۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۲۴۰۰۴
آیت الله محمدی عراقی:

طلبه‌ای که انقلابی نباشد باید در طلبه بودن خود شک کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: طلبه انقلابی کسی است که وقتی می بیند در جامعه جوان معتاد وجود دارد دلش آتش بگیرد و دنبال راه حل باشد.
آیت الله محمدی عراقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود محمدی عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری عصر یکشنبه در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه امام جواد(ع) در قم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) ابراز داشت: تمام خوبی ها و کمالات انسان در سه کلمه خلاصه می شود که اولین آنها تفقه در دین است.

وی با بیان این که فقاهت به معنی دین شناسی است، گفت: مهمترین گام در هدف تکاملی انسان شناخت دین است و طلبه ها به دنبال این هدف هستند.

آیت الله محمدی عراقی دومین رکن که رکن عملی دین است را صبر عنوان کرد و گفت: صبر با همه شاخه هایی که دارد باید مورد توجه باشد؛ چه در تحصیل علم و چه در مبارزه با دشمن باید مقاومت کرد و همچنین در برابر وسوسه های شیطان صبر لازم است.

وی اظهار داشت: رکن سوم زندگی انسان به سمت کمال تقدیر المعیشه و برنامه ریزی و اندازه گیری در زندگی مادی است.

تولیت مدرسه علمیه مشکات با بیان این که به برکت انقلاب اسلامی و در سایه راهبردها و رهنمودهای مقام معظم رهبری حوزه های علمیه در سطوح مختلف در آستانه تحول و تکامل قرار گرفته اند، گفت: یکی از برنامه های تحولی حوزه برنامه نظام آموزشی طرح مشکات است که توانسته نظر بزرگان حوزه علمیه و شخص مقام معظم رهبری را به سمت خود متوجه کند.

وی افزود: وقتی در حدود ده سال قبل این فکر در جمع فضلای حوزه شکل گرفت و کار را در یک مدرسه کوچک در تهران شروع کردند شاید کسی تصور نمی کرد که امروز ۵ مدرسه در قم و تهران شروع به کار بکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که این نگاه جدید و تغییر در برنامه که با الهام از نظرات مقام معظم رهبری صورت گرفته بود نیاز به تجربه داشت، افزود: بعد از این که این برنامه در تهران مورد آزمون قرار گرفت به این نتیجه رسیدندکه برنامه موفقی  است و با تغییراتی که در متون و برنامه های آموزشی داده است نکات مهم و اهدافی که مورد توجه بزرگان حوزه بوده است را تأمین کرده است.

وی با بیان این که تحول در حوزه همیشه مورد توجه بزرگان بوده است، گفت: این که چرا آنچنان که باید قرآن در متن برنامه های حوزه نیست و کتب حدیث از قبیل نهج البلاغه در حوزه های علمیه مورد اهتمام نیست مورد سؤال بوده است و این حرکت امروز شروع شده و در یک برنامه آزمایشی جواب داده و خروجی خوبی هم داشته است.

آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: آیت الله حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه علمیه در ارزیابی که داشتند به بنده نامه نوشتند که اگر کسانی که در برنامه شما پایه ۶ هستند و بخواهند وارد حوزه شوند ما آنها را در پایه ۹ می پذیریم و این موفقیت بزرگی برای ما است.

وی اظهار داشت: امروز با عنایت مقام معظم رهبری پشتوانه مادی و معنوی برای توسعه این کار به وجود آمده تا ما با اجازه حوزه علمیه و با توجه به تقاضاهایی که وجود دارد این برنامه را تکثیر کنیم.

تولیت مدرسه علمیه مشکات با اشاره به این که ما دغدغه سازندگی معنوی و اخلاقی طلاب را داریم، افزود:  اگر بتوانیم برای مسایل معنوی و اخلاقی هم به اندازه مسائل علمی مربی داشته باشیم و نیاز معنوی طلاب را به خوبی تأمین کنیم توسعه دادن این برنامه کار خوبی است ولی اگر نتوانیم نیاز معنوی این افراد نخبه را تأمین کنیم توسعه دادن این کار درست نخواهد بود.

وی افزود: یکی از خصوصیات و شاخص ها و مسائلی که به نظر ما امتیاز مهم این حوزه علمیه است و ما روی آن تأکید داریم این است که مقام معظم رهبری گفتند که حوزه باید انقلابی باشد و حوزه انقلابی یعنی حوزه دغدغه مند و اگر این طور نباشد ما باید به حوزه بودن خود شک کنیم زیرا فرق حوزه های علمیه با مراکز آموزشی دیگر دغدغه مند بودن و انقلابی بودن است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: طلبه انقلابی کسی است که وقتی می بیند در جامعه جوان معتاد وجود دارد دلش آتش بگیرد و وقتی فساد را در جامعه می بیند و این که جریان جامعه از نظر اخلاقی و معنوی دچار مشکل است دچار دغدغه می شود و وقتی می بیند بیانات رهبر مورد بی توجهی قرار می گیرد ناراحت می شود و دنبال راه حل است.

وی با بیان این که انسان وقتی به بازارهای قم نگاه می کند از این همه کالای خارجی خجالت می کشد، تصریح کرد: ریشه ای ترین و بنیادی ترین راه برای اصلاح فرهنگی جامعه اصلاح حوزه های علمیه و تربیت نیروهای عابد و دغدغه مند است و اگر حوزه های ما درست شود دانشگاه ها و مدارس هم درست می شود و مسائل فرهنگی حل می شود.

آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: ما امروز در حوزه های علمیه کسانی را می بینیم که عالمند ولی گویا هدفشان فقط رشد خودشان است ولی نسبت به مسائل جامعه و انقلاب عنایت و توجه ندارند؛ از این رو ما به دنبال تربیت طلاب دغدغه مند برای جامعه هستیم./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات