۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۵۲۴۲۲۱
حجت الاسلام والمسلمین ملکی:

قرآن از انواع هنر برای تربیت انسان استفاده کرده است

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به تأثیر هنر بر تربیت انسان گفت: یکی از ابعاد اعجاز قرآن آوا و آهنگ آن است که اگر زبان قرآن را بدانیم آن را احساس می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ملکی، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه عصر دوشنبه در همایش «قرآن، رسانه، کودک و نوجوان» که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با تبریک ایام غدیریه و ولادت امام کاظم(ع) ابراز داشت: اهمیت رسانه و تأثیر آن بر مخاطب بر کسی پوشیده نیست و رسانه در هر زمانی به حسب خود یک نوع بوده است.

وی با بیان این که از قدیم منبر یکی از مهمترین رسانه ها است و همچنان عظمت و جایگاهش حفظ شده است، افزود: امروز در کنار منبر رسانه های دیگری به میدان آمده که شگفت انگیز است و به گونه ای انسان ها را به خود جذب کرده است که همه در کنار هم نشسته اند ولی کسی با کسی کار ندارد و دل ها را ربوده است.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن با اشاره به سرودها و نماهنگ هایی که در جریان انقلاب و دفاع مقدس تولید شد و توانست جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و هنوز هم در ذهن ها باقی مانده است، خاطرنشان کرد: این معجزه آهنگ و نماهنگ است و وقتی اشعار آهنگران با فتوای امام گره می خورد تأثیر زیادی بر جامعه داشت.

وی با بیان این که قرآن رسانه ای معجزه ای است، تصریح کرد: قرآن چه از حیث مفهوم و معنا و چه از حیث قالب و قالب هم چه از حیث فصاحت و بلاغت و چه از حیث آهنگ اعجاز دارد و یکی از وجوه اعجاز قرآن اعجاز آوا و آهنگ قرآن است که آیت الله معرفت در کتابی به آن پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: قرآن از همه ابزار هنر مانند قصه گویی و داستان گویی و آوا و آهنگ استفاده کرده است؛ امام صادق(ع)  در ذیل آیه «و رتل القرآن ترتیلا» می فرمایند قرآن را با تأنی و صوت زیبا تلاوت کنید که نشان دهنده تأثیر صوت و آوا در نفوذ مفاهیم در انسان است.

وی با بیان این که آوای قرآن در وجود انسان تأثیر می گذارد و حتی برخی از کفار را شیفته اسلام کرده است، گفت: این که برخی از ما این احساس را نداریم به خاطر این است که ما زبان قرآن را نیاموخته ایم.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در قرآن بارها به تربیت نوجوان و جوان اشاره کرده است که یکی از آن موارد در سوره لقمان است که در ضمن نقل نکات تربیتی لقمان حکیم به پسرش، خداوند هم نکاتی را بیان کرده است که از آن جمله بحث احترام به پدر و مادر، مقدمه توحید است.

وی با اشاره به این که قران فرزند صالح را مایه چشم روشنی معرفی کرده است، افزود: کسی می تواند امام متقین بشود که بتواند فرزندان خوبی تربیت کند و هر کاری که برای تربیت دینی کودک و نوجوان انجام شود بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: از نگاه قرآن تربیت کودک باید به گونه باشد که فرزندان اهل تلاش باشند و تلاششان به سمت عمل صالح جهت داشته باشد./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات