفه  و منطق  ابنسینا و به زبان فارسی نگاشته شده باشد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ دفاع شده باشد برگزار می‌کند. این جایزه به ارزش ۸۰ میلیون ریال در فروردین ماه ۱۳۹۷ به اثر برگزیده اهدا خواهد شد.

همايش بين المللي «نقش ابراهيم متفرقه در چاپ كتاب در جهان اسلام» برگزار مي‌شود

مؤسسه خانه کتاب و با همکاری مؤسسه «یونس امره» ،همایش بین‌المللی «نقش ابراهیم متفرقه در چاپ کتاب در جهان اسلام»، را در دی‌ماه سال جاری برگزار می‌کند.

بررسي شخصيت تاريخي ابراهيم متفرقه، آثار چاپ‌شده به زبان فارسي در چاپخانه ابراهيم متفرقه، تأليفات ابراهيم متفرقه، نقش ابراهيم متفرقه در گسترش زبان فارسي، ابراهيم متفرقه آغازي براي چاپ در عثماني، تأثيرگذاري ابراهيم متفرقه بر صنعت چاپ در امپراتوري عثماني،  تاثيرپذيري كشورهاي اسلامي از فعاليت‌هاي چاپي ابراهيم متفرقه از جمله محورهاي اصلي اين همايش است.

از جمله محورهاي فرعي همايش بين‌المللي «نقش ابراهيم متفرقه در چاپ كتاب در جهان اسلام» مي‌توان به ناشران و نويسندگان زبان فارسي در امپراتوري عثماني، تأثير كتاب‌هاي چاپ فارسي در امپراتوري عثماني بر صنعت نشر ايران، فارسي‌نويسان امپراتوري عثماني در عصر چاپ، آثار ترجمه‌شده چاپي از عثماني به فارسي و آثار ترجمه‌شده چاپي از فارسي به عثماني اشاره كرد.

علاقه‌مندان بايد چكيده مقاله‌های خود را در 500 كلمه تا 15 آبان‌ماه سال جاري و اصل مقالات خود را تا 15 آذرماه به نشاني الكترونيكي muteferrika@ketab.ir ارسال كنند.

نقد و بررسی کتاب «هوای دونفره» محمدعلی بهمنی

چهارصدوبیست و هشتمین نشست هفته کانون ادبیات ایران ساعت 17 دوشنبه ۲۰ شهریور با محوریت نقد مجموعه شعر «هوا دو نفره هم که باشد در من جمعیتی است» سروده محمدعلی بهمنی در کانون ادبیات ایران برگزار می‌شود.

در این نشست هادی سعیدی کیاسری، لیلا کردبچه و کامران رسول زاده به عنوان منتقد سخنرانی خواهند کرد.

مجموعه شعر «هوا دو نفره هم که باشد در من جمعیتی است» سروده محمدعلی بهمنی در سال 93 و در 148 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و به ‌بهای 7 هزار تومان راهی بازار نشر شده است.

کانون ادبیات ایران در خیابان شهید مفتح جنوبی، روبروی ورزشگاه شهید شیرودی، خیابان اردلان، شماره ۲۵ قرار دارد./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات